Voltak területek, ahol már az 1966-67-es szabályozás kiemelkedő sikereket hozott – ilyen volt például a szerződési jog, ahol a szállítási szerződések korábbi merev rendszere helyébe egy, az adásvételt, vállalkozást, megbízást, s a régi kereskedelmi jogból ismert megoldásokat újraélesztő, vagy a mezőgazdasági termékértékesítés szerződési sajátosságait elismerő rendszer lépett, vagy a társulási jog, ami az erőforrások hatékonyabb felhasználását tette lehetővé. A szerződési rendszer teljes körű, a Ptk. szabályait is érintő modernizációjára azonban csak egy évtized múlva, a Kódex 1977-es módosításával került sor.
A mechanizmusreform előkészítése során nagy reményeket fűztek a piaci versenyhez, melytől végső soron a gazdaság hatékonyabb működésének biztosítását várták. Teljesültek ezek a várakozások?
Valóban: végső soron ez volt az az indok, amiért a pártvezetés, s maga az első titkár, Kádár János is a reform mögé állt – a gazdaság működését kívánták megjavítani. A kádári konszolidáció szempontjából elsőrendű kérdés volt a lakosság elégedettsége, az áruellátás biztosítása, ennek korábbi, belső forrásai azonban már kimerültek, a külső források (hitelek) bősége pedig még nem nyílt meg. 1966-ban, mikor a reformról a politikai döntés megszületett, a „felszabadított” piactól várták, hogy az indokolatlanul magas árakat csökkentse, a termelőket pedig gazdaságosabb termelésre kényszerítse.
Ez bizonyos területeken működött is: a szövetkezeti kereskedelem, amely a hetvenes évek elején már az ország lakosságának felét látta el élelmiszerrel, háztartási cikkekkel,
vagy a termelőszövetkezetek által végzett ipari-szolgáltató tevékenység nagyságrendje sokszorosára nőtt, csakúgy, mint a háztáji gazdaságokból érkező, gyakran épp a szövetkezeti boltokon keresztül értékesített árumennyiség.