„Rosszabb, mint a Kádár-korban” – újabb nagyívű interjút adott Nagy Ervin

A színész szerint a hazai kultúra ma olyan, „mint egy útszéli kóró, ami az életéért küzd”.

Hogyan született az önimádó ember mint korunk meghatározó jelensége? Hogyan magányosodunk el és építünk hamis személyiséget az online térben? A közösségi média önimádó embere címmel írt könyvet Kepe Nóra a témáról. Interjúnk!
Közösségi média – rögtön az elején időzzünk el a kifejezésen! Nem hazug ez már nevében is? Pontosan mi köze a közösség fogalmához és a klasszikus értelemben vett közösségekhez egy végtelenül individualista társadalom egyik legkeresettebb szolgáltatásának?
A magyar fordítás megtévesztő. A „közösségi” szó nálunk általában értéktöbbletet hordoz, miközben az angolban használt „social media” leíró fogalom, a társadalomra, társasra utal, és azokat a felületeket jelöli, ahol a tartalmat a felhasználók állítják elő. A Facebook olyan, mint egy közösségi kert. Csak a neve közösségi, valójában individuális műfaj. Nem közpark, ahol az emberek magasabb cél elérése érdekében összehangolt tevékenységet végeznek, ami az önmagán és az egyéni teljesítményen túlmutató érték előállításával végül a közösség javát szolgálja.
A látszólagos társasági élet az online térben elmagányosodást eredményez a valóságban. Miért csappant meg a személyes találkozásra való igény?
Szeretném hinni, hogy az igény megvan, csak az életmódunk változik, amire a koronavírus-járvány is rásegített. Jól mutatja, hogy csak a Facebook 2021-re 3,38 milliárd felhasználót várt, miközben a regisztráltak száma végül meghaladta a 4 milliárd főt. Emellett még számtalan közösségimédia-felület – például az Instagram, Twitter, Reddit – működik, és már nem csak amerikai monopóliumként. A feltörekvő kínai oldalakat – lásd QQ, WeChat – 1 milliárdnál többen használják, közülük elsőként a TikTok az egész világot meghódította.
azaz arányában egyre többen használják a felületeket, miközben az ott eltöltött idő is növekszik. Ráadásul egy ember egyre több helyre regisztrál, főleg mióta az oldalak mobilapplikációként is elérhetőek. Mivel egy nap 24 óra, a médiahasználat csak a személyes találkozások és a minőségi idő rovására növekedhet.
Ön szerint mi szükségeltetne ahhoz, hogy korrigálható legyen ez a folyamat?
Két dolog. Az első, hogy mondjuk ki, minden közösségimédia-cég üzleti vállalkozás. Nincsen értékvilága, profitérdek mentén működik. A másik, hogy ennek tudatában a korábbi technológiák mintájára ne identitáskonstrukcióra használjuk a felületeket. Ettől még a most is jellemző tevékenységek közül számos megengedett lehet, ilyen például a kapcsolattartás, az információgyűjtés, a vásárlás és a szórakozás. Sőt, tovább megyek. Használható politikusok, influencerek és művészek számára, abban az esetben, ha képesek közszereplői profiljukat a személyiségüktől külön kezelni. Ekkor az „énmárka” egy termék, nem a személyiség kiterjesztése. Tudom, hogy ez a gyakorlatban rendkívül nehéz,
és éppen arra csábítanak, hogy minél inkább bevonódjunk érzelmileg.
A legnagyobb influencereknek milliós követőtáboruk van, és a közösségi médiában számos kisebbségi csoport képviselteti magát, például az LMBTQ- és a BLM-mozgalom. Ez nem közösségépítés?
Az LMBTQ zászlós hirdetéseket, a BLM logós profilképkereteket, ahogyan a testpozitivitást hirdető kampányokat is új piacok bevonásának látom. A cégek felismerték, hogy a kisebbségi csoportok jól célozhatóak.
A könyvben szisztematikusan elemzi, hogy a közösségi média megváltoztatja a tér- és időérzékelésünket, kezdve a randioldalak „közelben lévő partnerek” ajánlásaitól addig, hogy a különböző intézmények pontokkal való értékelése alapján döntünk annak meg – vagy épp nem meglátogatásáról. Elképzelhető, hogy az online tér teljesen átírja az eddigi tér fogalmunkat?
Egészen biztos. Már jelenlétével is új típusú teret hoz létre – hiszen digitális. A digitális térnek nincsen határa, tetszőlegesen tágítható és szűkíthető. Ezzel a térélmény is változik, hiszen közel hoz távoli dolgokat – az ukrán háborút, az amerikai abortusztörvény körüli vitákat, erdőtüzeket. Mondhatnánk, hogy ez nem technológiai ugrás, hiszen ezt már a televízió is tudta, azonban ott mi magunk még passzív szemlélők voltunk, ami segítette a távolságtartást. Emellett a televíziónézés, főleg kezdetben kimondottan társasági esemény volt – a közös élményszerzés eszköze. A közösségi média esetén viszont az egy ember – egy eszköz elv érvényesül, ami elszeparálja a használóit egymástól.
vagy a fiatalokra, akik az utcán egymás mellett telefonoznak.
