És akkor... Akkor amíg a kapuban áll, a támadó – ahogy reggel is volt, izomtrikóban – kisétál a kapun. Még köszön is. Aztán ökölbe szorított jobb tenyerébe csap a ballal, hogy csattanjon. Tapsol. Sejti, ez valami üzenet, de nem tudja dekódolni. Mit jelenthet vajon? Nem éred meg a holnapot. A jövőhetet. vagy várj csak, most megjárod. Reggel elkaplak. A családodnak annyi, ahogy ígértem. Vajon mit jelenthet. Kérdően néz a rendőrre. Támadója előveszi a mobilt és megáll háttal az utca szélén, olyan öt méterre. Ebben a percekig tartó pillanatban nincs jobban betojva ember a környezetében, mint a cigarettázni kijött rendőr. „Gyertek be a kapun inkább, – mondja – nehogy baj legyen!” Ki érti ezt, gondolja magában, elvégre ezt erre képezték ki. Kiképezték. Ő vigyáz rá is. fegyvere van, oda is sandít. Akkor amaz elsétál. Fel az utcán, amíg el nem tűnik.
Konklúziók helyetti kérdőjelek
Az államhatalmat jelképező rendőrökre jobbára csak akkor van szükségünk (de akkor nagyon!), ha bajba kerültünk. Egy olyan országban, ahol annyit adózunk, amennyit nálunk, azt várjuk el, hogy az állam legalább ilyenkor teljes mellszélességgel álljon mellénk. Hogy érezzük, számítunk, akkor is, ha szimpla átlagpolgárok vagyunk és nincs a közeli rokonságunkban se politikus, se oligarcha.
Ez a vidéki rendőrőrsön játszódó történet ezért érdekes kérdéseket vet fel. Hogyan működhet így az a rendőrség, amelyre a korábban megszokott büdzsé jóval nagyobb részét költötték az elmúlt években? (És teljesen irreleváns, hogy hétvége volt. Vajon kit vigasztalna, hogy ők/ugyanezek hétfőn flottabbul intézkednek?). Hova lesz az állam, amikor igazán szükségünk van rá? Miért nincs az áldozatokkal szemben legalább minimálisan azonosulni tudó szolidaritás-kultúra a „szervek” részéről?
Hogyhogy nincs erre valami basic szinten eldadogandó néhány sablonos mondat/közhely? (Bármi, ami kicsit is megnyugtató. Hogy érezhessük, azért ő velünk van. És ugyan megértjük, közelgő ebédszünete cseppet sem az!). Hogy lehet, hogy a korrekt tájékoztatás legalapvetőbb elemeit sem közlik velünk? Hogy lehet, hogy még azt sem tudjuk meddig, miért és kire kell várni? Hogy fordulhat elő, hogy cseppet sem tudjuk, mi fog ezután történni? Hogy hagyhatnak teljesen magunkra minket azzal, mi fog ezután történni velünk? Hogy lehet, hogy elemi szinten sem világosítanak fel arról, mihez van és mihez nincs jogunk ebben a helyzetben? Hogy lehet, úgy távoznunk, hogy gőzünk sincs, mit tehetünk, nem tehetünk, vagy esetleg tegyünk? Hogyhogy nem közlik világosan és érthetően, miért kell bambán és elcsigázottan ülnünk a váróban még órák múlva is? Hogy kérdésünkre – „Mit tegyünk, ha holnap ugyanez megismétlődik? – csak azt a felelik: „Hívja a százhetet.”