Tényleg nem akarta átadni a hatalmat Donald Trump? Leszámolunk a balos mítoszokkal!
Tényleg nem akarta átadni a hatalmat 2020-ban Donald Trump, valóban elítélt bűnöző, és vajon hazudott-e a választási csalásról? Lássuk! Szilvay Gergely írása.
Lesz honnan felépítenie a Trump-kormányzatnak az új amerikai kül- és biztonságpolitikát, Joe Biden négyéves ciklusa után egy legyengült, geopolitikai tekintélyét vesztett Egyesült Államok vezetését adja át egy hét múlva utódjának.
Nyitókép: Joe Biden sajtótájékoztatót tart a washingtoni Fehér Házban 2025. január 9-én / fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Joe Biden azzal a célkitűzéssel kezdte négyéves ciklusát, hogy a „Tegyük újra naggyá Amerikát!”-féle Trump-szlogen helyett a „Hozzuk vissza a jól ismert Amerikát!” jelszó égisze alatt az új kormányzat a konfrontatív diplomácia helyett a kiszámíthatóságra helyezi a hangsúlyt, helyreállítja megtépázott szövetségi rendszerét, újra a világpolitikai stabilitás garantálója, a nyugati típusú demokrácia megerősítője lesz.
Még a liberális geopolitikai elemzők sem tagadták, hogy
a Trump-elnökség 2016 és 2020 között jelentős külpolitikai eredményeket tudott felmutatni,
ezért a Biden-kormányzat számára a más külügyi hozzáállás, a más prioritások meghatározása azzal a kockázattal járt, hogy az amerikai diplomácia elmúlt négy évének gyümölcseit eltékozolja, illetve, hogy a magasztos elvek által saját maga számára magasra tett mércét esetleg leveri.
Aki figyelemmel követte az Egyesült Államok 2020 és 2024 közötti külügyi vonalvezetését és tevékenységét, könnyen levonhatja a következtetéseket:
a Biden-féle State Department mindkét előzetes aggodalomra rászolgált, mindkét típusú hibát elkövette.
Az alábbiakban a demokrata vezetésű külpolitika aránytévesztéseiből, hibázásaiból öt esetet emelünk ki, azokat, amelyek legplasztikusabban szemléltették Washington melléfogásait.
Ezt is ajánljuk a témában
Tényleg nem akarta átadni a hatalmat 2020-ban Donald Trump, valóban elítélt bűnöző, és vajon hazudott-e a választási csalásról? Lássuk! Szilvay Gergely írása.
Az amerikai csapatok 2021-es katasztrofálisra sikeredett kivonása a két évtizedig viselt terrorellenes háború után Afganisztánból olyan mélyütést adott a Biden-kormányzatnak, amelyből az amerikai elemzők szerint egészen a ciklus végéig nem tudott felállni. Ez az elhibázott akció olyan mértékben okozott tekintélyvesztést Amerikának, hogy eredője lett az utána bekövetkező más negatív eseménysorozatoknak –
Amerika ellenfelei ebből a taktikai hibából értették meg, hogy az Egyesült Államok sérülékennyé vált.
Joe Biden persze utólag mentegethette azzal saját felelősségét, hogy az afganisztáni csapatkivonás előkészítését még elődje, Donald Trump készítette elő a tálibokkal való 2020-as egyezségével, az akció átgondolatlan lebonyolítása során azonban a szervezett kivonulásból egy fejvesztett menekülés lett, halálos áldozatokkal, sebesültekkel, súlyos biztonsági kockázatokkal.
Az elnök a 2001. szeptember 11-i terrortámadás 20. évfordulójára akarta jelképesen időzíteni az utolsó amerikai katona távozását, hogy ezzel úgy vonuljon be a történelembe mint az afganisztáni háború lezárója –
tette ezt annak ellenére, hogy a katonai hírszerzés világosan jelezte: a teljes kivonulásra nem érett még meg a helyzet,
ha az amerikai egységek távoznak, a korrupt és gyenge afgán hadsereg összeomlik a tálib csapatok támadásai alatt. És így is lett.
Ezt is ajánljuk a témában
Az amerikai elnök szerint nem hibázott semmiben a kivonulás idején.
Elemzők szerint a Biden-kormányzat fő külpolitika hibája az volt, hogy nagyívű célkitűzéseket határozott meg, de az azok végrehajtásához szükséges eltökéltséggel, kockázatvállalással nem rendelkezett – elváltak a szavak és a tettek.
