A mai apparátus mintha egyre ellentmondásosabban működne. Pelikán elvtárs története egy nagyon mai történet, hiszen ma az adóhatóságnak, a közüzemeknek és/ vagy a devizahitelnek vagyunk kiszolgáltatva. Vagy éppen a média manipulációjának.
Elveszik az ember otthonát, leég a háza, nincs hol laknia, beviszik a börtönbe, kiviszik a börtönből, elviszik a díszvacsorára, utána elviszik, elverik a talpát gumibottal, hideg, meleg, elveszik az identitását, a szociális hátterét, az egzisztenciáját, mindenéből kifosztják; de a tárgyaláson botrány lesz, mert egy pici kosz, egy pici igazságérzet ott maradt a lelkében, hogy egy rohadt fasiszta ne vádolja az én barátomat. Ettől megbukik az egész terv.
Ma az ember eladná magát egy lájkért.
Hátborzongatóak az áthallások, és nem csak aktuálpolitikaiak. Nem csak a kétharmados többség monopolhelyzetéről van szó, és az állampolgári szuverenitás sérüléseiről: ma már nyomai sincsenek annak a fajta demokratikus állampolgári létnek, amikor volt identitása a szavazó, adófizető állampolgárnak. Rosszabb helyzetben vagyunk, mint a szovjet hatalom alatt. És ez nagyon erősen sugárzik magából a képletből, magából a darabból ez az üzenet, vagy ez a látlelet, amin időnként mosolyogni, nevetni kell. De nem akarom feloldottá tenni a dolog szomorú voltát, nem akarom a komédiázással, vagy a mulatságossággal fölülírni a tétel érvényességét. Csak nehéz ezt arányaiban jól belőni.
Vékony határmezsgyén kell mozogni, hogy ne csússzon el túlságosan a poénok irányába, ami végül nem szülné meg a tragikus tartalmat és mondanivalót.
Amikor valami nagyon mély, nagyon komoly darabot rendezek, ami a humánumból, sorsból, lélekből szövődik; akkor a rendezéseimben nagyon komolyan gondolom, hogy valahova beletegyek mulatságos, groteszk, vagy meglepő dolgot (például Egerek és emberek, vagy Teljes napfogyatkozás), hogy egy-két ponton nevessen föl a néző. Nyilván nem adjuk olcsón, mert nem azon nevetnek a nézők, hogy valaki elbotlik, vagy letolja a gatyáját, hanem ahol alkalom van rá, néhány ponton ügyesen adagolva kell egy feloldó nevetés egy szörnyű sorstragédia előadásában is. A Tanúnál fordítva látom az arányt: nevessünk, és két-három ponton mutassuk meg ennek a meztelen és hátborzongató voltát. Aztán megyünk tovább, de nem adjuk olcsón.
*
Fotó: Thália Színház.