Útépítés-vita: az uniós döntés után határoz a kormány

2014. július 11. 12:17

A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára szerint az uniós támogatásból megvalósult útépítések ügyében az európai bizottsági (EB) döntést követően lehet szó a konkrét tehermegosztásról, a kormány eszerint fog továbblépni.

2014. július 11. 12:17

Csepreghy Nándor a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken ismertette: az útépítéshez használt aszfaltot uniós előírás szerint meghatározott hőmérsékleten kell előállítani, szállítani, és beépíteni. Ha ez nem történik meg, az aszfaltot nem lehet felhasználni. Közölte, hogy kétféle gyakorlatot alkalmaztak a tagállamok, Magyarország azt alkalmazta, hogy kilométerben meghatározta a közbeszerzési kiírásban az aszfaltkeverő telep távolságát a beépítés helyétől. Ezt az eljárást minősíti az Európai Bizottság versenykorlátozónak, és ezért 2007-ig visszamenőlegesen bírságot szabna ki Magyarországra. A bizottsági álláspont helyességét a kormány vitatja.

Jelezte: jelenleg a teljes, mintegy 600 milliárd forintnyi projektállomány, több száz közbeszerzés dokumentációjának tételes áttekintése zajlik, megvizsgálják, hogy az egyes közbeszerzéseknél milyen szabályt alkalmaztak a magyar ajánlatkérők. Csepreghy Nándor arra a kérdésre, hogy az útépítő cégeknek fizetni kell vagy sem, azt felelte: a kormány a bizottsági indoklás szerint – amely megnevezi a szabálytalanságot elkövető szervezetet, így például a pályázat kiíróját, vagy kivitelezőt – fogja kialakítani az álláspontját, a vita még nincs lezárva.

Az uniós korrekció összege nagyjából 70-90 milliárd forint lehet a becsléseik szerint. Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, erre a keretösszegre új útépítéseket kell indítani, amit 2015-ig kell befejezni – emelte ki. Közölte: reményeik szerint a bizottság állásfoglalása világos indoklást fog tartalmazni, meghatározza, hogy Magyarországon ennek ki volt a felelőse. A Világgazdaságban pénteken megjelent nyilatkozatában Csepreghy Nándor azt is kijelentette, hogy ha az EB azt állapítja meg, hogy a döntéshozók, illetve a kedvezményezettek hibáztak, amikor az uniós szabályoknak nem megfelelő gyakorlatot alkalmazott Magyarország az útépítéseknél, a közös teherviselés alapján az érintett kiírókat és kivitelezőket is be kell vonni a felelősségre vonásba.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a TV2 Tények című csütörtök esti híradójában az EB vizsgálatával kapcsolatban megerősítette, nem terveznek különadót kivetni az útépítő cégekre. Azt mondta, a magyar kormány megvédi a magyar cégeket, de csak azokat.

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
luga
2014. július 11. 13:54
Évekig nem volt versenykorlátozó ez a kiírás, csak most vált azzá?
gross
2014. július 11. 13:38
Nem látom, hogy versenykorlátozó módon kiírt közbeszerzés miatt miért a kivitelezőt marasztalnák el - bár manapság már bármit el tudok képzelni. Mindenesetre a Bizottság a magyar államtól fogja visszatartani a kifizetéseket, tehát ha az állam ezt a terhet meg szeretné osztani, különadót kell kivetnie az útépítő cégekre. Viszont azt írják a cikkben, hogy a visszatartott kifizetés máshol felhasználható, tehát nem vész el pénz Magyarország számára. Akkor milyen teherről besézlünk, amit meg kellene osztani? Abba most nem mennék bele, hogy hogyan lehetséges magyar, ill. külföldi tulajdonú (de Mo-n bejegyzett) vállalatok között különbséget tenni.
liberálzöld.
2014. július 11. 12:34
WTF? Akkor most lesz, nem lesz, majd meglátjuk, lesz - csak a Közgépnek nem, vagy mi? Szerintem addig Fideszkednek amíg kiderül, hogy csak a 2010 előtti kivitelezőknek és kiíróknak kell fizetniük. A többi pedig rezsicsökkentés.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!