Fokozódik a fegyverkezés: drónok és rakéták elhárítására alkalmas lézerfegyverekkel szerelik fel a brit hadihajókat
A védelmi tárca szerint a lézerfegyver a hagyományos lőszereket alkalmazó eszközöktől eltérően gyakorlatilag korlátlanul bevethető.
A lépés a pilótafülkék biztonságát növelné, van azonban egy apró kis gond.
Rengetegen utazunk repülőgéppel, és bár a repülésbiztonság garantálása terén rengeteg lépést tettünk az utóbbi években, az ördög sosem alszik. Ezért döntött úgy az amerikai Federal Aviation Administration (FAA), hogy a pilótafülke építésének szabályait módosítva egy egyszerűnek tűnő megoldással próbálnák meg erősíteni a pilótafülke, és így a repülőgép biztonságát: egy ajtóval.
Az amerikai szabályozás értelmében ugyanis egy második pilótafülke-ajtót kellene beépíteni a repülőgépekbe, amely elzárná a pilótafülkét a gép többi részétől.
Ennek kettős célja van. Egyrészről egy ilyen másodlagos ajtó lehetővé teszi a mosdóhasználatot a pilóták számára anélkül, hogy az utasokkal bármilyen módon érintkezniük kellene. Másodsorban pedig megnehezíteni a repülőgépek eltérítését.
A biztonsági szabályozásról beszámoló Yahoo Finance beszámolója alapján ugyanis jelen pillanatban az amerikai repülőgépeken nincs zárt pilótafülke-ajtó - ehelyett általában étel- vagy italkocsival blokkolják a bejutást a pilótafülkébe. Egy másodlagos ajtó kialakítása azonban a repülésbiztonságot szolgálná és védene az esetleges eltérítések ellen.
A biztonság növelése mellett azonban van anyagi vonzata is a másodlagos pilótafülke-ajtók beszerelésének. Az FAA előrejelzése szerint a légitársaságoknak a következő 50 évre 505 millió dollárt kell majd ráfordítani a módosításra.
A közlekedési hatóság becslése szerint repülőgépenként 35 000 dollárba fog kerülni egy ilyen ajtó. Erre még rájön a személyzet kiképzése, és az egyéb kapcsolódó költségek, melyeknek köszönhetően több százmillió dollárra fognak rúgni a költségek.
A szabályt csaknem négy évvel az amerikai Kongresszus által eredetileg meghatározott 2019 októberi határidő után véglegesítik, és
csak a 2025 közepétől gyártott repülőgépekre vonatkozik majd.
Mint azt a Yahoo cikke is megjegyzi: a legutóbbi sikeres repülő eltérítés 22 éve történt az Egyesült Államokban, ha pedig nem vesszük számításba azokat az eseteket, amikor a pilóták vagy a személyzet is érintett volt, akkor az egész világon.
A második pilótafülke-ajtók kialakítása remélhetőleg meghosszabbítja ezt az évszámot – félmilliárd dollárért megéri.
Nyitóképen: Egy Boeing 777-es pilótafülkéje. Fotó: Giuseppe Cacace / AFP