Legutóbb például a migránsok kitoloncolásáról, aminek eredménye különösen tanulságos lehet számunkra, mivel jelentős többséggel elvetették a jobbszélre sodródó Európára eléggé jellemző javaslatot. Nyilván érdemes lenne a kialakítandó új rendszerben mindazokat a jó demokratikus gyakorlatokat helyi viszonyainkra optimalizálva átvenni, melyek Svájcban már oly régóta beváltak.
Mi lehetne az alkotmányos rend alapja és tartós garanciája?
Az Alkotmányozó Nemzetgyűlésnek el kellene fogadnia egy olyan nagyon egyszerű megfogalmazását a Szentkoronatannak, mely a mindenkori alkotmány örök alapelveinek változtathatatlan foglalatát adná és az alkotmány felett állna vagy annak érinthetetlen alapját képezné. (Így a kormányok nem érezhetnék úgy, hogy bármilyen többség felmutatásával akár havonta kényük-kedvük szerint átírhatnák.)
Valljuk be férfiasan: történelmünkben a királyság az ország függetlenségének szimbóluma volt, míg a köztársaság a behódolás államformája volt, egy idegen érdekeknek alárendelt ország államformájának bizonyult rövidke történetének elejétől sajnos mindmáig.
Beszéljünk egy olyan kérdésről, mely a megfelelő államforma megválasztásában önmagában perdöntő lehet, ez pedig az, hogy a felnövekvő nemzedékek elé milyen példákat akarunk állítani? Mert a köztársaság legnagyobb történelmi hősei is – finoman szólva – ellentmondásokkal terhelt figurák, mint például Nagy Imre, aki meggyőződéses kommunistából (és internacionalistából) mégiscsak egyfajta árulással lett nemzeti hős '56-ban. Vagy Kossuth élete sem csak pozitív példákat ad, mert ugye a legnehezebb órákban Görgey-re hagyta a főhatalmat és a piszkos munkát, ő meg emigrációba menekült.
Nem állítom, hogy ezáltal negatív figurává váltak volna vagy személyiségükben kellene keresnünk ezeknek a súlyos ellentmondásoknak a fő okát. Sokkal reálisabb, hogy azért nem tudtak igazán ellentmondásokon felülemelkedő pozitív történelmi államférfivá és példaképpé válni, mert az ország eleve nem rendelkezett az ehhez szükséges önrendelkezés kellő feltételeivel – jó pár királyunkkal ellentétben, akik meg tudták valósítani ezt az államférfiúi eszményt, mint Mátyás, vagy akár a talán nem véletlenül nagy jelzővel is illetett László, Lajos.
Árpád-házi és Anjou királyaink közül többen is példaképként állhatnának az újabb nemzedékek előtt, hogy az önrendelkezéssel, a közjó iránti elkötelezettséggel hogyan válhat egyénileg szabaddá az ember úgy, hogy ezáltal közössége szabadságát erősíti. Nem az övék volt az önkény uralma, hanem a „szabadság” ma elterjedt értelmezése, mely szerint a közérdek főlé helyezett egoista érdekeink önkénye, a fogyasztói szabadság volna a legfontosabb, bár alapjaiban számolja fel az államiságot, a közjót és mindenfajta emberi közösséget. Rendszerszerűen.
A bökkenő az, hogy egy köztársaságban ellentmondásos királyokat példaképnek tekinteni... Hát, ezen ne múljon. Szubszidiáris monarchiánk hagyományait a legmodernebb civil kontrollal ötvözve már nem kellene felemás köztársasági hősökkel beérni ezen a téren – mert a hiteles példaadás mindennél fontosabb a nemzedékek és nagyobb közösségek életében éppúgy mint az egyéni nevelésben. Akkor talán nem azt fogjuk „legnagyobb magyarként” emlegetni, aki végül agyvelejével tapétázta ki a döblingi szanatórium falát, elég fura példát állítva ezzel a jövő nemzedékei elé.
Valahol abba kéne hagyni az önsorsrontást, a turáni átkozódást és a hülyeséget. Meg kéne érkeznünk végre Európába újra, közjogilag is, ha már egyszer István királynak és Andrásnak az Aranybullával olyan korszerűen sikerült. Mert ugye csak pár évvel követte a Magna Chartát és nem annak magyar kiadásaként, „angolból” lefordítva vagy egyáltalán bármilyen idegen példát követve, hanem államiságunk, államformánk saját közjogi megfogalmazásaként, saját utat járva.
