Vége a hazudozásnak, óriási tévhiteket cáfolt meg az OECD – Magyarország is érintett

Előre szólunk: tízből négy diplomás nem tudja majd értelmezni az itt következő szöveget. Francesca Rivafinoli írása.

Az egyetemek nem csak céljaik meghatározásában és működésükben, de kommunikációjukban is kénytelenek lesznek az „üzleti alapú megoldásokhoz” közelíteni. A néhány éve még szinte csak a magánegyetemek problémájaként jelentkező felsőoktatási marketing és a beiskolázási (rekrutációs) tevékenység szerepe felértékelődik, új módszereket és csatornákat kell keresni ahhoz, hogy a pálya- és egyetem-választás előtti fiatalokat és szüleiket elérjék, a család szempontjából egyik legfontosabb döntés meghozatalában segíteni tudják. Méghozzá az ő sajátos kommunikációs igényeiknek megfelelően.
Néhány héttel ezelőtt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a HÖOK pécsi országos közgyűlésén beszélt arról, hogy a kormány a magyar felsőoktatás egészére kiterjesztené a Corvinus-modellt: az átalakítás célja a környező országok egyetemeihez és a magyarországi magánegyetemekhez hasonló „hatékonyabb, versenyképesebb és egyszerűbb” működés biztosítása. Bár sokkal több részlet a modellváltásról azóta sem derült ki, annyi máris látható, hogy az egyetemek működési feltételrendszere komoly változások előtt áll, s a gazdaságosabb működés követelménye tükrében a hallgatói utánpótlás biztosítása, a beiskolázási kommunikáció szerepe is felértékelődik majd.
A bejelentés az egyetemi világban nem kis felbolydulást okozott: nem véletlenül.
A folyamat 2005-ben kezdődött a bolognai rendszerre való, máig sokszor és sokféle irányból bírált áttéréssel, folytatódott 2012-ben az államilag finanszírozott helyek egyes szakokon való erőteljes csökkenésével, a diákhitelek bevezetésével, majd a 2014-ben a néhány év alatt már számottevő gazdasági-eredményességi változásokat hozó a kancellári rendszerre és a teljesítményelvű felsőoktatásra való áttérés megkezdésével.
Az új koncepció a Fokozatváltás a felsőoktatásban című, a Kormány által 2016-ban jóváhagyott középtávú szakpolitikai stratégiában lefektetett irányvonalat követi, s ennek részeként azt, hogy – az állami szerepvállalás csökkenése mellett – a felsőoktatási intézményeknél megteremtsék a nem kizárólagosan közösségi forrásokon alapuló, „piaci elvek szerinti” működés képességét és feltételrendszerét.
„A nehézkes államháztartási működési formából való kiszabadítás” nem csak a finanszírozási rendszerben jelent majd változásokat, de az intézmények operatív működésében, szakmai-gazdasági irányításában is. Ez – állami egyetemek esetében – 2014 óta az „több tízmilliárdos költségvetéssel működő intézmények professzionális menedzsmentjének és gazdálkodásának” megteremtését, „a közpénzekkel való felelős, hatékony és elszámoltatható gazdálkodás” követelményét biztosítani kívánó kancellári rendszer feladata: még nyitott kérdés, hogy ez a rendszer megváltozott formában és funkciókkal a jövőben is fennmarad-e, vagy a gazdálkodás újra az intézmények hatáskörébe kerül.
Bárhogy is lesz majd, az új, „piaci” rendszerben az egyetemek vezetésére nehéz feladat vár majd, hisz – az állami mellett – nem csak új források bevonását kell majd megoldaniuk, de a jelenleginél jóval hatékonyabb működés feltételeit is biztosítaniuk kell.
Ennek a piacnak meghatározó szereplője továbbra is az állam marad: képzési igényei megfogalmazásával – melyek fő vonalaiban való rögzítésére már a Fokozatváltás a felsőoktatásban tematikus fejezeteiben sor került – állít fel, konkrét követelményeket fogalmaz meg, s azokat a képzéseket „rendeli majd meg” a direkt állami ösztöndíjak helyébe lépő, új finanszírozási rendszerben, melyek ezeknek megfelelnek.
