Amikor a Világbank egykori vezető közgazdásza, Joseph Stiglitz meglehetősen dühödt vitairatban fejtette ki a globális vállalatokra vonatkozó adózási szabályok gyökeres átalakításának szükségességét, módját és várható hatásait, a vele vitatkozók inkább csak félvállról vetették oda saját elképzeléseiket arról, miért nincs „Joe-nak” igaza. A Nobel-díjas közgazdász igazságosabb terhelést, a gazdagabbak progresszív megadóztatását és általában a vagyon illetve a „tehetség” közterhekhez való arányosabb hozzájárulását követelte.
Az, amiben mindenki egyetértett akkor, máig sem változott: a 2008-as válság nyomán az egyensúlyi állapotból a hiány mélységei felé lendülő költségvetések miatt szükség van, szükség lesz az adóbevételek növelésére. Ha ez másként nem megy, akkor a kiskapuk és ügyesen kifundált menekülőutak bezárása vagy legalább az azokon való áthaladás akadályozása révén.
A felismerést viszonylag hamar tettek követték, igaz, akkorra már parlamenti, szenátusi bizottságok vizsgálták,
miért éppen a leggazdagabbak, az Apple, a Microsoft vagy éppen a HP fizeti a legkevesebb adót jövedelméhez viszonyítva.
A kevés vagy sok persze lehet ízlés kérdése, de egy 37 százalékos, nominális társasági adókulcs esetében, az Apple által a gyakorlatban befizetett 0,6 százalékos adó felettébb kevésnek tűnik. Persze még mindig több mint a nulla (amit a fejlődő országok ígérnek a náluk befektetőknek), állítják az elemzők.
A nemzetközi társasági adózás a költségvetések közötti és a bevételekért folytatott, fairnek egyáltalán nem nevezhető versennyé deformálódott, amelyben a cél azért még közös: a közszolgálathoz történő hozzájárulás megfizetésére bírni a nemzetállami méreteket is meghaladó vállalati behemótokat, anélkül hogy azok megsértődve továbbállnának. A hazánkhoz hasonló kis gazdaságok számára egyetlen út maradt járható, a GDP növekedés, a munkahelyteremtés és a technológia transzfer reményében minimalizálni a termelés utáni elvonásokat, így téve a fejlettek szerint unfair módon kedvezőbbé a gazdasági környezetet a multik számára.
A versenyképesség növelése soha nem látott mélységbe szorította az adókulcsokat,
és természetesen a palettán előkelő helyett foglalnak el a területen és hatókörön kívüli, a külföldi vállalatok odautalt bevételei után névleges adót szedő offshore cégek működését megengedő úgynevezett adóparadicsomok. Az egyetlen védekezési forma az immáron gazdagabb és a fejlődő országok kormányai számára is az adóalap kiszélesítése illetve az adókulcsok mérséklése maradt. Ezt az utat éppen az az USA jelölte ki, amely az adóelkerülés minimalizálása elleni folyamatos bozótharc élén jár.