Négyen vagyunk testvérek. Én volnék a legidősebb. Mind a négyünk egyetemet végzett/egyetemre jár. Ha fizetni kellett volna egyetemi tanulmányainkért izibe’, biztos nem lehetett volna így. A Horn-kormány idején általános iskolás fejjel figyeltem, ahogy tüntetnek a hallgatók Fodor Gábor SZDSZ-es oktatásügyi miniszter tandíj-tervezete ellen. A 2000-es években egyetemi hallgatóként tüntettünk a szocialista kormány tandíjas ötletei ellen, volt, hogy fideszes segédlettel. Mit ne mondjak, nagyot fordult a világ.
Egykori pázmányos bölcsészként nézegetem a frissen meghúzott keretszámokat: 550 bölcsész az egész országban, mikor eddig csak az ELTE-nek volt ezer felvehető hallgatója állami finanszírozással? Az államnak persze nem kötelező feladata a felsőoktatás fenntartása, ahogy sok más sem, amit a nyakába vesz. De talán 2012-ben nem a felsőoktatás finanszírozásán kéne spórolni elsősorban.
A kormány alapvető elgondolása ismert (bár kétlem, hogy ez előre végiggondolt stratégia és alapvetés lenne, inkább a gazdasági kényszerhelyzet miatt bevezetett megszorítások megideologizálásának hat, főleg a Fidesz korábbi, mostanival gyökeresen ellentétes álláspontjának fényében): önfinanszírozó felsőoktatás, az állam pedig csak a gazdaságot reményei szerint fellendítő ágazatoknak munkaerőt termelő képzésekre szán nagyobb összeget (mérnöki, természettudományos, informatikai, agrár). Orbánék nincsenek egyedül a felsőoktatás ilyen irányú reformjával a világban, Cameronék ellen is tüntettek a diákok a tandíjemelés miatt, és Chilében is kiakadtak a népek, amikor a jobboldali kormány bevezette a tandíjat. (Érdekes egyébként, hogy a Tóta W. Árpád által írt Modern Képmesék 2008-ban éppen úgy érvelt, mint most a kormány, ehhez képest TWÁ mostani hvg-scikkében teljesen ki van akadva egykori álma megvalósulásán).
A képzési költséget előteremteni nem tudó diákok felvehetik a diákhitelt, amit munkába állásuktól kezdve kell törleszteniük. Ne legyenek kétségeink, nem csak a kifejezetten szegény családokról van szó, hanem a tisztes középosztálybeliekről is. Szép-szép a diákhitel, még szebb csinos adóssággal nekivágni az életnek, munkának, főleg hogy mellé még jó eséllyel felvesz a friss munkavállaló egy lakáskölcsönt is, esetleg nemsokára meg is házasodik, és a gyerekeit is el kell tartania.
Viszont: mint azt anno Tóniék megírták, nem lehet csak úgy tologatni a pénzt a felsőoktatás egyik szegmenséből a másikba. Itt intézmények vannak, tanári karok meg akkreditációk. Ez a felsőoktatás nehézkedési ereje. Kiszámíthatóságra van szükség, mégis, ha van ágazat, amiben 1990 óta nincs kiszámíthatóság, csak párévenkénti „strukturális változások”, akkor az az oktatás. Mi lesz a tudomány művelőivel, ha drasztikusan lecsökken a hallgatói létszám, és nem lesz szükség annyi oktatóra? Vagy túl sok az országban a főállású irodalmár? Fenébe az egyiptológiával, minek nekünk évi néhány egyiptológus? Már nem is olyan fontos a soft power? Az első ránézésre felesleges, egyiptológia-jellegű szakok igenis fontosak a jó hírünk szempontjából a világban.
Másrészt van probléma a piaci logikával is. Az érvelés úgy fest, ha jól emlékszem tavalyról, hogy a közgazdászok és jogászok el tudnak helyezkedni, jól fizetett állásaik lesznek, és vissza tudják fizetni a képzés árát. A bölcsészekre nem hallottam semmilyen érvet, Orbán Viktor és Matolcsy György megszólalásaiból azonban az tűnik ki (tudom, ez csupán tapogatózás), osztják az egyszeri, sztereotipikus szoci nyugdíjas hőzöngését a lézengő bölcsészekről, akik csak a munkanélküliek számát gyarapítják. Hát, ez téves elképzelés, mint arról korábban írtam, a bölcsészekre egyáltalán nem jellemző nagyobb mértékben a munkanélküliség, mint más képzési területekre.