Elakadt kamionok, kimaradó járatok, járhatatlan utak: beköszönt a tél Magyarországra
Reggelig a legtöbb hó a Pest vármegyei Pilisszentkereszten esett, itt 22 centimétert mértek.
Az önvezető autók teljesen átalakítják a városi életet. Az amerikai jövőtervek mindössze 6 százaléka foglalkozik velük.
„Az önvezető autók hatékonyabbá teszik a közlekedést, energiatakarékosak, idős személyek könnyebben kimozdulnak velük, drasztikusan csökken a halálos balesetek száma. A városi környezetre való hatásuk ezeknél is mélyebb lesz, a kormány mögötti komputerek a járdáktól az útpadkákig, épülettervezéstől a városrendezésig mindent megváltoztatnak.
Az amerikai nagyvárosok hosszútávú közlekedési terveinek viszont csak 6 százaléka veszi számításba az önvezető autókat. Pedig egy csomó szempontot meg kéne vizsgálni, például, hogyan működik velük a parkolás, szükség lesz-e még rá, vagy a városközponton kívülre kell parkolókat építeni? Autonóm működésük miatt talán jelzőlámpákra és útjelző táblákra sem lesz szükség. A gyalogosok biztonsága, a sebességkorlátozás és az utak megtervezése további problémákat vet fel. Mihelyst egy appon keresztül kihívhatjuk, a fuvar végén pedig elküldhetjük a vezető nélküli autót, a jármű tulajdonjoga és használati mintái szintén megváltoznak. Ki birtokolja és működteti őket, mit tesznek, amikor nem a tulajdonosnak dolgoznak? Végtelen Uber-loop?
Nem könnyű feladatok, ráadásul előzmények nélküli, gyorsan fejlődő technológia. Komoly társadalmi és gazdasági előnyei lesznek, javítja az életminőséget, a környezetvédelem is nyer vele. Szűkebbek lehetnek az utcák, megszűnhetnek az utcai parkolóhelyek és a garázsok. Másként kell elosztani a parkolóházakat, töltőállomásokat és az elektromosautó-töltőket. A városi térhasználat és az infrastruktúratervezés e folyamatok mellékhatására változik meg.
Philadelphiában él, Baltimore-ban dolgozik? Semmi probléma. Ugyanúgy ingázik, mint eddig, ugyanannyi időbe telik, míg oda- és visszaér, de kevesebb alkalma lesz stresszre, miközben dolgozik, szendereg, vagy olvas.”