A globális elit szimfonikus zenekarokat támogat, de a munkaerő szerveződését megakadályozza

2018. március 12. 10:02

A davosi fórumon összegyűlő milliárdos elit sokat beszél az egyenlőtlenségekről, de mégsem tesz gyakorlati lépéseket. A kettő azonban nem ellentmondás: a gazdagok hajlamosak önbecsülést vásárolni, miközben életmódjukon vagy alapvető gyakorlataikon nem változtatnak.

2018. március 12. 10:02
null

Pszichológiai kutatások szerint a vállalatok társadalmi felelősségvállalását megvalósító programok könnyen oda vezethetnek, hogy a dolgozók többet csalnak. Egy másik kutatás pedig azt találta, hogy ha az élet egy terén bebizonyosodtunk arról, hogy jól viselkedünk, akkor más területeken már sokkal inkább hajlamosak vagyunk rosszul cselekedni. Bénabou és Tirole (2009) tanulmánya szerint hajlamosak vagyunk felmenteni magunkat a negatív tetteink súlya alól, ha a mérleg másik serpenyőjében számos jótettünk van már. És miért ne vegyen el a tulajdonos a többi részvényestől vagy a munkaerőtől, ha végül jó célokat is támogat?

Az új milliárdos elit tagjai közül sokan úgy érzik, hogy szükség van saját maguk megnyugtatására, amit sokan pénzért vásárolnak meg. Például azért, mert az anyagi igények kielégülését követően az olyan felsőbbrendű igények kerülnek előtérbe, mint a jó önkép, saját magunk megbecsülése. 

Ezek magyarázhatják a sokat hangoztatott kritikát a davosi fórum vezérigazgatóival szemben, miszerint a davosi elit egyrészt előszeretettel támogat szimfonikus zenekarokat, de eközben mindent megtesz, hogy megakadályozza a dolgozók szerveződését és a globalizáció menetének valódi változását.

Az egyenlőtlenségről való aggodalmaskodó beszéd és az egyenlőtlenség fenntartására való törekvés tehát egyáltalán nem ellentmondás.

Sőt, a kettő nagyon kényelmesen megfér egymással.

 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
luzitanxaver
2018. november 07. 20:13
Kevésbé tudományos alapokon, ám annál olvasmányosabb módon tiboru mester értekezett erről (most lehet jönni azzal, hogy hú, konteoblog, de savazás előtt azért olvasni is érdemes): "Egyetlen adományozási okirat aláírása, melyben egy nagyon gazdag ember átruházza vagyona jelentős részét egy jótékonykodással foglalkozó alapítványnak, gyökeres változást képes elérni az adott személyről az emberek fejében kialakult képben. Az addig esetleg kegyetlen karvalytőkésként, pénz- és hataloméhes hiénaként, mindenkin átgázoló, önző és embertelen, köpködnivaló cápaként aposztrofált üzletemberből egycsapásra nagylelkű, jóságos mosolyú példakép lesz, aki mellett a Dalai Láma is egy különösen elvetemült Hasfelmetsző Jacknek tűnik. És mivel az imázs önmagában lófütty (pláne egy kőkemény bizniszmennek), gondoljatok arra, hogy egy pozitív aurájú alaknak tűnő üzletember egészen másként tud üzletelni, egészen más lesz minden döntésének az üzenete, mint azé a társáé, akit (bármilyen sikeres is) változatlanul egy öltönyös szarkupacnak tart a közvélemény. Mindezek alapján tehát senki ne csodálkozzon, hogy ahol tehetik, a nagyon gazdag emberek alapítványokba pumpálják át vagyonuk egy részét (idehaza is van ám példa hasonlóra, tessenek csak ráguglizni). Persze nagyon disznó lennék, ha kizárnám annak valószínűségét, hogy a multimilliárdosok között is előfordulhat jószándékú, rendes ember, de ha súlyoznom kéne a motivációik között, egy olyan 99:1 arányt saccolnék a józan üzleti megfontolások javára a humanista felbuzduláshoz képest."
csender
2018. július 02. 15:25
Eljött az idő a világ javainak és területeinek újrafelosztására. Nyíltan vagy titokban már mindenki bőszen készülődik. Ilyen helyzetben mindig előveszik a "hatalmasak" az egyenlőség kábítószerét, hogy legyen elegendő katonájuk, de ha nem vigyáznak, akkor könnyen ellenük fordulhatnak. A magyar "elit" is tanulmányozhatná mélyebben a Mohács előtti időket, különösen az 1510 és 1514 közötti éveket.
annamanna
2018. június 09. 21:59
Igen, ez a függőség leírása. Nem tudja, hogy hol a határ, nem érez elégedettséget, csak a mohó kívánságot, amit folyamatosan táplálni kell.
annamanna
2018. május 18. 00:49
Ebben a gondolatmenetben az a család, hogy először van a rossz cselekedet, amit kompenzál (elmaszkol) a jó, és NEM FORDÍTVA, azaz még csak véletlenül SEM A JÓTETT JUTALMA A ROSSZ. Legyen egy hétköznapi példa: aki eleve alkoholista vagy szexfüggő, az esetleg hajlandó lesz azért dolgozni, hogy a munkában való elfáradás ürügyén jól megjutalmazhassa magát azzal, ami egyébként is a szenvedélye, de legális tevékenység maszkja nélkül mégis borzasztó cikis volna művelni. A kizsákmányolás, lopás is lehet ilyen valós szenvedély, vagy épp a szimpla semmittevés, "döglés", vagy a vásárlás, vagy a partizás, akármi. Ha nem az alapszenvedélyt maszkolja el a munka, akkor a jól végzett munka jutalma nagyon változatos lesz (már ha egyáltalán bármiféle jutalomra is igényt tart az illető); de ha feltűnően gyakran ismétlődik ugyanaz a mintázat, és a legális jótett jutalma mindig ugyanaz (pl kizsákmányolás, lopás), akkor a lóláb menthetetlenül kilóg. Akkor a jutalom nem utólagos jutalom, hanem a tevékenységet megelőzően létező függőség, drog, amiért az illető "megdolgozik", hogy elérhesse. A valós jótettet nem lehet és nem is kell megjutalmazni a rosszal. A rossz cselekedetet kell elmaszkolni az állítólagos jóval.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!