Általában iszonyú nehéz a diákokat előre ültetni, de amint elkezdődik az előadás, jönnek előre. A gyáva és a Vakság is direkt viccesen indul, és ez pillanatok alatt behúzza őket. Mind a két előadásba beépítettünk egy interaktív jelenetet. A Vakságban valakinek hoznia kell egy kávét Lillának (Sárosdi Lilla – a szerk.), A gyávában Krisztián elmeséli, hogyan rabolták ki, amikor be volt rúgva. Ez egyébként tényleg megtörtént vele. Éppen jött ki az Új Színházból, amikor odament hozzá egy srác, hogy nézze meg, milyen erős, Krisztián erre elkezdte a srác bicepszét fogdosni. A srác egyszer csak átölelte, és azt mondta, hogy mutat neki pár fogást, megpörgette a tengelye körül, közben kivette Krisztián zsebéből a pénztárcáját. Amikor Krisztián ezt a sztorit meséli az előadásban, kihív egy diákot, akin megmutatja ezeket a fogásokat. Ez egyből átüti a szemérmességet, mert a gyerekek iszonyúan röhögnek rajta.
Játszottátok A gyávát Csernus Imre addiktológiai központjában is. A drogosok is röhögtek rajta?
Ez volt az egyik legnagyobb élményem ezzel az előadással kapcsolatban. A pszichológusoktól kezdve a leállt alkoholistákon, drogosokon, a hozzátartozóikon keresztül egészen Csernus Imréig ott volt mindenki. Azzal kezdődik az előadás, hogy Krisztián beótvarkodik, és amikor bejött, a Csernus le akarta ültetni maga mellé egy üres székre, mert meg volt róla győződve, hogy Krisztián is drogos. Szerintem ez komoly dicséret egy színésznek. Egy év alatt több mint százszor játszottuk ezt az előadást mindenfelé, sok díjat nyertünk vele, de az igazi nagy megpróbáltatás ez volt. És képzeld el, hogy a drogosok teljesen készen voltak tőle: szétütötte őket. Ott mindenki úgy kezdi a beszélgetést, hogy „én már 12 éve heroinista vagyok, csak 2 és fél éve tiszta. Igazából nem is akartam eljönni, de a Mártika mondta, hogy állítólag nagyon jó, nézzem meg. Már kurva sok könyvet végigolvastam a drogokról, és még több drogos filmet láttam. Azt gondoltam, hogy nekem ebben a témában már nem lehet újat mondani, de beszartam, annyira kurva jó, amit csináltok.” Ez az az elismerés, ami nem jelenik meg sehol.
Most megjelenik, mesélj még!
A darabban van két improvizált jelenet, amibe bejövök, mint Krisztián apja, mert nagyon fontosnak érzem, hogy a drogproblémát ütköztessük a család felületén is. Az impróban van egy rész, amikor az apa bemegy a fiához, aki teljesen be van lőve, és megkérdezi tőle, hogy mikor van a felvételije az egyetemre. A fiúnak fogalma sincs, hogy milyen nap van. Erre azt mondom neki: „Krisztián, ne idegesíts, milyen nap van, tudod, hogy én egyáltalán ki vagyok, nézz rám, tudod, hogy én az apád vagyok?” Az előadás után odajött hozzám egy nő, és megkérdezte, hogy honnan tudtam, hogy ő nyolc éven keresztül évente háromszázszor tette föl a fiának azt a kérdést, hogy „Ki vagyok én?” Ezek nagy találatok. Egy másik anya azt mesélte, hogy ő odáig jutott, hogy a tűsarkú cipőjével belerúgott a drogos fiába.
Gondolom voltak olyanok is, akik egy időre kénytelenek voltak kizárni a drogos gyereküket a lakásból.
Mi ezt egyrészt azért tettük bele az előadásba, hogy utána lehessen beszélni róla, másrészt azért, mer a drogosok 90%-át tényleg kidobják otthonról. Egészen addig, amíg a gyerek haza tud menni, van kaja a hűtőben, el lehet lopni a papa pénzét, addig drogozhat; de abban a pillanatban, hogy ez a hátország megszűnik, a drogosnak meg kell hoznia a döntést: megdöglik vagy életben marad.
Börtön, temető vagy rehab.
A gyerekek általában azt mondják az előadás után, hogy ez durva, ezt nem teheti meg a szülő. Az addiktológus szakértőnk, akivel együtt dolgozunk, mindig azt mondja, hogy ez egy többtényezős probléma. Ha a családban van egy drogos, vagy egy alkoholista, arra nem lehet úgy nézni, hogy ez a te problémád, mi meg itt vagyunk. Ha te nem nézel szembe azzal, hogy ez egy közös ügy, akkor te ebből nem értettél meg valamit. Ez egy szelep, ami jelzi, hogy ebben a családban valami rosszul működik.
Szerinted jól teszi az apa karaktered, hogy kidobja Krisztiánt?