Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Vannak dolgok, amelyeket szakmailag nem pont így képzeltem el. De segítő szándékkal azon vagyok, hogy az Orbán-kormány sikeres legyen. Interjú.
„Az elmúlt két év értelmetlen bozótharcai elkedvetlenítették, vagy inkább arra viszik, hogy még egy ciklust megpróbáljon, és befejezze a félbe maradt terveket?
A bozótharcok a legtöbb embernek elveszik a kedvét, felőrlik a kitartását. Nem azt mondom, hogy engem sose bántanak, de nem olyan fából faragtak, hogy feladjam. Ilyen szempontból elég ronda természetem van. Tudok félreállni is, de ha mindenáron akadályoznak, nehezíteni akarják a munkám, az inkább megkeményít. Ma még nem tudom, mit szeretnék két év múlva. Azt még kevésbé tudom megítélni, hogy a Fidesz-elit – akiken minden tiszteletem mellett nem a kerületi polgármestereket értem – mit gondol jelölésemről.
Milyen a kapcsolata a Fidesz-elittel?
Több, mint öt éve állandó meghívottként ott ülök a Fidesz elnökségi ülésein. Nem tartom kizártnak, hogy lesz még dolgom két év múlva. De ha egy hónap múlva lenne a választás, és megkérdeznék, akarok-e újra főpolgármester lenni, legalább is határeset, hogy mit válaszolnék. Az, hogy feladat van, inspirál.
Még az olyan hálátlan feladat is hajtja, mint a dugódj bevezetése?
Bárhogy fáj ez sokaknak, a dugódíjat Demszky Gábor hat éve egyszer és mindenkorra elintézte. És bármi történt, vagy történik ezután a kormány és a főváros között, behajtási díj mindenképpen lesz, ellenkező esetben elvész a 4-es metró uniós támogatása, ami nemcsak 180 milliárd forint mínuszt, hanem olyan kötbér-igényeket is jelentene, hogy abba a város beleszakad. Ezért a dugódíj elkerülhetetlen.
Ám a mértéke lehetne kevesebb, ha nem kellene kipótolni belőle a csökkenő kormányzati BKV-támogatást...
Ez az érem másik oldala, de inkább úgy fogalmaznék: a városvezetés nem ragaszkodik hozzá, hogy a BKV forrásigényét a dugódíjból elégítsük ki. Más megoldást is el tudunk fogadni. Háromféle olyan megoldás lehet, amely se a vállalkozókat, se a lakosságot nem terheli jobban: a fővárosnál nagyobb arányban maradó iparűzési adó; a kerületek-főváros közötti forrásmegosztás arányainak módosítása; illetve a helyben maradó szja növelése. Ezek más arányú költségvetési elosztást jelentenek, vagy a kerületi önkormányzatokat érintenék hátrányosan. De dugódj ebben a három esetben is lenne.”