Félelemmel és erőszakkal nem lehet hosszú távú lojalitást kicsikarni, mert a munka helyett mindenki csak az ajtót fogja nézni. Egy fiatal számára az a világ, ahol neki sosem lesz igaza, ahol neki szegénynek kell lennie, miközben a hivatástudatról papol neki egy olyan kollega, akire ránéz és egyszerűen nem képes iránta a legkisebb szimpátiát sem érezni, miközben rengeteg túlmunkát kell vállalnia egy rosszul menedzselt és kiszámíthatatlan rendszerben, egész egyszerűen nem lesz vonzó. Ide beilleszkedni pedig, ha nem egy teljesen szervilis, világtalan, mindentől félő és ennek megfelelően műveletlen személyiség pedig szintén nem lesz az.
És hogy lássuk, hová mennek: egy tanári műveltségűeket foglalkoztató cég ma ott kezdi, hogy a munkavállaló az egy befektetés. Megfizeti, mert így nem megy el (amelyik nem így tesz, ott se munkavállaló, se profit nem marad), meghallgatja, a kapott feladat a fix és azontúl semmi más nem az. Rendszeresek a céges programok, amik nem a munkáról szólnak, Budapesten alap például a közös jóga vagy relaxáció és már csoportvezetői szinten elvárás a szociális proaktivitás. Olyan, hogy egy munkavállaló bejön a céges bármire (akár csak reggel bejön), leül és senki nem megy oda hozzá mindvégig, nem történhet meg.
Mert az ilyen megtörténik egyszer, megtörténik kétszer és a harmadik után az emberünk azt fogja érezni, hogy ő itt egy tartozék. Nem fog igyekezni, nem fog törekedni, nem fog igazából nyitni sem. Csak felveszi a munkát, csinálgatja, leteszi és megy oda, ahol jobban érzi magát. És ahol ez a norma, mert ma ez a norma az iskolákban bármennyire is sulykoljuk kifelé a közösségiességet, onnan az, aki tényleg egyéniség és tényleg karakter, el fog menni.
Én ezt rendszeresen eljátszottam. Egy gyűlésen vagy bárhol elsőként bementem a terembe és leültem középre. Néztem, ki gondolja úgy, hogy a társaságomban akar lenni (nem igazán volt ilyen). Ebből már levonható a megfelelő következtetés. Ez a mentalitás, amit nem kell kimondani, mert látszik csinál a gyárilag kedves, szociális és jól nevelt gyerekekből olyan embereket, akik gyűlölik a tanáraikat, lenézik az iskolát és nemhogy visszavágynának oda, de meredeken elkerülik. Nálam a diákjaimmal sem volt ilyen és érdekes módon olyanok is viselkedtek nálam, akiket nem tanítottam (tehát nem adhattam neki jegyet) de közben már esetleg rendőrségi ügyeik voltak. Utólag az egyik egy fesztiválon mattrészegen azt mondta, "Te olyan emberi voltál velünk, nem olyan gyökér, mint ezek...". Ittasan meg nem szoktunk hazudni. Csak a fentiekhez kell egyfajta szakmai és emberi színvonal is.
Ma a tanárszak egy tényleg tanári műveltségi szintű vagy oda tartó embernek legfeljebb B terv, vagy C. De erre nem kerül sor, mert megvalósítja az A-t is. Aki meg az a minimális réteg, mint én is, hogy tud is valamit mondani meg akar is, egyszerűen el fog menni, mert a minimum elvárás az, hogy mosolyogva menjen be a munkahelyére és ott mindenhová. Nem csak az osztályterembe. Amikor az expárom szakított velem, azt éreztem, hogy én nem akarom azt, hogy ezek az emberek legyenek az a közeg, akik között nap mint nap vagyok és hogy csak ez legyen nekem. Fél évet adtam még a dolognak, de egyre inkább azt éreztem, hogy nekem ott nem jó. És eljöttem, a búcsúszó az volt amit kaptam, hogy máshol sem jobb... (de, az). Namost ez a pályaelhagyási folyamat egyfajta hullám, ami kicsap egyrészt a nagyvárosokból, ahonnan ezek az emberek lelépnek, másrészt azokból a régiókból, ahonnan nagy a diplomás fiatalok elvándorlása.
Bocsi, ha nagyon bőséges voltam, de remélem, hogy kicsit jobban megvilágítottam ezt a témát, mert a cikknek sok mondanivalója így nem volt.”