Amikor az 1972-ben bemutatott A keresztapa című klasszikus előkészületei folytak, hirtelen felbukkant egy Joseph Colombo nevű ember, aki dühöngve kérte ki magának, hogy az olaszokat bűnözőként állítsák be Hollywoodban. Senki nem tudott legyinteni a dologra, ugyanis Colombo történetesen az egyik nagy New York-i maffiacsalád feje volt, ezért ha mondott valamit, arra általában oda kellett figyelni. A tiltakozók bevetettek mindent, még a jól ismert fenyegetést is, így történt meg, hogy
a forgatókönyv egyes párbeszédeiből nemes egyszerűséggel kihúzatták a maffia szót,
mondván, az mélyen sérti az amerikai olaszok önérzetét és becsületét.
A háború napjainkban újra fellángolt. A Coldiretti – az olasz mezőgazdasági vállalkozók másfél millió tagot tömörítő szervezete – megelégelte a kereskedelemben és vendéglátásban uralkodó, maffiára utaló elnevezéseket. A szervezet globális vizsgálatot indított, hogy kiderítsék, hány helyen használnak az olasz szervezett bűnözésre utaló nevet éttermek és termékek esetében.
Kiakadtak a német Burger Mafia, a spanyol El Padrino, a francia Don Corleone, de még az indonéz Nasi Goreng Mafia neveken is, botrányosnak és elfogadhatatlannak titulálva azokat. A legtöbb maffiához kapcsolódó étterem név Spanyolországban található, ezt követi Ukrajna, Brazília, Indonézia, Oroszország, India, Japán, Lengyelország és az Egyesült Államok.
A jelentésük nem tért ki arra, hogy Magyarországon mit tapasztaltak, pedig bőven lenne mit felvenni a listára. Hazánk kissé fantáziátlan a névadásban, a mennyiség ellenben mindenért kárpótol: általában nálunk is pizzériákat neveznek el az olasz legendáról, így aztán se szeri, se száma a Maffia, Don Corleone, Il Padrino vagy Cosa Nostra feliratú pizzás dobozoknak.
A Coldiretti a legjobban egy skót whiskyre rágott be, amelynek nem elég, hogy Cosa Nostra Shot a neve, de még az üvege is a klasszikus maffia-fegyvert formázza.
A szervezet szerint elfogadhatatlan, hogy egyesek viccnek fogják fel a maffiát, Olaszországot pedig változatlanul a bűnözéssel azonosítják. Mint mondták, az abszurd marketing egyben mélyen sérti azon több száz ártatlan ember emlékét, akiket a maffia gyilkolt meg az idők folyamán.A Coldiretti rámutatott arra is, hogy a maffia-témájú elnevezések nem csak Olaszország imázsának, de tradicionális termékeinek is óriási károkat okoznak.