„Az Országos Hitoktatási Bizottság elnökeként figyelemmel kíséri az etika tantárgyi bevezetésének kidolgozását. Milyen részleteket lehet tudni erről a kérdésről?
Egyelőre sok gyakorlati kérdés merül fel, és nagy a bizonytalanság. Az európai országok legtöbbjében valamilyen etika- vagy hittanoktatás van, vagy éppen bevezetés alatt áll. Ez a volt szocialista országokra is érvényes. Nem kivételes tehát a köznevelési törvény szándéka, csupán az európai normához való igazodást juttatja kifejezésre. Kifejezetten kívánalomként jelenik meg, hogy egy oktatási rendszerben az alapvető erkölcsi szabályokról tantárgyszerűen legyen szó. Fordítva fogalmazva, nehéz azt indokolni, hogy egy 12 évet átfogó közoktatási rendszerben etikai kérdésekről csak áttételesen, a történelem, irodalom kapcsán van szó. Olyan változó a világunk, hogy az etikai alapvetésekre feltétlenül szükségünk van. Az európai kultúrákban a nagy átrendeződés mélyén, és talán következményeként az ember sok antropológiai kérdéssel szembesül, és ezt krízisként éli meg. Az etika oktatásával válaszokat lehet felkínálni.
Mit adhat az egyház ebben a munkában?
Nagyon fontos, hogy milyen tartalommal lesz megtöltve és milyen szemlélet alapozza meg majd az etika tantárgy oktatását. Kik és milyen felkészültséggel végzik a tanítást. Tudomásul kell venni, hogy az etikaoktatás bevezetése állami intézkedés. Ezt üdvözöljük, és természetesen örülnénk, ha ezen belül azok az értékek jelennének meg, melyek az európai kultúrát formálták, melyek az embert óvják, védik, gazdagítják. Ezt tudja támogatni az egyház, és remények szerint ez jelenik majd meg. Minden ok megvan a feltételezésre, hogy mind az egyénnek, mind a társadalomnak érdeke ez. Látjuk, hogy erkölcs nélkül, elvek nélkül már a gazdaság sem tud boldogulni. (...)
Az etikaoktatás tartalmi kérdéseiben mit tart prioritásnak az egyház?