Lényeges, hogy
az államosítás nem magát a vállalati vagyont érintette, hanem a részvénytársaság formájában működő nagyvállalatok részvényeit:
a vagyon továbbra is a társaság tulajdonában maradt, ám a részvények (s ezzel együtt természetesen a vállalat kintlévőségei, követelési is) fizikai valójukban is az állam tulajdonába kerültek. Ezt a megoldást Világhy Miklós, a magyar szocialista polgári jog egyik megteremtője, nagy tekintélyű művelője 1946-ban a szociáldemokrata irányítás alatt álló Ipari Minisztérium osztályvezetőjeként dolgozta ki.
A harmadik nagy államosítási hullám 1947-ben kezdődött, azzal a szándékkal, hogy a kialakulóban lévő tervgazdaság gazdasági feltételrendszerét biztosítsa. A kormány előterjesztése nyomán a Nemzetgyűlés 1947. július 11-én elfogadta a három-éves gazdasági tervről szóló 1947. évi XVII. törvénycikket, egy nem túl terjedelmes, de annál fontosabb jogszabályt. A terv elindítása – a gazdaság állapota, s különösen a beruházásokra rendelkezésre álló szűkössége, az elképzelésektől való elmaradása okán – meglehetősen nehézkesre sikerült: sem a különadó nem hozta meg a remélt bevételeket, sem a belső kölcsönkibocsátás feltételei nem voltak meg.
Ebben a helyzetben a bankok államosítása különösen fontos kérdéssé vált: az országgyűlés 1947 novemberében megtárgyalta, s december 4-én el is fogadta a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzintézeti Központ I. kúriájába tartozó, részvénytársasági alapon működő pénzintézetek magyar tulajdonban lévő részvényeinek államosításáról szóló 1947. évi XXX. törvénycikket. Ennek jelentősége messze túlmutatott a nagybankok működésének állami felügyelet alá vonásánál: az államosítás a bankok érdekkörébe tartozó pénzintézeti hálózatra s vállalkozásokra is kiterjedt – ezek a magyar ipar jelentős hányadát és a gyáriparban dolgozó munkások több, mint felét képviselték.