Az ABI Research adatai szerint 2021-ben az összes Kínában értékesített új jármű közel 50 százaléka csúcstechnológiás jármű volt, mely 2025-re várhatóan akár 80 százalékra is nőhet. Eredetileg a kínai járműberendezés gyártók (OEM) pusztán gyártási helyszínként működtek a külföldi vállalkozások számára, azonban az utóbbi években egyre inkább önállóvá váltak. Olyan lehetőségekkel próbálják meg felvenni a harcot a nyugati versenytársakkal szemben, melyek egyedülállóak a piacon.
Helyi vállalatokkal együttműködve kínálnak csúcskategóriás és felhasználóbarát megoldásokat. Az új járművek 5G-s internetkapcsolattal és mesterséges intelligenciájú technológiával teszik teljessé a vezetési élményt. Az okostelefonokat egyszerűen lehet integrálni ezekbe a rendszerekbe, így a kifinomult, személyre szabott felhasználói élmény garantált. Ezenkívül a nyugaton megszokott 3 éves telepítési ciklusokat ezek a kínai OEM-ek lecsökkentették mindössze 12 hónapra, így az egész folyamat sokkal gyorsabb és hatékonyabb lett.
A kínai OEM-ek népszerűségének oka az, hogy a nyugati társaival ellentétben itt a harmadik felekre támaszkodnak, beleértve a BAT (Baidu, Tencent, Alibaba) vállalatokat és a külföldi szereplőket, mint például a Qualcomm, az NXP és az Autotalks (V2X). A közös munkánál pedig közös érdek a siker, így rugalmasan, ambiciózus célkitűzésekkel dolgozhatnak együtt és gyorsan tudnak reagálni a piac változásaira. Ez nem minden autógyártóról mondható el, így például a Suzuki és a Renault ki is lépett a piaci versenyből.
Kínában már több C-V2X járművet is piacra dobtak, köztük a Great Wall Motor Haval HG-jét, a világ első 5G-s járművét is. Számítások szerint ez a típus nagy siker lesz, és a 2025-ös járművásárlások csaknem felét ez a modell fogja kitenni.
A cikk szerzője Blősz Dalma.