Amerika elrettentő ereje erodálódott azzal, hogy a biztonsági kihívásokra hezitálva reagált, a már meglévő konfliktusok kezelésében pedig erőtlen, kockázatcsökkentő, megúszós magatartást tanúsított. Vagyis
feladta a „békét erővel” típusú korábbi amerikai külpolitikai irányt,
ezzel pedig Joe Biden lett a második világháború utáni első amerikai elnök, aki képtelen volt megakadályozni egy európai földön kirobbanó háborút.
Ez a stratégiai gyengeség tehát elsősorban az ukrajnai háborúban mutatkozott meg: Amerika nagyon túlszaladt az ígéretekkel (Amerika „a végsőkig Ukrajna mögött fog állni”), a háború elhúzódásával, az ukrán fegyverzetigények növekedésével azonban a nagy ígéretek betartása egyre inkább elmaradozott – Washington csak addig volt kész támogatásokat nyújtani, amíg nem okozott otthon érezhető hiányokat, fájdalmat.
Amerika volt Ukrajna támogatója abban, hogy Kijev az orosz fenyegetések ellenére is tartson ki nyugati integrációs tervei mellett
– amikor azonban a helyi, donbaszi katonai konfliktus háborúvá szélesedett, a helyzet kezelésének fő terhét, a fegyverzetexport egy részét fokozatosan az európai szövetségesek vállára tolta át.
Washington nem aknázta ki a megegyezés minden diplomáciai lehetőségét a háború kirobbanása előtt, nem adott teret Kijevnek, hogy a háború első szakaszában kiegyezzen Moszkvával, és felemás stratégiát alkalmazott, amellyel megzavarta szövetségesét: támogatta katonailag az ukrán hadsereget, de az eszkalációtól és az orosz fenyegetésektől megfélemledve korlátozott fegyverzethasználatot engedélyezett csak. Emlékezetes Joe Biden híres, az amerikai defenzív álláspontot pontosan jelző mondata a háború első hónapjában: „nem fogunk harmadik világháborút kirobbantani Ukrajnában”.
Az sem kedvezett a viszonynak, hogy Joe Biden – Donald Trumppal ellentétben – egyszerűen
nem vett figyelembe egy nagyon fontos elvet az orosz kapcsolatokban: Moszkva szuperérzékeny a tiszteletlenségre.
A demokrata elnökjelölt a 2020-as kampányban „KGB-s gengszternek”, egy évvel a háború előtt, az ellenzéki vezér Navalnij megmérgezésekor „gyilkosnak” nevezte Vlagyimir Putyint, a háború során pedig többször „mészárosként”, „háborús bűnösként” utalt rá. A Kreml ezekre megadta a megfelelő diplomáciai válaszokat, de a személyes sértéseket túl a legnagyobb amerikai hiba az volt, hogy az Antony Blinken vezette amerikai diplomácia nem mérte fel reálisan az orosz konfrontációs szándékok valódiságát, az orosz megtévesztési eszközök kifinomultságát, és ezért nem a megfelelő válaszokat adta rájuk.
Ami az orosz háborúban mégis értékelhető amerikai teljesítmény, az az amerikai hírszerzés pontos előrejelzései és információi az orosz katonai mozgásokról, illetve a NATO-tagállamok együttműködésének gyors megerősítése volt.
Ezt is ajánljuk a témában
A visszatérő elnök megakadályozná az iráni atomfegyver előállítását, kiszabadítaná az izraeli túszokat és lezárná az orosz–ukrán háborút, nem úgy, ahogy azt Zelenszkijék szeretnék. És ez még nem minden...
A Biden-kormányzat alapvetése az volt, hogy csökkenti az amerikai jelenlétet a Közel-Keleten,
bagatellizálja a Trump-adminisztráció elvitathatatlan eredményeit (például az Ábrahám-egyezmények fontosságát), és diplomáciai tevékenységgel tartja fenn a békét, a status quo-t, hiszen fókusza máshol, az ukrajnai háborúban Oroszország gyengítése volt.
Ehhez azonban helyi szövetségi rendszereinek megerősítésére lett volna szükség. Ehelyett Biden kihátrált a Trump által felvállalt, bátor Izrael-párti stratégiai vonalvezetésből, másik regionális szövetségesét, Szaúd-Arábiát pedig megsértette: azzal fenyegette meg Mohammed bin Szalman szaúdi trónörököst, hogy „páriává teszi” (két évvel később az ukrajnai háború következtében elszabadult olajárak miatt aztán mégis Rijád segítségét kérte). Az elnök tehát folyamatosan
leépítette azt a szövetséget, amelynek felépítésén Trump emberei évekig dolgoztak: Irán ellenében egy amerikai-izraeli-szunnita arab tengely kiépítése.
Irán-politikájában elvileg keményvonalas akart lenni a washingtoni kormányzat, nukleáris tevékenységének feladására, egy új és tartós atomegyezség megkötésére akarta rászorítani Teheránt, de tárgyalásokat ajánlott a szankciók helyett, és katonai erőt sem tett feltételei mögé, így az iráni vezetés nem érezte a kellő presszúrát.
Az iráni atomprogram előrehaladt, Amerika az izraeli segélykérésekre sem volt hajlandó feladni passzivitását, így az izraeli hadsereg végül a Hamász terrortámadásának ürügyén
a saját kezébe vette a régió hatalmi egyensúlyának átalakítását: a Hamász, majd a Hezbollah után iráni célpontokat is megtámadott.
Az október 7-i Hamász-terrorakcióra adott izraeli választ, Gáza bombázását az amerikai kormányzat láttamozta, de folyamatosan bírálta. Mégis, a zsidó állam szövetségeseként 2023 őszén 170 támadás érte a régióban lévő amerikai katonai bázisokat Szíriában, Irakban és Jordániában.
Washington 2024 tavaszán leállította a precíziós fegyverek exportját Izrael számára, mert az IDF Rafahba készült behatolni, Amerika pedig attól tartott, hogy ez a hadművelet tovább növeli a civil palesztin áldozatok számát. Ezzel a zsidó állam egy kétfrontos háborúban olyan helyzetbe került, hogy fő szövetségesétől nem számíthatott a szükséges katonai segítségre.
Amikor a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) nemzetközi elfogatóparancsot adott ki Benjamin Netanjahu izraeli kormányfő és Jóáv Gallant védelmi miniszter ellen, a Fehér Ház arra kérte a demokratapárti képviselőket, hogy ne szavazzák meg azt a kongresszusi előterjesztést, amely emiatt szankciókat vetett volna ki az ICC-re.
Izrael Biden elnöksége alatt tehát nem támaszkodhatott Amerika elrettentő képességére.
Joe Biden négyéves ciklusa alatt négyszer fenyegette meg Kínát, hogy Tajvant katonai erővel is meg fogja védeni a provokációktól – miközben szövetségesei miatt két fronton (ukrajnai és közel-keleti háború) volt lekötve a figyelme, így
a csendes-óceáni térség kínai katonai dominanciájának amerikai ellensúlyozása már kérdőjelessé vált.
Eközben Kína egy kémléggömböt küldött az Egyesült Államok fölé, amelyet egy hétig nem fékeztek meg, a repülő tárgy így tucatnyi katonai objektum fölött elhaladva temérdek felvételt készíthetett. Biden a légtérvédelmi fiaskót lesöpörte az asztalról, mintha az nem okozott volna újabb tekintélyvesztést az amerikai belbiztonság számára.
Az amerikai katonai költségvetés stagnált négy évig: a rossz inflációs politika elvitte a katonai fejlesztésekre biztosított pénzek nagy részét – eközben a háború miatt
az oroszok átálltak a hadigazdaságra, a kínaiak pedig rohamléptékben növelték védelmi kiadásaikat.
Vagyis a két katonai ellenfél fegyverkezett, míg Amerika passzívan, elhibázottan stagnált a háborús konjunktúra idején.
Gazdasági szakértők felhívták a figyelmet: Amerika regionális szövetségesei azt várták, hogy az Egyesült Államok új kereskedelmi kezdeményezésekkel áll elő, hogy ezek az államok csökkenteni tudják függőségüket a kínai kereskedelemtől, ez azonban nem történt meg.
Donald Trump nagy erőfeszítéseket tett, és részsikereket ért el a phenjani rezsim „domesztikálásában”: a republikánus elnök pontosan tudta, hogy
a távol-keleti kommunista államot folyamatos fenyegetése és kiszámíthatatlansága miatt le kell szerelni,
és ezért nagy gesztusokat, egy reális jövőképet kell számára biztosítani.
A diplomáciai háttérmunka az amerikai kormányváltással leállt, Bidennek nem volt Korea-politikája, és ez is stratégiai hibának bizonyult. Észak-Korea négy év alatt megduplázta nukleáris robbanófejeinek számát, az ukrajnai háborúba pedig Moszkva oldalán szállt be, az amerikai ajánlatot überelő orosz gazdasági segítségnyújtást fogadta el, így a Nyugat számára még veszélyesebb fenyegetéssé vált.
Nyitókép: Joe Biden sajtótájékoztatót tart a washingtoni Fehér Házban 2025. január 9-én / fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Ezt is ajánljuk a témában
Egy friss felmérés szerint az amerikaiak többsége „gyenge” vagy „átlag alatti” szintre értékelte az elnököt.
***