Azokon a területeken – a gazdaságtudományi felsőoktatás kifejezetten ide tartozik – ahol a képzéseket a hallgatók túlnyomó többsége máris önköltségi alapon veszi majd igénybe, ez kevésbé hoz majd drasztikus változást: az ilyen képzéseket kínáló több, mint harminc hazai felsőoktatási intézmény már ma is jobbára piaci körülmények között verseng a hallgatókért és nem az állami finanszírozásból érkező más forrásokért. Ezek legnagyobb részét ma a hallgatók diákhitelből származó önköltségi befizetései teszik ki: legutóbbi években e mellé kezdtek felzárkózni a különböző alapítványi támogatások, ösztöndíj-rendszerek, fizetési könnyítések.
A néhány éve még szinte csak a magánegyetemek problémájaként jelentkező felsőoktatási marketing és a beiskolázási (rekrutációs) tevékenység szerepe felértékelődik, új módszereket és csatornákat kell keresni ahhoz, hogy a pálya- és egyetem-választás előtti fiatalokat és szüleiket elérjék, a család szempontjából egyik legfontosabb döntés meghozatalában segíteni tudják. Méghozzá az ő sajátos kommunikációs igényeiknek megfelelően: 2005 óta nem csak a felsőoktatás működési feltételei mentek át jelentős átalakuláson, de lényeges változás történt az egyetemi oktatásba belépő korosztály vonatkozásában is – színre lépett a „Z-generáció”, az 1996 után születettek nemzedéke a maga sajátos értékeivel és problémáival, céljaival és követelményeivel, médiahasználati szokásaival és a maga az „információs korban” gyökerező „komplett világával”.
Az ő megnyerésük az egyetemi továbbtanulásról való döntés támogatásával kezdődik, amit más, esetleg vonzóbb alternatívák ellenében hoznak meg: érettségi után a célirányos szakképzés vagy az azonnali munkába állás a fiataloknak már pályakezdőként is sokszor komoly jövedelem elérését teheti lehetővé, az önköltségi alapon való egyetemi továbbtanulás pedig még éveken keresztül jelentős anyagi terheket ró a családra.
mint amire a középfokú végzettséggel rendelkezők számíthatnak. Ahhoz azonban, hogy egy 17-18 éves fiatal a továbbtanulást válassza, nem csak meggyőző érvek kellenek, de az azok közvetítésére alkalmas új kommunikációs módszerek és csatornák is: az alapvetően az internet, a szociális médiák közegében „élő” Z-generációt ott és úgy lehet elérni, ami számára megszokott, természetes és elfogadott. Bár az olyan közösségi hálózatok, felületek és alkalmazások, mint az Instagram, a Tumblr vagy a Snapchat használóinak száma és jelentősége egyre nő, a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a leghatékonyabb „Z-generációs” kapcsolattartási eszköz ma Magyarországon még mindig a Facebook.
A már a digitális világba született Z-nemzedék számára vonzó csak egy olyan továbbtanulási- és pályakép lehet, mely elvárásaiknak, értékeinek megfelel – megvalósulni azonban csak akkor tud, ha a más értékek és célok mentén gondolkodó X generációs szülőktől is támogatást kap: a döntést ugyanis általában a család hozza meg.
Az ő elérésükben is fontos szerepet játszanak a közösségi médiák, de a „hagyományos” kommunikációs eszközök is: az internetes portálok, a nyomtatott sajtótermékek, a rádió vagy a televízió. S természetesen a személyes találkozási lehetőségek: a nyílt napok, pályaorientációs rendezvények, információs vonalak, az egyetemi honlapokon elérhető vagy tájékoztató füzetekben, magazinokban összegyűjtött, a teljesség igényére törekvő információ.
Mindennek egyetlen célja van: a továbbtanulásról való megalapozott, a család szempontjából optimális döntés támogatása – a megvalósítás fő eszköze pedig egy több célcsoportra szabott („Z-gen/X-gen”) egyetemi marketing stratégia lehet, melynek középpontjában az on-line tartalomszolgáltatás, a közösségi média hatékony felhasználása, s a marketing más, „klasszikus” eszközeivel való összehangolása áll. A marketing és a rekrutációs tevékenység szerepe a következő években felértékelődik: a váltás nem csak szemléletváltás, de szervezeti, intézményi átalakulás, s a szükséges anyagi eszközök hozzárendelésének igényét is megfogalmazza – sürgető igénnyel.
a felsőoktatási verseny erősödő közegében az egyetemek boldogulásának talán az egyik legfontosabb záloga.
A Neumann János Egyetem a Magyar Tudomány Ünnepe Alkalmából 2018. november 15-én megtartott 18. AGTEDU Tudományos Konferenciáján tartott plenáris előadás nyomán készült, rövidített szöveg.