„A belépés joga”

2024. december 13. 06:36

A nemzeti politikai pártok tagságának esete az Európai Bírósággal.

2024. december 13. 06:36
BRUSSELS-EUROPEAN-PARLIAMENT-MERCOSUR
Mernyei Ákos Péter
Ludovika

Nyitókép: Martin Bertrand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

„Aktívan formálja az Európai Bíróság a tagállamok politikai pártjaira vonatkozó szabályozást. A közelmúltban, Csehországgal szemben hozott ítéletében kimondta, hogy az uniós jogból következik, hogy minden olyan uniós polgárt, aki valamely tagállamban lakóhellyel rendelkezik, megillet az a jog, hogy a lakóhelye szerinti tagállam politikai pártjaiba belépjen, akkor is, ha nem állampolgára az érintett tagállamnak.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Ez a párt lehet a harmadik erő Magyarországon áprilistól – nem, nem a Mi Hazánk

Ez a párt lehet a harmadik erő Magyarországon áprilistól – nem, nem a Mi Hazánk
Tovább a cikkhezchevron

Közismert, hogy mindazok az uniós polgárok, akik az állampolgárságuktól eltérő tagállamban laknak, aktív és passzív választójoggal is rendelkeznek a lakóhelyük szerinti ország helyhatósági, illetve európai parlamenti választásain – azaz választani jogosultak, illetve ők maguk is választhatók ezek a választásokon. Minderről egyértelműen szól az uniós elsődleges jog: az EUMSz 20. és 22. cikkei világosan fogalmaznak e tekintetben. A rendelkezés mögött meghúzódó alapgondolat az, hogy a helyi közügyekben mindenki ott vegyen / vehessen részt, ahol lakik, ami teljesen logikusnak is tűnik. Nem ilyen egyértelmű a kapcsolat az európai parlamenti választások tekintetében, de az uniós jog ott is erősebbnek ítéli a lakóhelyalapú kapcsolatot az állampolgárságnál: mindenki annak az országnak az uniós képviseletébe tud beleszólni, ahol lakik, s nem annak, amelynek állampolgára.

Felmerül azonban, hogy milyen »segédjogosítványok« társulnak mindehhez, így különösen az, hogy adott tagállami állampolgárság hiányában megillet-e az a jog bárkit, hogy tagja legyen valamely, a lakóhelye szerinti politikai pártnak. Ez a jogosítvány természeten nagyon fontos: a párttagság és azon keresztül egy-egy párt támogatása önmagában is meghatározó lehet a passzív választójog sikerre vitele tekintetében. Ez a minőség azonban ettől függetlenül is jelentős: ha valaki a szűkebb vagy tágabb politikai közösségében tevékeny szeretne lenni, a politikai véleményt alakítani kívánja, természetesen adja magát a kérdés, hogy milyen hivatalos minőségben tudja ezt megtenni, s így elsősorban, hogy (tevékeny) tagja lehet-e a közéleti nézeteit, érdeklődését képviselő politikai pártnak vagy őt a nemzeti jogalkotó – éppen az érintett állammal való tradicionális kapcsolat (ti. az állampolgárság) hiánya miatt ettől távol tudja tartani.

A kérdés nem pusztán elméleti. A cseh jog ezt a jogosítványt ugyanis hagyományosan kizárólag saját állampolgárainak tartotta fenn, ami miatt a Bizottság vizsgálatot, majd kötelezettségszegési eljárást indított a Cseh Köztársasággal szemben: 2010-ben először az ún. »EU Pilot« rendszeren keresztül érdeklődött, majd 2012-ben hivatalos felszólítást (»letter of formal notice«), 2014-ben indokolással ellátott véleményt (»reasoned opinion«) küldött Csehországnak, amelyben állította, hogy Csehország megsértette az uniós jogot azzal, hogy cseh politikai pártokba kizárólag csehek számára teszi lehetővé a belépést. A Cseh Köztársaság 2014 nyarán adott válaszában közölte, hogy uniós jogi szempontból megfelelőnek tartja a nemzeti szabályozást. Kissé meglepőnek tűnhet, de ezt követően több mint hat teljes évig(!) állt az eljárás (ti. a Bizottságot nem köti határidő, ami vet fel kérdéseket a kiszámíthatóság és így a jogbiztonság tekintetében), s a Bizottság csak 2020. decemberében vette fel újra a fonalat és indított keresetet az Európai Bíróság előtt. A peres eljárásba egyedül Lengyelország avatkozott be, éspedig Csehország oldalán.”

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bondavary
2024. december 15. 12:34
Az EU bírósága kimondottan politikai céllal, az egyesült Európa érdekében működik. Ítéleteik ellen fellebbezni nem lehet. Ez lenne a jogállam? Ami már csak azért is kérdéses, mert az EU nem állam, itt tehát csak a szerződések betartását lehet felvetni. A szerződések viszont könnyen kiforgatható jogi keretet jelentenek.
Válasz erre
1
0
totumfaktum-2
2024. december 13. 12:24
Az EB folyamatosan a Szerződésekben rögzített hatáskörét túllépve, felhatalmazás nélkül terjeszkedik túl döntéseiben. Így jártak el például az uniós jog elsőbbségének kérdésében is, azt hiszem ez a legsúlyosabb. Egyben következetesek: mindenben a tagállamok jogait és hatásköreit szűkítik. Minden egyes kérdésben.
Válasz erre
7
0
masikhozzaszolo
2024. december 13. 11:38
Mert én szerteágazóan gondolkodom. Tehát, az van a jogban, hogy ha Hamburgban az ott született muzulmán Saria tv. is betartó terrorosta, vagy nem terrorista akar egy magyar pártot itt alapítani, Soros pénzeli, akkor itt akár kormánypárt lehet. Csak szól a fiatalkorúnak, jelezd a választónak, hova szavazzon, mert ha nem, el lesz vágva a torka. És ez jogszerű a Saria és a magyar tv. szerint, mikor melyiket kell előszedni.
Válasz erre
2
0
kir2vik
2024. december 13. 10:45
"A magyar jog jól láthatóan megfelel az Európai Bíróság most meghozott ítéletének, sőt annál tovább is megy: nem pusztán az egyszerű párttagságot, hanem a pártalapítást és a pártban való tisztségviselést is lehetővé teszi a helyhatósági választásokon passzív választójoggal rendelkező személyek számára. Következésképpen, a magyar jog az európai uniós követelményeket e ponton nem pusztán kielégíti, hanem azokat felülteljesíti." No comment. Megérdemeljük ezt az egész szartengert.
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!