„Félek attól, hogy bekövetkezik, amire vágytunk. A németeket megverik és tovább nem merem írni…” – a rövid sorokat Acsay Lászlóné vetette papírra 1943. március 21-én Zilahy Lajos Erzsébet-körúti otthonában, ahová bejáratos voltak a magyar népi mozgalom megannyi jeles képviselője, Móricz Zsigmond írótól az akkori Magyar Nemzetet főszerkesztő Pethő Sándorig, s be is jegyeztek a vendégkönyvbe ezen a napon annak rendje s módja szerint, legelsősorban azt, mit várnak a következő esztendőtől.
Március 21, napéjegyenlőség – régi legendák kötődnek e naphoz, mint a fény győzelméhez a sötétség felett, mikor ironikusanhazánk fölött éppen – közhelyesen szólva – ekkor kezdett sűrűsödni a homály, kicsivel a doni katasztrófa után, egy évvel a német megszállás előtt.
Mondhatni, Péterfi Gábor, a magyar népi mozgalmat kutató történész által szerkesztett
gyűjteménye katasztrófától katasztrófáig vezeti az olvasót, ha nem is kronologikusan.
Címe: Trianon és a revízió, hetven rövidebb, időnként rövidített írást tartalmaz a korabeli népi írók tollából 1920 és 1944 között, valamint a már mondott Zilahy-hagyaték néhány oldalát, amelyek lényegében az utolsó éveket fedik le.
Az írások főleg publicisztikák, olykor pattogósak, néha programszerűek, máskor esszéjellegűek, akad levél is. Németh László, Szabó Dezső, Simándy Pál, Kodolányi János, Féja Géza, Illyés Gyula, Tamási Áron, Szabó Zoltán, Kovács Imre tollából elevenedik meg a két katasztrófa közötti időszak napi politikai purparlékon túlmutató világa, gyakran ma is érvényes, kortalan bölcsességgel, néha persze korvaksággal, az erdőt eltakaró fa rövid igazságával, cáfolt reményekkel, alaptalannak bizonyult félelmekkel.
Éppen ezért fontos, hogy a kötet tematikus fejezetekre lett felosztva, mindegyik előtt rövid történelmi bevezető
segít nekünk madártávlatból látni mindazt, ami elődeink számára napi bizonytalanság és gyászmunka volt.
A gyászfolyamat fázisait tengernyi szakirodalom tárgyalja: megelőző gyász, amikor a várható veszteség tudata vet baljós árnyékot – olykor irracionális bizakodással; a sokk vagy elutasítása a tragédiának; jön majd a kontrollált szakasz, amikor a prózai teendőkre kell összpontosítani; közben vagy utána tör fel a düh, a felelőskeresés; az alkudozás szakasza; s végül a veszteség elfogadása. A kötetben szereplő írások színes egyvelegei mindennek, s az már végképpen nem róható fel a szerzőknek, hogy a történelmi viharok furcsamód hoztak egy felemás feltámadás-szakaszt is (az utolsó néhány év pedig megint csak a megelőző gyásszal teltek, de ez kevésbé hangsúlyos eleme a kötetnek)