Azokat a hallgatókat, akik elnyerik a teljes támogatást, az állam szerződéskötésre kötelezi, amelyben a diákok vállalják, hogy végzésük után a korábbi képzési idő kétszereséig Magyarországon dolgoznak. Segíti majd az állam munkához jutásukat?
Aki ösztöndíjas, vagy részösztöndíjas képzésben szerez diplomát, annak mielőbb álláshoz kell jutnia. A Munkaügyi Hivatal statisztikájából azt látjuk, hogy van ugyan minimális diplomás munkanélküliség, de többségük 4-6 hónap alatt elhelyezkedik. Az olyan diplomás, aki tartósan munkanélkülivé válik, ma nagyon ritka.
Amit a hallgatói szerződés leszögez, az az, hogy az aláírónak a diplomázás után húsz éven belül a képzési idő dupláját magyar joghatóság alá tartozó munkáltató alkalmazásában, vagy egyéni vállalkozóként kell dolgoznia. Ennek egyrészt az az értelme, hogy Magyarországon legyen minden területen elegendő jól képzett szakember, másrészt pedig, hogy akik közpénzen tanultak, azok befizetett adójukkal biztosítsák, hogy az utánuk jövő generációnak is jusson állami ösztöndíj. A szerződés aláírása szabad döntés szeptembertől, de azt gondolom, ennek súlya messze nem olyan nagy, mint amilyennek valószínűleg az újdonsága miatt most tűnik. Ennek ellenére az aláírót semmi nem akadályozza meg abban, hogy a képzés elvégzése után külföldön éljen és dolgozzon. A haza csak azt követeli, hogy ha mi, magyar adófizetők az ő tanítását finanszírozzuk, akkor néhány évig legyen ő is az országnak dolgozó adófizető. Ez olyan vállalás egy mai diák, a jövőbeli értelmiség részéről, ami számomra magától értetődik.
A mai rendszerben elvileg megvalósul az átjárhatóság az ösztöndíjat egykor elnyert és a költségtérítéses hallgatók között, vagyis tanulmányi eredményeik alapján a hallgatók a kedvezményezettek csoportjából a fizetősök közé kerülhetnek, illetve fordítva. Hogy befolyásolja majd mindezt a hallgatói szerződés? Hány évig köti majd Magyarországhoz azokat a diplomásokat, akik nem teljes képzési idejükben kaptak támogatást?
Az elnyert állami ösztöndíj, illetve részösztöndíj évről évre megújul, de alapvetően ezek éves elköteleződések az állam részéről. Minden évben a hallgató tanulmányi eredményei alapján, valamint az intézmény belső követelményei alapján felülvizsgálják a jogosultságot. Az adófizetők pénzéből nem kívánjuk finanszírozni azon hallgató tanulmányait, aki rossz tanulmányi teljesítményt nyújt.
A szerződésben foglaltak a hallgatókra arányosan vonatkoznak: amennyi időt eltölt valaki az ösztöndíjas állományban, olyan mértékben érintik az aláírtak. Ez vonatkozik mind a képzési idő teljesítésére, mind a munkavállalásra.
Hogyan tesznek majd különbséget az eltérő képzések különböző költségeiben, és az azért végzendő hazai munkaidő hosszában? Vagyis majdnem ugyanannyi - 12, illetve 10 - évet kell majd itthon dolgoznia az egykor ösztöndíjas orvosnak, mint a szintén támogatott bölcsésznek, annak ellenére, hogy kettejük tandíja között óriási a különbség?
Eddig is voltak különbségek a képzési költségek között, a munkavállalási kötelezettség viszont nem a költségekhez igazodik, hanem a képzési időhöz. Ez egy döntés volt, a jogszabály erre így ad választ.
A jogászok és a közgazdászok képzése kapcsán felmerült az utófinanszírozás lehetősége, tehát azok számára, akik önköltséges formában szerzik meg diplomájukat e területeken egyikén, majd a végzést követően az állami szférában helyezkednek el, az állam utólag visszatérítheti a képzés költségeit. Ennek feltételei mikor konkretizálódnak?
Ez az a két képzési ág, ahol jelentős létszámcsökkenés történt az államilag támogatottak számában, ezért döntött úgy a kormány, hogy szeptemberig készüljön el egy olyan konstrukció, amely tényleg egyfajta utófinanszírozást biztosít. Ez csak nyáron válik időszerűvé, amikor a hallgatóknak dönteniük kell, hogy elfogadják a felajánlott helyet az önköltséges képzésben. Természetesen ennek a konstrukciónak is – mint a diákhitelnek – hosszú távon változatlannak kell maradnia, tehát átmeneti megoldásról nem lehet szó. Garantálni kell, hogy hosszú évek múlva a foglalkoztatók az utófinanszírozást biztosítsák. Ez felmenő rendszerben kerül majd bevezetésre, a Diákhitel 2-höz kapcsolódva.