Ahogy említi is, a valós és az online tér között feszül egy elég lényeges különbség: az általunk ismert fizikai tér véges – legalábbis földi keretek közt –, az online tér viszont végtelen. Lehet, hogy épp ez a vonzó benne az egyre szabadabbá válni vágyó ember számára?
Könnyen elhisszük, hogy mi is ott ülünk ismert emberek kanapéján. Sőt, még „beszélgetni” is tudunk velük: kommenteket írunk, amire akár válaszol is az adott szereplő – vagy legalábbis az ezért fizetett stáb. Ettől a társadalmi távolság értelmében vett térérzetünk is változik. A legújabb fejlesztés, a Meta pedig ezt akarja még tovább fokozni a virtuális térben, hogy fizikai jelenlét nélkül bármikor bejárhassuk a Mount Everest tetejét, vagy avatárunk részt vehessen egy indiai esküvőn, ha elegendő pénzünk van rá.
Mi ezzel a probléma?
A tér- és időtapasztalat megváltozásáról azért érdemes beszélni, mert rendkívül fontos a közösségek megmaradása szempontjából. A hely a történelem folyamán mindig konkrét létezőt jelölt, szimbolikus tartalommal. A helyek emléket állítottak – gondoljunk az utcanevekre, emlékhelyekre, a nevezetes helyekre, akár az egyetemi kocsmákra, vagy a város azon pontjára, ahol először találkoztunk a szerelmünkkel – ezzel jött létre viszony, történetiség és identitás. Ha mindez nincs, akkor „nem-helyekről” beszélünk, amelyek, ahogy Marc Augé írja,
A tér fogalma mellett az idő fogalma is átértelmeződött, megjelent az egyidejűség és a jelenidejűség. A virtuális idő hogyan képes megváltoztatni az embert?
Hadd mondjak egy példát. Léteznek a szóbeliségre építő kultúrák, ahol a közösség történetét az idősek elmesélték, így örökítve a tudást apáról fiúra. Ehhez személyesség kell, jó memória és képzelet. Vannak emellett olyan civilizációk, amelyekben az írásbeliség dominált. Már a Biblia és az egyiptomi hieroglifák is az emberről meséltek. Az írás előnye a szóbeliséghez képest, hogy „kőbe vési” az értékeket, változtatás nélkül ad tovább egy-egy tanmesét. Mit kínál ehhez képest a közösségi média? Olyan hírfolyamot, ahol frissítés után nem mehetünk vissza a korábban látottakhoz. 24 óráig elérhető történeteket, amelyek a semmibe vesznek; örökös jelent és az idő folyamatából kiragadott pillanatokat.
Mindennek a következménye az, amit ön így fogalmaz meg: „Az időérzék megváltozásával az események időbeli egymásutániságából nem áll össze lineáris történet. Átfogó narratíva hiányában pedig nem alakulhat ki hagyomány, közös történelem nélkül pedig tartós közösség sem, legyen szó akár élet-, akár nemzetközösségről”.
Pontosan. Guszlárok kellenek. Ők azok, akik továbbadják a mítoszokat, amelyből a közösség születik, és amelyek segítségével megalkothatjuk önmagunkat.
Miért válunk ettől nárcisztikussá?
Napjainkban hajlamosak vagyunk nárcizmust kiáltani ott, ahol nincs is jelen. A kifejezés annyira elterjedt, hogy az önimádatot szitokszóként használjuk, miközben egy sokrétű fogalommal van dolgunk, ami a közbeszéd mellett egyszerre van jelen az orvostanban és a társadalomtudományban is. David Riesman, Christopher Lasch, Daniel Bell és Anthony Giddens már jóval a közösségi média megjelenése előtt arról írtak, hogy szociológiai megközelítésben a nárcizmus a frusztrációból, talajvesztésből, elbizonytalanodásból eredő identitáskeresés fémjelzője. A fejlett országokban tapasztalható értékválság és a technológiai fejlődés – főként a közösségimédia-felületek elterjedésének – eredményeként a nárcizmus ebben az értelemben nem más, mint az egyéni értelemadás 20. században kialakult módja, a valóságértelmezés egy lehetséges kerete, ahol a saját személyiség pótolja ki a korábbi tekintélyelvű, vallásos világkép eltűnésével keletkezett hiányosságokat.
Vagyis az ön számára nem az a kérdés, hogy ténylegesen önimádóbbak vagyunk-e, hanem, hogy miért ezzel a fogalommal írjuk le a valóságot?
Engem elsősorban az foglalkoztatott, hogy az erkölcsi orientáció a csoport elsődlegességétől – tehát ahelyett, hogy közösségelvűen gondolkodnánk – elmozdult az egyének, az egyéniség ünneplése felé. Ez a közösségi médiában a legszembetűnőbb,
A könyv arról szól, hogy a közösségi média hogyan járul hozzá az önimádó ember mint korunk meghatározó alakzatának felemelkedéséhez.
Fotók: Földházi Árpád