LMP: Az ország egyre jobban függ az autóipartól

2015. július 30. 13:59

Az LMP szerint az autóipar dominanciája miatt az ország ki van téve a rendkívül konjunktúraérzékeny iparág hanyatlásának és néhány nagyvállalat döntésének. A párt úgy látja: a kormány rossz gazdaságpolitikája miatt szilárdult meg ez a rossz gazdasági szerkezet.

2015. július 30. 13:59

Az LMP szerint a kormány rossz gazdaságpolitikája miatt megszilárdult egy aránytalan, rossz gazdasági szerkezet, az ország egyre jobban függ az autóipartól. Az ellenzéki párt a multinacionális vállalatok helyett a kis- és közepes cégeket (kkv-k) tekintené stratégiai partnernek, és növelné adókedvezményüket.

Schmuck Erzsébet országgyűlési képviselő csütörtöki sajtótájékoztatóján beszélt erről, rámutatva: míg a 2008-as válság előtt az ipari növekedéshez az autóipar átlagosan mintegy 20 százalékkal járult hozzá, az elmúlt másfél évben már 66 százalékkal. A tavalyi, mintegy 26 ezermilliárd forintnyi ipari termelésen belül a szektor 6500 milliárd forintos, minden más szektornál nagyobb részesedéssel bírt. A gyógyszeripar ennek töredékével rendelkezett, az élelmiszeripar pedig fele ekkora részesedést szerzett – tette hozzá. 

Az LMP úgy látja: az autóipar dominanciája miatt az ország ki van téve a rendkívül konjunktúraérzékeny iparág hanyatlásának és néhány nagyvállalat döntésének. Az ország külkereskedelmét is sérülékennyé teszi, hogy az ötven legnagyobb exportőr közül huszonegy a jármű- vagy gumiabroncsgyártó, autókereskedő. A szektor ugyanakkor mindössze 87 ezer embert foglalkoztat – mutatott rá egy másik problémára a képviselő, jelezve: a GDP-növekedésből az emberek négyötödének nincs haszna. Schmuck Erzsébet a torz gazdasági szerkezetet azért is kockázatosnak tartja, mert már most láthatók az autóipar bővülésének korlátai. 

Bírálta azt is, hogy miközben a multik 200 milliárd forintnyi adókedvezményt kapnak, a kkv-k mindössze 1 milliárdnyit. Az LMP ezért adó- és járulékfizetési kedvezményt nyújtana az induló hazai kisvállalkozásoknak.

Összesen 42 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atila68
2015. július 31. 10:01
Bizony így van ez az egész világon. Tetszett járni Detroitban mostanság?
Tintamin
2015. július 31. 08:42
Beszállító inas-ország lettünk. Az oktatást még jobban el kell kúrni, hogy ez a trend felgyorsuljon. Ja, hogy már sikerült? Akkor rendben, kösz, Orbán.
Berecskereki
2015. július 30. 17:30
Az LMP szagértői úgy nyilatkozgatnak, mintha a több tízezer milliárdos tartozás helyett élére állítva állna pénz az MNB trezorjában, amely elköltésre vár. Ha kormányzásra kerülne az MSZP-DK-EgyüttPM-LMP-Jobbik úgy járnák ahogy Görögország járt a kormányaival, beleértve a jelenlegit is. Remélem erre nem kerül sor és megmaradnak gmk-ban a kecske-, birkatartásnál, a sajtgyártásnál, a szél és szénalapátolásnál.
Berecskereki
2015. július 30. 17:13
Schmuck Erzsébet állításából csak a számok valósak, mivel nem vesz figyelembe számos tényezőt. Ugyanez vonatkozik a 444.hu írására is. Amikor értékelünk nem szabad figyelmen kívül hagyni a válság hatását, amely elsősorban a tartós fogyasztási cikkek termelésénél és értékesítésénél jelentkezik. Ez a jármú gyártásra is érvényes. Igaz, hogyha a feldolgozó iparon belül az alágazatokat a feldolgozó összeséhez viszonyítom, akkor a legnagyobb arányt a járműgyártás jelenti. Ez azonban 2009-ben is így volt. 2009 évben a járműgyártás részaránya a feldolgozóiparon belül 18,75 % volt, melynek oka a kereslet drasztikus csökkenése. 2014-ben az arány 27,02 %, amely részben a keresletnövekedés, a bővítés és a többi alágazat kisebb mértékű növekedésének az eredménye. A feldolgozó ipar 2009 évhez viszonyítva folyó áron 47,9 %-al növekedett, a járműgyártás 113 %-al, a gép-berendezésgyártás 116 %-al. A kisebb részarányt képező alágazatok csökkentek, a nagyobb részarányt képviselők növekedtek. Következtetés - A 2009-es válság döntően hatott a kereslet, gyártás alakulására. - 2009 évben a nagyobb mértékű csökkenés a tartós fogyasztási cikkeknél következett be. - A 2009 évet követően a járműgyártáson kívül a kereslet kisebb mértékben növekedett, illetve a kisebb részarányt képviselő alágazatoknál csökkent. - Összességében a feldolgozóipar növekedett, de a járműgyártás a növekedésben nagyobb részaránnyal van jelen. - A járműgyártás nagyobb növekedése – figyelembe véve a válság hatását is – arányeltolódást okozott a feldolgozó ágazaton belül. A 444.hu írásának - madarasi.abel 2015. július 30. 14:59 - hasonló hiányosságai vannak, amihez még az is hozzájárul, hogy amikor egy főre vetíti a termelési értéket és összehasonlítást végez, nem veszi figyelembe az automatizálást, az élő és holtmunka arányát. Ez utóbb pedig téves következtetéshez vezet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!