Hogyan lehetne egyszerűen segíteni a felsőoktatáson?

2012. december 11. 11:33

Ha spórolni szeretnénk, akkor itt lenne az ideje, hogy a rengeteg felesleges képzést - személyes véleményem alapján elsősorban a rendkívül sok humán szakok számát kellene csökkenteni.

2012. december 11. 11:33
Minorics Dávid
David says

„Ha spórolni szeretnénk, akkor itt lenne az ideje, hogy a rengeteg felesleges képzést - személyes véleményem alapján elsősorban a rendkívül sok humán szakok számát kellene csökkenteni. Azonban itt ne álljunk meg, versenyszemléletben ez kevés. Magyarországon rengeteg olyan, elsősorban vidéki felsőoktatási intézmény van, aminek az értelme kevesebb, mint egy egyszínű rubikkockáé. Ha már nagyot lépünk, akkor legalább jó irányba tegyük. Ha megszüntetjük a végtelenül felesleges iskolákat, akkor egyrészt kevesebb diák után kell fizetnie az államnak, másrészt a jó tanárok nem oszlanak majd el, hanem központosulnak a legjobb egyetemek körül, ezzel elősegítve a magyar egyetemek hazai, és nemzetközi elismertségét is. 

A megmaradt egyetemeken pedig ne lehessen ugyanazt tanulni. Tegyük fel, marad 10-12 egyetem az országban (ebből mondjuk 4 Budapesten), de mindegyik legyen más, vagy maximum kettő legyen, ami egy témával foglalkozik. Nem lesz tökéletes a piac. És? Lesz két-három jó iskola, ahova a terület legjobbjait várják, és majd kiváló szakemberekként kerülnek ki a munkaerőpiacra, ahol biztosan lesz állásuk, és nem kell mindenféle adókedvezménnyel segíteni őket. Természetesen a számok hasraütésszerűen születtek meg a fejemben, senki ne vegye konkrétumként. Miért kell Budapestre arányaiban több egyetem, mint vidékre, ha egyszer itt az országnak csak az ötöde lakik? Minden vidéki tudja, ha igazán jó egyetemre akar járni, akkor Pestre megy. Ha utána prémium munkát szeretne, akkor itt is marad. Természetesen vidéken is vannak kiemelkedő teljesítmények, azonban itt nem kerül be a helyi újságokba egy-egy ilyen csoda, hanem ez mindennapos. 

A szocializmusban elég volt a nyolc általános, hogy utána munkát találjunk, viszonylag könnyen. A '90-es évekre gimnáziumi végzettség, vagyis érettségi kellett ugyanehhez, ma már szinte elvárás egy alapdiploma, hogy felvegyenek valahova. Mindeközben az utóbbi esztendőkben elvesztette a hitelét, a dicsőségét mind a szakma, mind a hagyományos termelés, a mezőgazdaság. Dolgozni kell, valóban. A fizikai munkának ugyanannyira becsültnek kellene lennie, mint az értelmiségi, szellemi munkának, és el is ismerjük a teljesítményt. Akkor miért van ez mégis így? A válasz egyszerű.

Ahogy Magyarország áttért a piacgazdaságra, úgy az oktatás is erre az útra tért. Nem a minőség, hanem a mennyiség volt már az elsődleges cél. Már általános iskolában is megszűnt a buktatás, mára ennek a lehetősége is megszűnt az alsó osztályokban. A tanárok egyre kevesebbet foglalkoznak a gyerekekkel, így pedig ők ezzel a példával a szemük előtt nem fognak foglalkoznak a tanulással, az olvasással. Szabadidejüket inkább a számítógépek előtt töltik, mint hogy elolvasnának egy könyvet, aminek valóban van értelme. Az pedig, hogy a szabadidejüket a szabadban töltsék, netán segítsenek az apukájuknak megszerelni az elromlott fűnyírót, egyenesen luxus. Ha pedig nincsenek a gyerekek hozzászokva a munkához, nincs érett szemléletmódjuk, akkor nem várható el, hogy változás legyen a közeljövőben.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
incze
2012. december 11. 16:52
Én "reál" ember vagyok, azonban a humán szakok fölöslegesnek nyilvánítását az egyik legkártékonyabb baromságnak gondolom. A humán szakok termelik ki a jövő civilizáltságát, azt, hogy más népek kultúrájához, és a saját kultúránkhoz viszonyulni tudjunk, a társadalmakat jobban ismerjük, és értsük. Enélkül az emberek objektumok lesznek a tervezőasztalon, töredékszázalékok, és a világ csak bámulja a báltásgyilkos-államkötvény csereügyleteket.
narmer
2012. december 11. 15:53
Érdekes, hogy a HÖOK meg a szegény egyenisták (Tóth őrmester nyelvújítása) hogy kussolnak a legegyszerűbb megoldásról. 2,51.átlag alatt van tandíj, afelett nincs tandíj, vagy legyen 3,51 a limes.De a tanulmányi eredményhez kötött tandíj valahogy nem népszerű a felsőoktatásban.
sagramor
2012. december 11. 15:46
a budapesti autofelláció nem kéne bele.
oskar
2012. december 11. 14:47
Hogyan legyen, honnan legyen a finanszírozás ha már el vagyunk ennyire adósodva? Bevezetném, egyetemet és főiskolát végzettek számára a felsőoktatási hozzájárulást. Akik ingyen tanulhattak azoknak most magasabb a fizetésük ezért hozzá kellene járulniuk a fiatalok taníttatásukhoz. Természetesen alapos felvételi szükségét el kell ismerni mert középiskola és középiskola között különbség van. Tanulmányi szerződést is kötnék. Röghözkötést ha úgy tetszik. Aki ezt nem akarja ne tanuljon ingyen. Még arra is hajlandó lennék, hogy növekedjen az adóm, csökkenjen a nyugdíjkedvezmény, növekedjen az ÁFA. Aki pedig ingyen tanul és kiesik, az fizessen valamennyit vissza a taníttatása költségeiből.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!