Fentiekben már említést tettünk az Európai Számvevőszékről, melynek fő feladata az uniós pénzköltések hatékonyságának, célszerűségének, szabályszerűségének és indokoltságának vizsgálata, az Unió pénzügyi érdekeinek védelme lenne. Ezért is különösen visszás, amikor a Számvevőszék, pontosabban annak egyik tagja ellen induló eljárás uniós forrásokkal való visszaélés miatt.
Az Európai Unió Bíróság jelenleg is tárgyalja azt az esetet, melynek keretében az Európai Számvevőszék keresetet nyújtott be korábbi belga tagja, Karel Pinxten ellen. Az ügy mind intézményi, mind jogi szempontból nagy jelentőséggel bír. Intézményi oldalról ez az első olyan eset, amelynek keretében az Európai Számvevőszék egyik korábbi tagját uniós forrásokkal való állítólagos visszaéléssel vádolják. A visszásságokkal kapcsolatban az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 2017-ben kezdett vizsgálódni, amikor Pinxten – aki 2006 óta az Európai Számvevőszék tagja – harmadik ciklusának elnyeréséért kampányolt. Sajtóértesülések szerint a vádak arra vonatkoznak, hogy Pinxten félmillió euró összegben sikkasztott utazási költségekből és egyéb tételekből. Pinxtennek a Bíróság előtt azzal kapcsolatban is felelnie kell, hogy a szolgálati járművével kapcsolatos állítólagos balesetek kapcsán hamis biztosítási követeléseket fogalmazott meg. Komoly aggályokat vet fel, hogy éppen az Európai Számvevőszék egyik tagját érik ilyen vádak. Ez ugyanis felveti annak a kérdését, hogy mennyire képes pártatlanul, hitelesen és szakszerűen elvégezni a Számvevőszék más uniós intézmények adminisztratív kiadásainak ellenőrzését, ha ezzel kapcsolatos aggályok a saját tagjaival kapcsolatban is felmerülnek.
Zárásként egy további, a költségvetési források kezelése szempontjából kifogásolható eset az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) háza tájáról. Az EGSZB egy uniós tanácsadó szerv, melynek tagjai munkaadói, munkavállalói szervezetek, valamint más érdekcsoportok képviseletét látják el. Az EGSZB véleményeket dolgoz ki különböző uniós témákban az Európai Bizottság, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament részére. Az EGSZB-vélemények megfogalmazása történhet az uniós intézmények konkrét felkérésére, vagy önálló kezdeményezésként. Az utóbbi években azonban komoly aggályok fogalmazódtak meg a testület működésének szükségességét illetően. A testület állományában lévők száma bár megfogyatkozott, a költségvetése azonban mégis nőtt: 2021-ben várhatóan eléri a 150 millió eurót. Mindezt úgy, hogy az uniós intézmények által kért vélemények száma jelentősen csökkent, 2019-ben már csak 72 darab véleményt adott ki az EGSZB. Amennyiben az Bizottság költségvetését a felkérésre készített tanulmányok számával elosztjuk, úgy láthatjuk, hogy 2019-ben egy tanulmány 1,9 millió euróba, azaz mintegy 665 millió forintba került. Ráadásul ezeknek a tanulmányoknak az elkészítését az EGSZB gyakran külsős cégekre bízza, mely még inkább okafogyottá teszi a szervezet működését, létjogosultságát. A pazarló gazdálkodást jól mutatja az is, hogy a testület tagjai 2019-ben 2,8 millió eurót költöttek hivatali utazásokra, míg a koronavírus-válság idején arról döntöttek, hogy tagjaik igényelhetik a napi 290 eurós költségtérítést, amennyiben online egyeztetéseken vesznek részt.