Előreláthatólag mekkora sikere lesz a Diákhitel 2-nek, mennyien élnek majd vele?
Erről a februári jelentkezések után kapunk majd olyan adatokat, amelyek alapján a diákhitelt igénylők nagyságrendjére lehet következtetni. Én azt remélem, hogy az önköltséges képzésre jelentkező diákok száma nem fog csökkenni 2011-hez viszonyítva.
Egyébként ez a konstrukció csak nevében hitel, valójában ez egy speciális állami támogatási forma, amely nagyon humánus, és alanyi jogon jár mindazok számára, akik önköltséges képzésre nyernek felvételt. Minimális a kamat - amit gyakorlatilag az állam vállal át – és nagyon méltányos a többi törlesztési kondíció is. Ha a fiatalok megismerik, akkor én azt remélem, hogy a Diákhitel 2 ugyanolyan sikertörténet lesz, mint a Diákhitel 1 volt az elmúlt tíz évben. A Diákhitel 1 is folytatódik, és a két lehetőség együtt a felsőoktatásba való bejutás legszélesebb alapjait teremti meg.
Az államra nézve mit jelent majd a Diákhitel 2? Egyes becslések szerint akár 60-80 milliárd forint pluszkiadást is okozhat.
Az államot sok kritika érte az elmúlt hónapokban. Azt mondták, nem támogatja eléggé a felsőoktatást, pénzt von ki az ágazatból. Ugyanezek a hangok számon kérnek: miért áldoz az állam a Diákhitel 2-re. Úgy látom, az állam a Diákhitel 2 útján meg fogja növelni a felsőoktatásba érkező állami forrás összegét. Ennek a felsőoktatás részéről örülni kell, az államnak pedig meg kell oldania azt, hogy a mindenkori költségvetési egyensúly biztosítható legyen.
A felvételi határidő kilenc napos kitolása Ön szerint megoldást, kompenzációt jelent azon diákok számára, akik évek óta egy bizonyos pályára készülnek és most elvágták előttük az utat?
Határozottan úgy gondolom, hogy szó sincs ellehetetlenítésről, hiszen amint már mondtam, továbbra is 54 ezer diák teljes képzési költségét biztosítja a kormány szeptembertől. Ha egy diák arra készült, hogy ingyenesen végzi majd tanulmányait, de nem kerül be támogatott képzésbe, akkor az állam a diákhitellel segíti. Ez egyfajta visszatérítendő támogatásként működik, s ez által biztosított mindenki számára a tanulás lehetősége. Ezzel a megoldással az állam mindenki előtt nyitva tartja az egyetemek kapuit.
Miről szól akkor mégis ez a kilenc napos határidő-kitolás?
Arról szól, hogy a hallgatói szerződés, a diákhitel feltételeit, az egyes szakok állami támogatottságának mértékét, az önköltségek összegét a szülők és a diákok mérlegelni tudják. Hogy erre szükség van, arról középiskolákban tájékozódtunk, és miután ez a további kilenc nap nem okoz fennakadást a felvételi rendszer működésében, a határidő meghosszabbítása mellett döntöttünk.
Start a diplomáért – nyílt konzultációs, információs, felvételi napok címmel február 14-től országjáró körútra indulnak a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság, az Oktatási Hivatal, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. és a Diákhitel Központ munkatársai. A rendezvénysorozattal az államtitkárság segítséget kíván nyújtani a felsőoktatási intézményekbe jelentkező diákoknak ahhoz, hogy felelős döntéseket hozzanak továbbtanulásukról. Az egyes állomásokon, 14-én Győrben, 16-án Pécsett, 17-én Miskolcon, 21-én Debrecenben, 22-én Szegeden és a 23-án Budapesten előadások hangzanak el a felsőoktatás legfontosabb változásairól, a felvételizőket leginkább érdeklő témákról: keretszámok, támogatás, hallgatói szerződés, Diákhitel 2 stb. Az Oktatási Hivatal és a Diákhitel Központ Információs pultjai pedig folyamatos tájékoztatást nyújtanak, s választ adnak a továbbtanulással kapcsolatos kérdésekre.