Sok magyar rockzenész megérdemli a történelmi igazságtételt

2018. szeptember 27. 11:09

A kommunizmus megdöntésében – és ebben igazat adok Mihail Gorbacsov barátomnak – nagy szerepe volt a rock- és a progresszív rockzenének. Interjú.

2018. szeptember 27. 11:09
Leslie Mandoki
Leslie Mandoki
888

„Akkor ezek szerint valamiféle történelmi igazságtétel, vagy helyreigazítás is várat még magára a magyar rockzene államszocializmusbeli múltját tekintve?

Fogadjuk el ezt a gondolatot, mert szerintem a kommunizmus megdöntésében – és ebben igazat adok Mihail Gorbacsov barátomnak, akivel sok éjszakát átbeszélgettem erről – nagy szerepe volt a rock- és a progresszív rockzenének. Minden diktatúra imádta a slágeres könnyűzenét, mert az elterelte a figyelmet a diktatúra szörnyűségeiről. Nem véletlen, hogy Sztálin és Hitler ugyanúgy gyűlölték és üldözték a dzsesszzenét. A dzsessz – mint a popzene anyateje – egy olyan műfaj, amelyet az összes diktatúra keményen elutasított. Mihail Gorbacsov azt mondta nekem, hogy a kommunista párt egyik legnagyobb ellensége a progresszív rockzene volt, mert az volt annak idején a szabadság iránti vágytól felfűtött ellenzéki diákság zenéje. Természetesen az, hogy akkoriban a Hungaroton meg a szovjet-orosz Melódia is a slágerzenéket támogatta, nem azt jelentette, hogy akik olyan zenét játszottak, azok rossz zenészek lettek volna. Csak a diktatúrában éppen volt politikai szerepe annak, amit csináltak.

A magyar kortárs könnyűzene miért nem tud sikeres lenni külföldön? Ha nem jön be a nemzetközi siker, akkor az a rossz menedzsment miatt van? Mi a siker titka?

Számos kulcsélményem van ezzel kapcsolatban. Hálás vagyok a sorsnak és a magyar zenetanáraimnak, a tanáraimnak és a szüleimnek, hogy felkészítettek az életpályámon rám váró kihívásokra. Lassan több mint négy és fél évtizede már, hogy Amerikában, Angliában, Németországban, Dél-Amerikában, Ázsiában zenélhetek olyan legendás, ikonikus zenészekkel, mint Phil Collins, Lionel Richie, Chaka Khan és sok más kimagasló művészi egyéniség. Sokan rám bízták bizonyos időszakát a művészeti életüknek. De én soha nem találkoztam olyan nagy angolszász vagy német zenésszel, művésszel, akinek a sikeressége a menedzsmentjén múlott volna. Pedig sokszor volt olyan, hogy Phil Collins, Lionel Richie, Jack Bruce és Ian Anderson is az én konyhámban ült a stúdióimhoz közel és sokat beszélgettünk. Én nem hiszek a menedzselési dologban. A világon minden rockzenész a saját struktúráját irányítja. Hogyha mi odaadunk valakinek egy névjegykártyát azzal, hogy te vagy a menedzserem, az azt jelenti, hogy ő a mi alkalmazottunk, aki helyettünk mond igent vagy nemet. De az agytröszt, az irányító, az mindig a művész. Amikor Michael Jacksonnál voltam a neverlandi birtokán, akkor ott is ezt tapasztaltam. Ő irányította az egész Michael Jackson-impériumot, neki senki sem mondta meg soha, hogy mit csináljon. Ha viszont valami talán sokáig hiányzott a magyar könnyűzenei szakmában, akkor az a zenei rendező, illetve művészeti producer világszintű és gondos, a művészeket és a zenét alázatosan szolgáló szerepe. Ez egy fontos nemzetközi sikertényező a hangzás esztétikája szempontjából.

Mi a magyar zene, zenészek nemzetközi sikertelenségének az oka?

Én nem érzem elhivatottnak magamat arra, hogy a mai populáris zenéről érdemlegesen véleményt mondhassak. Nagyon kevés időt töltök csak Magyarországon. Ezért nem érzem úgy, hogy erkölcsös lenne állást foglalnom a magyar pop- és rockzene helyzetével összefüggésben, hiszen én nem ismerem azt. Az biztos, hogy a magyar az egyik legtehetségesebb nép, és ennek megfelelően már eddig is sok magyar zenész a világsiker kapujában állt. Magyarországon most is nagyon sok tehetséges zenész előtt biztos, hogy ott áll a lehetőség. Hogy akkor miért nem nem nőnek itt úgy a világsztárok, mint a gomba? Ez részben biztos, hogy a felkészülésen is múlik. Az angolszász rockzene ipara, aminek én az egyik kiemelt részében ott lehetek néhány évtizede, az egy dologban különbözik a Magyarországon megszokott és már-már természetesnek tűnő munkamenettől. Ez pedig a precíz és kemény munkavégzés. A sikerhez 120 órás munkahét, következetes és kemény munka kell. A próbákon pontosnak és nagyon felkészültnek kell lennie mindenkinek. Én szerencsés vagyok és köszönettel tartozom a hajdani zenetanáraimnak – köztük is elsősorban Kovács Gyula nagymesteremnek –, hogy felkészítettek a sikerességhez szükséges következetes és kemény munkára. A fegyelem, a szorgalom a tehetség felett a legfontosabb erény a rockszakmában is. Ha éppen Magyarországon járok, akkor nagyon sok új, friss, tehetséges művész nagyon ígéretes, jó zenéjét szoktam hallani.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 90 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
duzur
2018. szeptember 29. 11:24
Na de mi az, hogy nincs sikere a magyar zenészeknek külföldön? A világ koncerttermeiben böven szerepelnek magyarok, nem is akármilyen sikerrel...
koronaszepe
2018. szeptember 28. 06:27
Az más, belülről bomlasztott. Tele van ilyenekkel a Fidesz...
koronaszepe
2018. szeptember 27. 21:40
"Mándoki kibérelte a Starnbergi-tó közelében található Park Studio-t, majd producerként együtt dolgozott több nemzetközi hírű művésszel, mint pl. a No Angels, Phil Collins, Engelbert, Joshua Kadison, Lionel Richie és Jennifer Rush. Emellett reklámok zenei rendezőjeként dolgozott többek közt az Audinak, a Daimlernek és a Disney-nek, ill. közreműködött Angela Merkel kampánydalának a készítésében is. A produceri munka mellett tovább zenél dobosként és zenét is szerez (pld. 1988-ban a Szöuli olimpia megnyitó ünnepségére, vagy a Walt Disney rajzfilmjeihez. "
Palepoli
2018. szeptember 27. 19:15
"én soha nem találkoztam olyan nagy angolszász vagy német zenésszel, művésszel, akinek a sikeressége a menedzsmentjén múlott volna" Szerencséje volt, hogy a kivételekkel találkozott, s ebből vont le tévkövetkeztetést. Mert Phil Collinsé nem azon múlt, de ő a Genesis dobosaként már könnyen hozzáférhetett a lehetőségekhez, amiket egy nem Genesis dobos nem ért el. A legnagyobb tisztelettel és szeretettel gondolok rá, még a Genesis énekeseként is, de populáris ténykedése felejthető. Genesist 100 év múlva is fognak hallgatni, Collins szólókarrierterméket, ami a nagy pénzt hozta neki, nem. A popuáris műfajban egyértelmű számomra, hogy a menedzsmenten múlt a siker, nem a hangszeres tudáson vagy e nem létező kreativitáson: a rádiókon, bulvármédiaszereplésen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!