Amerika ugyanis, Obama vezetésével, éppen megvadulni látszik: készül, hogy eljátssza Athén szerepét, és ez nem sok jóval kecsegteti a hozzánk hasonló kisebb államokat, akik akaratuk ellenére a frontvonalba kerültek. Sokan sokfélét írtak, mondtak és tüntettek már ez ügyben, és a legvadabb elképzelések láttak napvilágot, mint például Kardos Gáboré − a jeles borozófus munkásságának egyébként egy teljes posztot akarok szentelni a későbbiekben.
Az elmélkedések sorába illeszkedik RG kolléga enyhén romantikus hangvételű írása is, amely a minap jelent meg. Ebben – némileg mosolyogtató módon – kormányzó politikuson kéri számon azt, amit ellenzékben mondott. Lépten-nyomon nekivadult független értelmiségiek szórják világgá átkaikat a „keletre nyitó” Orbán-kormányra, köztük olyan szellemóriások, mint Gréczy Zsolt vagy Vadai Ágnes. De mi is hát ez a bizonyos „keleti nyitás”?
*
A „keleti nyitás” szóösszetétel eredetileg semmi mást nem jelentett, mint a magyar külkereskedelem diverzifikálásának egy lehetséges útját. Tudott, hogy a magyar gazdaság egyoldalúan elkötelezett az EU felé, kivitelünk és behozatalunk – az energiahordozókat kivéve – több mint háromnegyede oda irányul, illetve onnan származik. Könnyű belátni, hogy egy kiegyensúlyozottabb külkereskedelem sokkal nagyobb biztonságot jelent. Túl ezen, egyáltalán nem úgy kell elképzelni, hogy ez az EU-s kereskedelem rovására megy, ellenkezőleg, e fölött kéne megvalósulnia, tehát volumennövekedést is jelentene. Nehéz ezzel nem egyetérteni. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy valójában és tényszerűen mi is történt eddig ez ügyben.
Praktikusan, összesen két dolog. Az egyik a paksi szerződés, a másik a Déli Áramlat gázvezeték. Slussz. Ami az oroszokkal kötött paksi megállapodást illeti, mindenki tudja, a tárgyalásokat az a Gyurcsány kezdte, aki most a legnagyobb elánnal szidja a megállapodást. Az oroszok részvétele az erőműépítésben teljesen logikus, hiszen Paks több évtizedes működése során egyetlen komoly üzemzavar volt, akkor, amikor nem az oroszok végeztek egy műveletet, hanem odaengedték a franciákat. A Déli Áramlat ehhez hasonlóan teljesen racionális döntés. A Nabucco projekt megbukott; mint annyi más EU-s projekt: addig tartott, amíg utazgatni és konferenciázni kellett, hülye beszédeket tartva üres lózugokkal. Amikor sor került volna arra, hogy tegyünk valamit, kiderült, hogy apró problémák vannak a tervvel: például senki sem tudott volna bele gázt pumpálni a Gazpromon kívül, továbbá senki sem akart az építésért fizetni. A Gazprom pedig saját vezetéket akart, amit ki is tud fizetni és gázt is tud tenni bele. Ha ez nem lenne elég érv, akkor olyanok is benne vannak a gerilla-vezeték építésében, mint Ausztria, melynek kifogástalan EU-kompatibilitását mi sem bizonyítja jobban, mint Lunacek képviselő pótolhatatlan jelenléte Brüsszelben. Az említett személy amúgy bizonyíték arra is, hogy szükségszerű és számunkra előnyös volt a Monarchia felbomlása, mert képzeljük el: ha ez nem történik meg, akkor Szanyi kapitányon kívül most ő is minket képviselne. Ó irgalom anyja, ne hagyj el!