Közösségi média – rögtön az elején időzzünk el a kifejezésen! Nem hazug ez már nevében is? Pontosan mi köze a közösség fogalmához és a klasszikus értelemben vett közösségekhez egy végtelenül individualista társadalom egyik legkeresettebb szolgáltatásának?
A magyar fordítás megtévesztő. A „közösségi” szó nálunk általában értéktöbbletet hordoz, miközben az angolban használt „social media” leíró fogalom, a társadalomra, társasra utal, és azokat a felületeket jelöli, ahol a tartalmat a felhasználók állítják elő. A Facebook olyan, mint egy közösségi kert. Csak a neve közösségi, valójában individuális műfaj. Nem közpark, ahol az emberek magasabb cél elérése érdekében összehangolt tevékenységet végeznek, ami az önmagán és az egyéni teljesítményen túlmutató érték előállításával végül a közösség javát szolgálja.
A látszólagos társasági élet az online térben elmagányosodást eredményez a valóságban. Miért csappant meg a személyes találkozásra való igény?
Szeretném hinni, hogy az igény megvan, csak az életmódunk változik, amire a koronavírus-járvány is rásegített. Jól mutatja, hogy csak a Facebook 2021-re 3,38 milliárd felhasználót várt, miközben a regisztráltak száma végül meghaladta a 4 milliárd főt. Emellett még számtalan közösségimédia-felület – például az Instagram, Twitter, Reddit – működik, és már nem csak amerikai monopóliumként. A feltörekvő kínai oldalakat – lásd QQ, WeChat – 1 milliárdnál többen használják, közülük elsőként a TikTok az egész világot meghódította.
A közösségimédia-felhasználók száma gyorsabban nő, mint a Föld lakossága,
azaz arányában egyre többen használják a felületeket, miközben az ott eltöltött idő is növekszik. Ráadásul egy ember egyre több helyre regisztrál, főleg mióta az oldalak mobilapplikációként is elérhetőek. Mivel egy nap 24 óra, a médiahasználat csak a személyes találkozások és a minőségi idő rovására növekedhet.
Ön szerint mi szükségeltetne ahhoz, hogy korrigálható legyen ez a folyamat?
Két dolog. Az első, hogy mondjuk ki, minden közösségimédia-cég üzleti vállalkozás. Nincsen értékvilága, profitérdek mentén működik. A másik, hogy ennek tudatában a korábbi technológiák mintájára ne identitáskonstrukcióra használjuk a felületeket. Ettől még a most is jellemző tevékenységek közül számos megengedett lehet, ilyen például a kapcsolattartás, az információgyűjtés, a vásárlás és a szórakozás. Sőt, tovább megyek. Használható politikusok, influencerek és művészek számára, abban az esetben, ha képesek közszereplői profiljukat a személyiségüktől külön kezelni. Ekkor az „énmárka” egy termék, nem a személyiség kiterjesztése. Tudom, hogy ez a gyakorlatban rendkívül nehéz,
mert a felületek ideológiát közvetítenek,