Európában a természettörvény arisztotelészi-szenttamási felfogása van érvényben, Amerikában a locke-iánus – Oakeshott pedig nem hitt a természettörvényben, Scruton megjegyzései ellentmondásosak ezzel kapcsolatban.
Az európai-közép-európai konzervativizmus robosztusabb, karcosabb: nem pusztán az organikusság és folyamatosság fenntartása a központi törekvése, hanem a törések miatt a helyreállítás is – a restauráció. Ilyen szempontból reakciósabb és ellenforradalmibb, mint angolszász verziója.
Ezt a konfrontatívabb konzervativizmust nem most találták fel – ez mindig is létezett.
Hogy éppen most jobboldali populizmusnak hívják, az más kérdés.
Mivel a nyugati kultúra hagyományában élünk, ugyanúgy jogos kiemelt figyelmet szentelni az angol, a francia, a német vagy épp amerikai konzervatív szerzőknek, mint bárki más, nyugat-szerte vagy világszerte elismert szerzőnek a görögöktől máig. Ugyanakkor a saját, nemzeti szerzőinkről és hagyományunkról sem feledkezhetünk el. Mivel pedig – ahogy az amerikai példáim mutatják – nyugati barátaink más nemzeti keretrendszerben gondolkodnak, nem mindig elégedhetünk meg a különféle felmerülő kérdésekre, problémákra általuk adott válaszokkal – ez az amerikaiak esetében a legcsábítóbb, hiszen ott a legkiterjedtebb például a társadalomtudományos kutatás, azaz számos részletkérdésre az amerikaiaknak van egyáltalán megfontolható válaszuk.
Másrészt be kell vonni vizsgálódásaink és tájékozódásunk köreibe olyan szerzők munkáit, akik nem konzervatív politikai gondolkodók, ám a tág értelemben vett konzervativizmusba illeszthetőek – például hagyományosan gondolkodó teológusok munkáit. A teológiai karokon számos, evidensen konzervatív szemléletű munka születik például fontos etikai kérdésekről, de persze másról is. Nem csak a konzervatív politikai gondolkodás főáramában kell tehát fürdőznünk, de a miénkhez hasonlatos természetű vizekre is el kell evezünk.
Arra a konzervatív szempontból evidensen fontos és nyilvánvalóan felteendő kérdésre, hogy mi a hagyomány és hogyan működik, milyen eszmék és gyakorlatok tartoznak a hagyomány körébe és milyenek nem,
sok segítséggel szolgálhat számunkra a keresztény teológia, illetve a néprajztudomány.
A keresztény – főleg a katolikus – teológiának központi jelensége a szenthagyomány, mely részletesen kidolgozott teológiai fogalom és egyben normatív szempont, értelmezési keret.
A néprajz pedig részletesen vizsgálta az áthagyományozódás, állandóság és változás kérdését a maga területén. Elfogadja a változásokat a hagyományban, de csak egy bizonyos keretrendszeren belül. Tudja, hogy be tudnak épülni idegen dallamok a helyi népzenébe, és az imigyen változik; de azt is tudja, hogy amikor lecserélik a népi hangszereket szintetizátorra, és popzenére kezdenek mulatni, az nem a hagyomány változása, hanem befejezése; a folklorizáció lezárulása. A népmese és a szellemi néphagyomány kapcsán a néprajz pontosan tudja, hogy például egy mese csak variánsaiban él – de ettől az még ugyanaz a mese, és nem lehet bárhogy megváltoztatni. Nem állítom, hogy ezt a tudás más típusú hagyományokra is egy az egyben alkalmazni lehet, de legalábbis elgondolkodtatóak a néprajz ez ügyben megszületett eredményei.
Összegezve: azt nevezem konzervatív témavakságnak, amikor csak az eszmetörténetre és az államtani-kormányzati kérdésekre koncentrálunk, és elfeledkezünk arról, hogy a kortárs közéleti viták által felvetett kérdésekben alkalmazzuk is konzervatív attitűdünket és meggyőződésünket. Ne pusztán a mi igaznak tartott narratívánkba illesszük be őket, hanem értelmezzük is,
– azaz váltsuk a konzervatív gondolatot aprópénzre.