Ismerjük a republikánus replikát, hogy milyen kegyetlen kivégzésekkel távolították el akár rivális családtagjaikat is egyébként szentté avatott királyok. De érdemes alkalmasint összehasonlítani a magyar állapotokat a korabeli angol vagy francia trónviszályokkal és hamar kiderül, hogy azért nem ettük oly forrón ezt a kását. Még a forró ólmot se. Sőt. Különösen a Shakespeare darabokból is ismert angol trónviszályokhoz képest a hazai viszonyok a béke felvilágosult, humanista szigetének tűnhetnek.
Államformánk alapos átértékelésével együtt történelmünknek is egy sokkal koherensebb olvasatát kaphatnánk vissza, a „modern”, nagyhatalmak által írt történelmi víziókkal szakítva, melyek szerint a behódolás történelmeként volna értelmezendő a magyar történelem. Ugyan már. Mohács előtt mikor volt ilyesmi?
Milyen államforma teszi lehetővé a mai globális kihívásokkal való szembenézést? Nos, nem a négyéves gyerek szintjén maradó látszatdemokrácia
A kincstári földtulajdon aktuális elherdálása és a környezetvédelem minden komolyabb intézményes formájának felszámolása éktelenül bizonyítja, hova vezethet a rövid távú, négy éves ciklusokra redukált, látszatdemokratikus választásokra szűkített államiság, amely még a nyilvánvalóan legfontosabb közkincseink megóvását sem tekinti szempontnak, inkább az egyéni érdekek prédájának tekinti legfőbb közkincseinket, a termőföldet és a természeti erőforrásokat (ide értve amúgy a humán erőforrásokat is).
Magától értetődik, hogy az itt felvázolt közjogi rendszer nemzedékekben, sőt: évszázados távlatokban tudna gondolkodni és cselekedni, nem pedig a pillanat uralására és az olcsó tömegdemagógiára szorítkozna, mint ami a mai rendszerben nyerőnek tűnik.
Nem utolsó sorban azért, mert maga a rendszer rossz, velejéig romlott. A látszatdemokrácia ugyanis a korrupció rendszere. Alapjaiban meg kell változtatnunk, ha akár csak szembe akarunk nézni a harmadik évezred ökológiai és gazdasági kihívásaival. És akkor még azok megoldásáról nem beszéltünk, csak a szembenézés alapjainak megteremtéséről.
Ami a termőföld és a természeti értékeink, illetve erőforrásaink védelmét illeti, van egy olyan eredendően közjogi fogalom, mely megkerülhetetlennek bizonyul mindezek valóban hatékony védelmére, ez pedig annak törvénybe iktatása, hogy ezek az értékeink szent és sérthetetlen közkincseink. Ismerős a megfogalmazás?
Nyilván az örökletes rendre, az örökségre épülő királyság tűnik eleve a legalkalmasabbnak ennek megvalósítására. Persze az uralkodó egyéni vagy testületi önkényének lehető leghatékonyabb korlátozásával, a civil kontroll és részvételi (nem képviseleti!) demokrácia legmodernebb eszközeivel. Ma már technikailag gyerekjáték lenne az állampolgárok hatékony bevonása a politikai döntésekbe és az ehhez szükséges informatikai beruházások igen hamar megtérülnének. Az állam önmagában is sokkal olcsóbban működhetne, nem is beszélve a rendszerkorrupció kiszűrésével megvédett közvagyonról.
Milyen államforma teszi lehetővé a mai globális kihívásokkal való szembenézést? Hát nem a négyéves választási ciklusok miatt gyakorlatilag négyéves gyerek szintjén maradó, akut rövidlátásra kárhoztató látszatdemokrácia...
Az új államforma kialakítása nyilván nem egyéni feladat, még elméleti szinten, a koncepció kimunkálását illetően sem, így ez a felvetés csupán vitaindító, hogy végre engedjük el a tömegtájékozatlanság média-gumicsontjait és talán foglalkozzunk sokkal sorsdöntőbb kérdésekkel. Például azzal, hogyan s miként, milyen (állam)formában válhatnánk olyan politikai közösséggé, mely sikeres tudna lenni a közjó szolgálatában és sikeresen hiúsítaná meg az ezzel ellentétes kísérleteket (míg ma pont fordítva látjuk).
Hogyan állíthatnánk helyre a jogállamiság alapjait képező legitimitást, visszaszerezve a bármilyen közösség működéséhez elengedhetetlenül szükséges közbizalmat?
Ez itt a döntő kérdés, a többi mellébeszélés.