A szakértő súlyos gázolajhiányra figyelmeztet: Nem tudni, honnan fogják pótolni a kieső orosz nyersanyagot

2022. december 8. 19:22
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- gázipari elemzője volt az InfoRádió Aréna című műsorának a vendége, ahol részletesen beszélt arról, hogy globálisan súlyos dízelhiány van. Állítása szerint ez Európában február 5-től jelent majd igazán problémát, mert akkor lép életbe az orosz olajtermékekkel szembeni embargó.

Pletser Tamás szerint, mire visszaáll a rend a hazai benzinkutakon és mindenből lesz elegendő mennyiség, legalább másfél-két hónap, ám a piac véleménye szerint átrendeződött azóta, hogy a kormány tavaly novemberben bevezette az ársapkát. 

Nem múlt el nyomtalanul az egy év”

– mondta az Erste Bank olaj- gázipari elemzője, aki szerint a legnagyobb változás, hogy a piac harminc százalékát adó úgynevezett fehér kutak, amelyek nem tartoznak egyetlen multinacionális lánchoz sem, csődben vannak vagy gyakorlatilag elvesztették a tőkéjüket.

A másik oldalon vannak a nagy szereplők, mint a Mol, a Shell, az OMV vagy a Lukoil, amelyet a napokban vett a PKN-Orlen csoport.

Az eddig sokszereplős piacon néhány erős szereplő lesz, ami meghatározza az árakat”

– közölte a szakértő, aki szerint a fehér kutak nagy része eltűnik a piacról, ami miatt kisebb verseny lesz, az árak pedig magasabbak lesznek.

Bár a világpiacon állítása szerint csökken az olaj ára, ez hamarosan megáll, jövőre prognózisa szerint egy nyolcvan dollár/hordó szintre. Úgy fogalmazott, hogy bizonytalansági tényező a forint árfolyama, noha most szerinte az látszik, hogy a kormányzat próbálja megállítani a gyengülést.

A harmadik fontos szempont, hogy globálisan súlyos dízelhiány van

Állítása szerint a globálisan jelentkező dízelhiány február elejétől lesz majd igazán égető, mikor életbe lép az oroszokkal szembeni embargó, ugyanis Moszkva a legnagyobb értékesítő a világon. 

Európa 10 százalékos hiánnyal küzd, eddig ezt Oroszországból szerezte be, most nem tudni, hogyan lehet ezt más forrásból pótolni”

– közölte Pletser, aki szerint a dízelhiánynak több oka van, például hogy miközben a Covid idején 60 millió hordóval csökkent az európai finomítói kapacitás, a kontinens a dízelfelhasználás irányába mozdult el. Magyarországon például a gázolaj és a benzin fogyasztási aránya a kilencvenes évekbeli 1:1-ről mostanra 3:1-re mozdult el a dízel javára, és ezt nem tudják a finomítók lekövetni.

Tudja mi az „árnyékflotta"? - Ezzel cseleznék ki a szankciókat az oroszok

Nyitókép:  Justine Bonnery / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Összesen 98 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nem értem a panaszokat, azért lettünk uniós tagok, hogy végre szabadon éljünk, s gazdaságilag, az életszínvonal tekintetében utolérjük a csodált Nyugatot. Most elértük a nyugati létbiztonságot, jólétet, a családok már nem tudják mire költeni a pénzüket, a melós, a tanár, az árufeltöltő már minden, decemberben Bahamákra induló repülőre megvásárolta a jegyét. Magyarország, az egykori keleti-blokk országaival napi hálával gondol arra, hogy az amerikaiak felszabadítottak bennünket a szovjet megszállás, nyomor alól - az emberek lovaskocsival jártak, a kombájnokba nem volt gázolaj, kaszával arattak, a gyerekek mezítláb jártak iskolába, tömegével éltek nyomortelepeken -, s az egész nép vidáman, derűsen, mosolyogva néz a holnap, a haza, a családok biztos jövője elé........

Mama!

