Kínai haditengerészek sorakoznak az Ádeni-öbölbe induló hadihajón (fotó: AFP / Xinhua Via / Liu Zaiyao)
Ezzel a végére is értünk a többcélú, de alapvetően felszíni és légvédelmi célok leküzdésére tervezett hajóknak, és rátérhetünk a flották modern királynőire, a repülőgép-hordozókra. Ebben a kategóriában is kitűnően látszik a fokozatosságra való kínai törekvés.
Az első Type 001 osztályba sorolt hordozónak kalandos élete volt. Még Riga néven kezdte meg életét, amelyet a Szovjetunió felbomlásával hamarosan Varjagra változtattak. A jelenleg a hadi jelentésekben szereplő ukrajnai Mikolajev hajógyárában befejezetlenül maradt hajót,
a jelenleg egyetlen orosz repülőgéphordozó Kuznyecov testvérhajóját már 1992-en meg akarta vásárolni Kína,
amelyre végül csak 2000-ben került sor.
A hivatalosan úszó kaszinó céljával megvásárolt óriási és mozgásképtelen test azonban további 16 hónapig (!) keringett a Fekete-tengeren, míg végül Kínának sikerült rávennie Törökországot, hogy engedje át a Boszporuszon. A kisebb vontatóhajók valóságos flottája által kísért törzset Egyiptom nem engedte át a Szuezi csatornán, így végül Afrika megkerülésével 7 csomós, azaz 11 km/órás átlagsebességgel megtett 28 000 kilométeres út után, 2002 februárjában érkezett Kínába. Ahol azután a korábbi ígéretek és állítások ellenére 2005-ben a PLAN nekilátott működő hordozóvá alakításának.
A Liaoningre átnevezett hajó végül hivatalosan 2012-ben csatlakozott a flottához, mint kiképző hordozó. Miután az első hordozóval szerzett tapasztalatokat a flotta kiértékelte, 2015-ben megkezdődött a második, immár Type 002 nevezett osztály építése, amely a jelentős módosítások ellenére nagyon hasonlít elődjeire. A 2019-ben vízre bocsátott Shandongot nem meglepő módon az immár teljesen kínai tervezésű Type 003 Fujian követte, amely jelenleg még csak a hamarosan esedékes rendszeresítésére vár.
A nagyszámú Type054A osztályú fregatt, azaz tengeralatti hadviselés feladatú kísérőhajó mellett a kínai haditengerészet számos modern partra szállító hajót is épített, amelyek nem meglepő módon erősen hasonlítanak amerikai párjaikra. Közülük a Type 075 alkalmas könnyűhordozó szerep ellátására is.
Két területet kell még kiemelni, amelyek jelentős szerepet játszhatnak egy esetleges Tajvan körüli tengeri összecsapásban.
Az első ezek közül a tengeralattjáróké. Az interkontinentális ballisztikus rakéták kilövésére szolgáló egységekről most nem ejtek szót, lévén fő feladatuk a hadászati elrettentés. Azonban
a csendes, dízel-elektromos meghajtású Type 039 tengeralattjárók okoztak már durva meglepetést az amerikai flottának.
2016-ban ugyanis a Song osztálynak is nevezett tengeralattjárók egyike kellemetlenül közel, az éppen tengeralattjáró-elhárító gyakorlatot (!) végző hordozó köteléken belül emelkedett a felszínre, óriási blamázst okozva ezzel a résztvevőknek.
A másik ilyen terület a légierő. Ugyan a korábbi időszakok elavult Nanchang Q-5 és egyéb bombázóit nagyrészt az orosz Szu-27-es licenszváltozatai, illetve saját fejlesztésű típusok váltották fel, a viszonylag kevés modern vadászbombázót mindössze egy ósdi bombázó modernizált változata egészíti ki. Az 1950-es években tervezett Tu-16 jelentősen felújítás után a Hszian H-6 nevet kapta, és különféle változataiból 230 feletti darabszámban áll szolgálatban, de képességek tekintetében kizárólag a legújabb változatoknak van esélye a modern tajvani légierővel és légvédelemmel szemben.
Összefoglalva a fentieket, a kínai hadiflotta jelentős erőt képvisel, amelyet az amerikaival ellentétben
teljes egészében a szakadárnak tekintett Tajvan blokádjára tudnának vezényelni,
amennyiben a pekingi politikai vezetés úgy döntene.
Egy esetleges összecsapás nagyja amerikai részről a US Navy-re hárulna.
Hogy ebben az esetben mivel és hogyan szállna harcba az Egyesült Államok haditengerészete, arról a következő cikkben ejtünk szót.