Hát itt meg mi történik? Lila foltok éktelenkednek Ferenc pápa arcán!
Elesett az egyházfő, beverte a fejét.
A Vaev Tissue elnevezésű terméket kitalálói nagyon is komolyan gondolják. Az amerikai startup használt zsebkendők árusításával akarja megreformálni a gyógyszeripart és erősíteni immunrendszerünket, ugyanis szerintük a védőoltások veszélyesek. A témában megkérdezett biológus professzor azonban pont az ellenkezőjét állítja, szerinte inkább a vállalat zsebkendői a veszélyesek.
Sárgán fénylik, de nem arany
A Time magazin szerkesztőségébe egyszer termékmintát küldött a zsepis cég; egy fehér díszdobozt, melynek belseje egy aranyszínű szalaggal húzható ki. A „prémium” dobozban egy aranyozott tartó és benne három összegyűrt zsebkendő található, melyek a termékleírás alapján egy náthás beteg baktériumaival vannak tele. A szemünk elé táruló sárgás zsebkendők látványánál már csak az árcímke sokkolóbb, forintban átszámolva húszezer forintot kérnek a három használt papírdarabért.
A Time újságírója felhívta Oliver Niessent, a cég 34 éves tulajdonosát, és arra kérte, hogy meséljen a termékéről. „A zsebkendőinkkel te döntheted el, hogy mikor akarsz beteg lenni és később se fog ledönteni a lábadról ugyanaz a vírus; például a nyaralásod előtt pár nappal megtörlöd az orrodat a Vaev zsebkendővel, így elkaphatod a fertőzést és még az utazás előtt kihordhatod a betegséget” – bátorít a termék használatára a cégvezető. „Ez egyfajta szabadságot ad, a választás luxusát, hiszen
az életben már szinte mindent a szájunk íze szerint alakíthatunk, miért ne közelíthetnénk meg a betegségeket is hasonlóképpen?
Pénz beszél, kutya tüsszent
A magazin megkérdezte Niessent, hogy vizsgálják-e, hogy pontosan milyen vírusok vannak a zsebkendőkön, de a cégvezető nem volt hajlandó erre a kérdésre válaszolni. Azt viszont szűrik, hogy valóban beteg emberek érintkezzenek a zsepikkel és ne csak allergiásak legyenek. A prüszkölő pácienseket a neten toborozzák és csupán annyi a dolguk, hogy egy nagy rakás zsebkendőre tele tüdővel minél nagyobb adag bacilust eresszenek ki. Az így „gyártott” vírusos zsepiket a Vaev aztán postai küldeményként továbbítja megrendelőinek.
Halálbiztos diagnózis
A probléma abban rejlik, hogy
nem tudhatjuk pontosan milyen vírusok vannak a vállalat zsebkendőin
– mondja Charles Gerba, az Arizonai Egyetem mikrobiológia professzora, aki a vírusok terjedését tanulmányozza. „Sok sebből vérzik a termék, ugyanis több mint kétszáz fajta, a megfázásért felelős vírus létezik. Ez azt jelenti, hogy legalább kétszáz zsebkendőt kellene az orrunkhoz dörgölnünk a teljes védettségért. Ezért sincs védőoltás a megfázásra, hiszen több mint kétszáz oltásra lenne szükség” – mondja.
A letüsszentett zsebkendők árusítása hatalmas kockázatot jelent a szakértő szerint, mert egy gyengébb immunrendszerű, például idős ember szervezete máshogy reagál a vírusokra, mint egy szívósabb fiatalé.
Akár meg is ölheti a gyengébb immunrendszerű embereket a fertőző zsebkendő
– húzta alá Gerba.
Az üzlet nem jelenthet beteget
„Csak az számít, hogy a zsebkendőink kelendőek, több ezer darabot adtunk már el” – reagál a kritikákra a vállalkozó. Nagy hangsúlyt fektetnek az online jelenlétükre, több Instagram influencerrel is együtt dolgoztak már. Tavaly ősszel csinos fiatal lányok – a „Vaev Squad” – a Venice Beach homokos tengerpartján pózoltak a letüsszentett zsebkendőikkel, ezt meg is örökítették az Instagram sztorijukban.
Niessen a vállalat küldetéseként azt emelte ki, hogy szeretnének alternatívaként szolgálni a „kritikusan” gondolkodó emberek számára, akik képesek átlátni a gyógyszeripar megbetegítő tevékenységén. Elmondása szerint
jellemzően a védőoltás ellenes szülők és a huszonéves korosztály vásárolják vírusos zsebkendőiket.
Miért vásárolnánk húszezer forintért Vaev zsebkendőt, ha a szomszédot is felkérhetnénk egy ingyenes tüsszentésre?
Niessen elismeri, hogy egy beteg ismerősünk zsebkendője pont ugyanolyan hatékony, mint a Vaev díszdobozos terméke. De itt van a kutya elásva, ugyanis a cégvezető szerint egy termék annyit ér, amennyit a vásárlók hajlandók fizetni érte.
A termék magas árát annak igényes bemutatása; a díszdoboz, az aranyszalag és a tudatos luxus marketing adja.
„Ez egy prémium termék, ilyen minőséget csak kevesen tudnak nyújtani” – indokolja a húszezer forintos árat a tulajdonos, aki szerint ebben az esetben különösen fontos a csomagolás.
Manapság már a legbizarrabb startup ötletek is jövedelmező üzletté válhatnak, ilyen például a megrendelők nevében flörtölő randicég, vagy az utazási iroda, ami a fizető kliensek plüssállatait utaztatja szerte a világban.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.