Mednyánszky Lászlótól Kisfaludi Strobl Zsigmondig, Rippl-Rónai Józseftől Márffy Ödönig, Vaszary Jánostól Egry Józsefig terjed a kötetben bemutatott művészek sora. Elsőrangó alkotók és kismesterek egyaránt helyet kaptak a műben – hiszen a háború sem válogatott az áldozatai és érintettjei között.
A fejezetekre tagolódó kötetben előbb a sajtóhadiszállás alkotóit, aztán a katonafestőket, majd a szobrászokat és végül az építészeket ismerhetjük meg. Különösen a festők alkotásai izgalmasak, hiszen a világháború korszaka, beleértve a háborút megelőző és azt követő éveket, a művészet nagy átalakulását, a hagyományos festészet végső felbomlását, az izmusok megjelenését hozták magukkal. De mi tükröződik mindebből a háborús művészetben? Festője válogatta, hogy éppen a pályájuk kezdetén, delelőjén vagy immár a hanyatló korszakukban érte őket a csatazaj, s hogy kit mi érdekelt igazán a háborúból.
Rippl-Rónai József maga így írt a hadszíntéren készült képeiről 1917-ben: „Kiállításom nem nevezhető el Hadikiállításnak, mert háborús rajz csak negyedét teszi ki az egésznek... Az olasz fronton 5 hétig voltam a mi lövészárkunkban... ellenséget soha, sehol nem láttam, nem is rajzoltam. Csak a mieink érdekeltek leginkább, ha nem is történt összeütközés, mégis az arra való hozzákészülés egyes fázisai nevezetesebb alakjait megrögzítettem úgy, ahogyan tudtam, úgy, ahogy láttam. A legrémesebb részét, a szegény katonák lelkiállapotát, ami a legérdekesebb az egész háborúban, nem ismerem közelebbről, azt pl., hogy milyen kitartással, az időjárás viszontagságai közepette milyen lerongyoltan, piszkosan, sárosan, teljesen dezoláltan, orientálatlan lelkiállapotban, hason fekve hóban, vízben, dideregve, megtöltött fegyverrel kezükben lesnek az ellenségre, nem láttam, csak elképzelni tudom. Ezt csak az tudja megörökíteni, aki velük hasalt, velük szenvedett, de megmaradt talán rokkantan az élők sorában...” A mindig is az élet derűs oldaláért rajongó, akkor már idősödő festő együttérzéssel vegyes távolságtartással írt és alkotott a háború földi pokláról. Az adott művész beállítottságától függött, hogy a heroizálást, az együttérzést, a szenvedésre való fókuszálást, esetleg a háborúpárti vagy a háborúellenes ideológia képviseletére helyezte-e a hangsúlyt.