Emlékszel, 89 július 11-én mellettem álltál a Parlament előtt, s együtt hallgattuk átszellemült arccal Bush elnök beszédét, s nagyot visítottál, majd elsírtad magad amikor eldobta kezéből az előre leírt beszédet. Akkor érzetük először, hogy szabadok vagyunk, hogy levehetjük a rabigát, s többé nem kell kiszolgálnunk idegen hatalmi érdekeket. Bizonyára Te is úgy érzed, hogy tényleg nem vagyunk senkinek sem kiszolgáltatva......végre szuverén országban élünk, a nemzeti érdekek mindenek felett.

Nem volt nehéz leírni, nagy családunk van, gyermekeim egy része külföldön él és dolgozik, s tele vannak aggodalommal a jövőjüket illetően, s ez vonatkozik az otthon élőkre is. Döbbenetes, hogy egy rövid szabadság, lélegzetvétel, gazdasági stabilitás után a felszabadító Amerika elhozta a nyomort. Barakkból ki, barakkba be, egyik politikai-gazdasági kényszerzubbony a másik után.
De még ennél is döbbenetesebb, ahogyan a balliberális ellenzék az ország tökre tételéhez mily lelkesen, önfeladóan asszisztál, s persze az is fájdalmas, hogy a tájékozatlan kisemberek sokasága a szegénységnek, a munkanélküliségnek, az ország sikertelenségének örvend.
Februárban le fog állni az ország, hiszen mindent szállítanak, döntően dízel bázison, vidéken a gazdák nem fognak vetni, majd jön az amerikai GMO özön...ki van ez találva, s persze a többség számára megfizethetetlen energiaár. Szóval csak két embertípusról beszélhetünk, a normalitáshoz, vagy az abnormalitáshoz tartozókról.

Milyen értékek, milyen "értékalapú politika"? Annak idején a szovjet birodalom is "értékek" alapján működött, az "értékek" élveztek prioritást, még a gazdasággal szemben is. Ma is ezt látjuk, az EU egész önsors rontó politikája így működik.

Most átöltözve ugyanazok, ugyanazt művelik, csak az "értékek" alapját, kedvezményezettjét már nem a munkásosztály jelenti. Már nem lehet hivatkozási alapnak használni, mert ő köszöni jól van, a problémáit megoldotta, azok nélkül akik a leginkább szerettek rá hivatkozni. Tehát új, másik hivatkozási alapot kellett teremteni. Most az ilyen-olyan sohasem volt jogok hirdetése, marginális kisebbségek sztárolása jelenti az "értékeket". Ezeket most is felülről, diktatórikusan, kizárólagossággal akarják bevezetni, és ugyanúgy nem szabad ellentmondani, vagy kérdezni, mint a régi munkásosztály alapú "értékek" esetén.

Nincs új a nap alatt, az "értékek" maradnak, csak a tartalmukat cserélgetik. Látod, ilyen egyszerű a válasz.

Mivel a meglévő orosz vezetékes olaj, amit a MOL feldolgozott a fogyasztásnak csak kb. 70 százalékát fedezi, a maradék 30 százalék üzemanyagot máshonnan kellett beszerezni világpiaci áron. Ezt az árkülönbözetet a MOL már nem tudta tovább vállalni. Minden kedvezmény addig tartható, amíg az azt lehetővé tevő körülmények fennállnak.

Megjegyzem, most azok kritizálják a felemelt árat, akik egy évvel ezelőtt a csökkentett árat kritizálták. Persze a pálya széléről minden felelősség nélkül bármit be lehet kiabálni.

Ráadásul az EU hozott egy olyan szabályt, hogy akik mentességet kaptak orosz olaj ügyben, azok ezt az olajat, vagy az ebből készült termékeket nem exportálhatták. Ebből az következett, hogy a százhalombattai leállás idején a MOL a saját pozsonyi finomítójából nem hozhatott üzemanyagot Magyarországra. Hála az EU hülye rendelkezésének.

Ne igyál többet, főleg droggal ne keverd. Lehet, hogy te már áttértél a rovarlisztre, pajorpépre, de csak így tudod kibírni?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés