Remek hírt kaptak a sportrajongók – nagy bejelentést tett az RTL és a 4iG
A jövőben még többek követhetik majd figyelemmel a BL-mérkőzéseket.
A csoport mobil- és 5G stratégiai igazgatója a Világgazdaságnak elárulta, hosszú távra terveznek a nyugat-balkáni országban.
Nyitókép illusztráció. Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László
Észak-Macedóniába készül a 4iG az 5G technológiával. A mintegy egy hónap a cég és az észak-macedón kormány által aláírt nem kötelező érvényű szándéknyilatkozat célja, a nyugat-balkáni ország digitális átalakulásának felgyorsítása. A zöldmezős beruházással megvalósuló expanzió indítékairól és kockázatairól is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Zarándy Pál, a csoport mobil- és 5G stratégiai igazgatója.
Zarándy arra a kérdésre, hogy a Nyugat-Balkánon miért pont Észak-Macedóniában akarnak terjeszkedni, ahol már a Deutsche Telekom csoporthoz tartozó Magyar Telekom is jelen van, azt a választ adta, hogy az egész Nyugat-Balkán központi helyet foglal el a 4iG növekedési stratégiájában. Folyamatosan keresik a piacra lépés lehetőségeit ezekben az országokban.
Az észak-macedón piacra lépésükre pedig egy következő mérföldkőként tekint.
Hozzátette, Észak-Macedóniában jelenleg két nagy mobilszolgáltató osztozik a piac nagy részén, ők uralják a vezetékes- és tévépiacokat is.
Azonban az elérhető rádiófrekvencia-készletet, az új belépők által felhasználható alapinfrastruktúra elemeket figyelembe véve a magyar cég úgy értékel,
van helye és üzleti potenciálja egy hosszú távú stratégia szerint egy a régióban már erős pozíciókkal rendelkező harmadik szereplőnek.
„A mobil mellett természetesen a vezetékes- és a tévépiaci szegmensek is lényegesek számunkra, mint ahogyan a digitalizáció területén is jelentős növekedési lehetőségeket látunk” – magyarázta a stratégiai igazgató, aki azt is elmondta, hogy a 4iG csoportban az elmúlt három évben felhalmozott nemzetközi távközlési iparági tudás és tapasztalat fontos sikertényező lesz Észak-Macedóniában is, nemcsak most, a piacra lépési folyamat tervezési szakaszában, hanem az indítási és felfutási időszakban is.
Zarándy Pál arról is beszélt, hogy Észak-Macedónia egy fejlődő ország, 2005 óta EU-tagjelölt, amellett NATO-tagország is. Meglátása szerint
az ország digitális érettsége most jutott abba a fázisba, hogy szükségessé vált egy következő technológiai ugrás.
„Úgy látjuk, hogy az észak-macedón kormány felismerte a távközlési hálózatok fejlesztésében és a digitalizációban rejlő lehetőségeket, ami segíti a tőkeerős és hosszú távra tervező, új nemzetközi szereplők megjelenését. Ennek a helyzetnek köszönhető, hogy az észak-macedón kormány nagyon erősen támogatja a piacra lépésünket, erről szól az az előzetes megállapodás is, amelyet augusztus végén írtunk alá a kormánnyal” – idézte fel.
Végül arra a kérdésre, hogy számolnak-e kockázattal a szkopjei piacra lépéssel, a stratégiai igazgató azt felelte, „egy zöldmezős beruházás esetén nyilvánvalóan mindig vannak kockázatok, az üzleti tervezésnél ezért mindenképpen több forgatókönyvvel kell kalkulálnunk”.
„Stratégiai lépés a 4iG számára az észak-macedón távközlési, majd erre alapozva az IT- és digitalizációs piacainak a meghódítása,
tehát hosszú távra tervezünk” – szögezte le.
Zarándy Pál előre tekintve azt is megjegyezte, zöldmezős belépőként nekik már nem kell 2G- és 3G-eszközöket vásárolniuk és üzemeltetniük, koncentrálhatnak a sokkal modernebb és költséghatékonyabb 4G- és 5G-technológiára.
Ezt is ajánljuk a témában
A jövőben még többek követhetik majd figyelemmel a BL-mérkőzéseket.