Mit ellenőriztek önök konkrétan, amikor egy szavazókörbe ellátogattak?
Volt egy listánk arról, hogy mit akarunk ellenőrizni, és ezen lista alapján néztünk át szisztematikusan mindent az összes általunk megvizsgált szavazókörben. A szavazóköri bizottságok működési szabályai alapján vizsgáltuk meg, hogy az alapján maradéktalanul végzik-e a munkájukat a tagok, vagy hogy a névlisták rendben vannak-e, a szavazópolgárok megkapják-e a szavazócédulát, hogy a szavazatokat tartalmazó láda le van-e pecsételve, és így tovább.
Nálunk, Lengyelországban nincsenek ilyen konkrét szigorú szabályok az eljárási rendre vonatkozóan.
Mondana egy-két példát arra, miben más a magyar rendszer a lengyeltől?
A voksolás menete nagyjából ugyanaz. Egy példa azonban arra, amiben más: amikor egy szavazókör kinyit, és megérkezik az első választópolgár, itt nagyon szigorúan nézik, hogy üres-e a doboz, le van-e pecsételve, illetve a voksolás végénél meglepett minket, hogy akik a választóhelyiségek hivatalos bezárásának időpontjában állnak be a sorba, azok még leszavazhatnak – nálunk a helyiségeket a szavazás lezárultakor este fizikailag is bezárják, utána senki sem mehet már be voksolni.
A tapasztalataik alapján a magyar választás szabad és tisztességes volt?
Semmilyen olyan választási eset, csalási kísérlet nem jutott tudomásunkra, amely ennek az ellenkezőjét támasztaná alá. A választás alapvető értékei nem sérültek. Egy olyan országban, ahol az ellenzéki média ilyen erős, és ahol ennyire polarizált a politikai élet, minden csalásgyanús eset azonnal megjelenne a nyilvánosság valamilyen felületén.
Az EBESZ (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet) időközi választási jelentésében konkrét bírálatokat fogalmazott meg a magyar választással kapcsolatban. Megbízható kritika ez?
Az EBESZ meghívása egy szokás. A kormányok meghívják ezt a nemzetközi szervezetet, hogy vizsgálják meg a voksolás tisztaságát.
Most több mint 800 nemzetközi megfigyelő érkezett Magyarországra, hogy ezt megtegye.
Ilyen nagy számban nem nagyon érkeztek még megfigyelők egy közép-európai országba. Az EBESZ és az Európa Tanács azok a szervezetek, amelyeknek fel kell állítaniuk a helyes joggyakorlat alapelveit, közöttük a nemzetközi választási megfigyelés követésre méltó sztenderdjeit is. Az 1990-es évek óta ezt teszi az EBESZ. A mi egy hete készült jelentésünkben leírtuk: véleményünk szerint az EBESZ a magyar választásról kiadott előzetes jelentése nem felelt meg a maga által támasztott elvárásoknak. Például, a jelentésük összeállításához túlnyomórészt ellenzéki vezetők véleményét hallgatták meg, azok vádjainak megvizsgálását nem végezték el körültekintő módon, nem kérték ki megfelelően a másik fél véleményét.
A nemzetközi megfigyelők feladata nem az, hogy beavatkozzanak egy állam parlamenti választásába,