Ezzel a trükkel tennék biztonságosabbá a repülőutakat

2023. július 24. 05:50

A lépés a pilótafülkék biztonságát növelné, van azonban egy apró kis gond.

2023. július 24. 05:50
null
Forisek Ádám
Forisek Ádám

Rengetegen utazunk repülőgéppel, és bár a repülésbiztonság garantálása terén rengeteg lépést tettünk az utóbbi években, az ördög sosem alszik. Ezért döntött úgy az amerikai Federal Aviation Administration (FAA), hogy a pilótafülke építésének szabályait módosítva egy egyszerűnek tűnő megoldással próbálnák meg erősíteni a pilótafülke, és így a repülőgép biztonságát: egy ajtóval. 

Az amerikai szabályozás értelmében ugyanis egy második pilótafülke-ajtót kellene beépíteni a repülőgépekbe, amely elzárná a pilótafülkét a gép többi részétől.

Miért kell átalakítani a repülőgép pilótafülkéjét?

Ennek kettős célja van. Egyrészről egy ilyen másodlagos ajtó lehetővé teszi a mosdóhasználatot a pilóták számára anélkül, hogy az utasokkal bármilyen módon érintkezniük kellene. Másodsorban pedig megnehezíteni a repülőgépek eltérítését.

A biztonsági szabályozásról beszámoló Yahoo Finance beszámolója alapján ugyanis jelen pillanatban az amerikai repülőgépeken nincs zárt pilótafülke-ajtó - ehelyett általában étel- vagy italkocsival blokkolják a bejutást a pilótafülkébe. Egy másodlagos ajtó kialakítása azonban a repülésbiztonságot szolgálná és védene az esetleges eltérítések ellen. 

Tragédia - a Wizz Air pilótái voltak a Svédországban lezuhant gép magyar áldozatai - Mandiner

A gép a Flightradar24 képéről magyar idő szerint 20 óra 13 perckor tűnt el.

Milliókba kerül, mégis kötelező 

A biztonság növelése mellett azonban van anyagi vonzata is a másodlagos pilótafülke-ajtók beszerelésének. Az FAA előrejelzése szerint a légitársaságoknak a következő 50 évre 505 millió dollárt kell majd ráfordítani a módosításra. 

A közlekedési hatóság becslése szerint repülőgépenként 35 000 dollárba fog kerülni egy ilyen ajtó. Erre még rájön a személyzet kiképzése, és az egyéb kapcsolódó költségek, melyeknek köszönhetően több százmillió dollárra fognak rúgni a költségek. 

Belarusz incidens: „állami terrorizmusról" beszél a lengyel miniszterelnök - Mandiner

Mateusz Morawiecki és a litván elnök is elítélte a belarusz ellenzékit szállító polgári repülőgép minszki eltérítését.

Az újonnan gyártott repülőgépeken lesz pilótafülke mosdó 

A szabályt csaknem négy évvel az amerikai Kongresszus által eredetileg meghatározott 2019 októberi határidő után véglegesítik, és

csak a 2025 közepétől gyártott repülőgépekre vonatkozik majd. 

Mint azt a Yahoo cikke is megjegyzi: a legutóbbi sikeres repülő eltérítés 22 éve történt az Egyesült Államokban, ha pedig nem vesszük számításba azokat az eseteket, amikor a pilóták vagy a személyzet is érintett volt, akkor az egész világon. 

A második pilótafülke-ajtók kialakítása remélhetőleg meghosszabbítja ezt az évszámot – félmilliárd dollárért megéri. 

Nyitóképen: Egy Boeing 777-es pilótafülkéje. Fotó: Giuseppe Cacace / AFP

 

 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szemlelo-2
2023. július 24. 14:47
Az európai gépeken már régen van ajtó. És mint az Alpok fölött a hegynek nekikormányzó, ön- és tömeggyilkos pilóta esete mutatta, senki sem tudta feltörni, pedig az életüket mentette volna meg, ha sikerül. (Azóta nem maradhat pilóta egyedül a fülkében: ha az egyik pilóta kimegy a vécére, az egyik kísérőnek bent kell tartózkodnia a pilótafülkében)
sagirdilsiz-2
2023. július 24. 11:04
Jajistenem Ági MEOzhatná.
Sany Xepi
2023. július 24. 07:29
🔷Egy ajtó aztán megint egy ajtó. végül ajtósiné dűrer anyád
Kotucso
2023. július 24. 06:56
A huszonlét évvel ezelőtti eltérítés a 09.11 volt. Ezt ne is bolygassuk, mert enyhén szólva kínos kérdéseket vet föl. A terroristák ezen módszere régen megszűnt. A jelenlegi óvintézkedések bőségesen elegendők a biztonság szavatolására. Ez az egész egy újabb módszer amivel le lehet húzni még egy bőrt az utasokról.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!