– betűzhetjük ki már a szomszéd terem faláról. Vajon szomorú vég, vagy a túlélők örömteli egymásra talása lett-e a sorsa annak, aki e sorokat fogalmazta? – nem derül ki. Annyi viszont biztos, hogy amíg a férfiak közül a hadkötelesek hadbavonultak, a nők a munka frontján vitézkedtek. A fővárosi mindennapokban ebben az időben tűnnek fel nők a kalauzok, postások, utcaseprők és tűzoltók között. Emellett vezetik a háztartás, nevelik a gyerekeket és – egy itt is bemutatott háborús szakácskönyv segítségével – igazodnak a mostoha kor körülményeihez. „A dolgozó asszonyok” – hangsúlyozta a Képes újság – „éppen olyan hős katonái a háborúnak, mint maguk a küzdő férfiak.” A megváltozott társadalmi szerepbe kényszerült nők milliói, a gyengébb nem megnövekedett aránya az oktatás különböző szintjein, új lendületet- és mind komolyabb súlyt ad nemcsak a feminista mozgalmaknak, de az általános választójogot követelőknek is. Ez például a háború egyik pozitív hozadéka volt.
Mint Madách drámai költeményében, haladunk egyre előrébb, csak ezúttal az ember helyett az egész emberiség tragédiájának vagyunk közeli szemlélői. Az első világháború színei közül a következőben a huszadik század valóságos szimbóluma dominál: a peron. A szinte életnagyságú vasúti szerelvények tetején frontra indulók bakák feküsznek, a kocsik ablakából könyöklő, kifele bámuló elszánt arcok néznek ki, a peronon pedig cigarettázó merész tekintetű fiatalemberek néznek ránk. Az egész kép a melankólia maga: mi már tudjuk, amit ők még nem, de nem szólhatunk. A danse macabre előtti utolsó csukaszürke kép, csak amíg hangolnak még a zenészek. „Elmegyünk meghalni. Csak még előbb ez a cigi, aztán már itt se vagyunk. Mindenkit csókoltatunk. Bocsássatok meg, de sietünk. Szerbusztok” – sugallják a tekintetek.
A következő stáció a kiállítás talán legsikerültebb terme: üres lövészárok a maga hamisítatlan miliőével. Otthagyott borotválkozótükör, csizmakapca, petróleumlámpa, koszos rongyok, földes egészségügyis doboz, falba szúrt üzenetek az otthoniaktól, vagy a roham előtt még egyszer sebtében szemrevételezett, a szeretett hitvesről készült falhoz tapasztott gyűrött, elmosódott fotó. „Lehet hogy többé már nem írhatok, Légy boldog akkor is, ha én nem vagyok. Remélem, nem fáj, hogy ezt írom, Remélem, nem fáj, hogy ezt írom” – kívánkozna még ide a Ghymes zenekar és Hobo közös háborús albumáról, a Bakaballadáról.
Rossz belegondolni, hogy néhány ütközet előtt napokig is tartott a tüzérségi előkészítés, az idegőrlő aknatűzben és a csontig ható fülsiketítő zajban ilyen árkokban kuporogtak dédapáink. „Mi járunk villámként dörögve, fényesen...” olvasható a kosárból készített faliújságon Tompa Mihály Levél egy anyához című versének részlete a kalendárium egy kitépett oldaláról.
Filter, cipzár és tisztasági betét