és a független bíróság által védelmezett alapvető jogok európai művészetének helyzetét. Ez az európai gondolat. Mi pedig éveken át egy aggasztó visszafejlődést láttunk, amit az Európai Unió Szerződése 7. cikkelye szerint az alapvető európai értékek súlyos megsértéseként értékeltünk. Vagy legalábbis a súlyos jogsértés egyértelmű kockázataként. Arra kértük ezért a Tanácsot, hogy vonja le a szükséges következtetéseket, és megkértük a Bizottságot is, hogy lássa el az európai szerződések őreként rá eső kötelezettségeket. Az egyik következmény az úgynevezett jogállamisági kondicionalitás, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy ország nem teljesíti az EU törvényeiben foglalt kötelezettségeit, ideértve különösen is az Európai Bíróság ítéleteinek teljesítését, akkor az EU-s forrásokhoz való hozzáférést fel kell függeszteni. Ez a mi álláspontunk. Természetesen nagyonis tisztában vagyunk azzal az intenzív stresszteszttel, amelynek Vlagyimir Putyin megalapozatlan, brutális Ukrajna elleni agressziója kiteszi az Európai Uniót. Hajlandók vagyunk támogatni a szolidaritást, a közös felelősségvállalást a háborús zónából menekülő többmillió ukrán felé. Ők azonban abban az értelemben nem menekültek, hogy most első alkalommal döntés született az ideiglenes védelmi direktíva aktiválásáról. Ez azt jelenti, hogy az Ukrajnából menekülők, akik belépnek az Európai Unióba, letelepedési jogot, utazási szabadságot, munkavállalási engedélyt kapnak, illetve hozzáférnek az uniós munkavállaláshoz kapcsolódó összes szociális juttatáshoz. Természetesen elismerjük és támogatjuk Magyarországot, Lengyelországot, Romániát és Szlovákiát, amelyek abban az értelemben frontországok, hogy közvetlenül határosak Ukrajnával. Igen, tudjuk, hogy
a helyzet kényes, és kihívást jelent, de ez nem jelenti azt, hogy egyszerűen félretolhatjuk a jogállamisági, demokratikus és alapjogi megfontolásokat
az EU-s védelmet érdemlő többmillió ukrán iránti közös felelősségválalás jegyében. Ők megkapják ezt az uniós védelmet, mi viszont arra kérünk minden tagállamot, tartsa be a szabályokat, ideértve a jogállamiságot, a demokráciát és az alapvető jogokat.
A jogállamisági jelentés egy jelentős része a sajtószabadsággal foglalkozik. Mint azt bizonyára tudja, médiafigyelő szervezetek egy nemzetközi koalíciója február végén levélben fordult Jourová biztos asszonyhoz és minden LIBE-s képviselőhöz a Transzparens Újságírásért Alapítvány vezetésével, s levelükben a jogállamisági jelentés egy nagy részét megalapozó Médiapluralizmus Monitor metodológiai hiányosságaira hívták fel a figyelmet. Szeretném, ha reagálna ezekre az aggályokra. Figyelmeztetnek például arra, hogy a monitor nem transzparens – nem tudni, milyen módon váltják át a pontrendszerbe a megkérdezett helyi szakértők írásos válaszait. Mit gondol erről a kritikáról?
Először is: én vagyok az illetékes bizottság elnöke, amely a legszélesebb jogkörű jogalkotó bizottság a házban. Az egyik illetékességi területünk épp ez: az alapvető jogok, melyek a jogállamiság és az európai demokráciaideál tiszteletben tartásához kapcsolódnak. Ragaszkodom ahhoz, hogy ez utóbbi nem egyszerűen csak arról szól, hogy valakinek többsége van a parlamentben, hanem az ellenfelek, a kritikusok tiszteletéről is. Erről szól ugyanis a demokrácia: nem egyszerűen a szólás szabadsága kell hozzá, hanem médiapluralizmus is, hogy hihető, hiteles, szabad közvélemény alapozza meg a képviseleti demokráciát legitimáló választási folyamatokat. Tisztelni kell a kisebbségeket és magát a politikai pluralizmust – nem csak a parlamentben, máshol is. Ehhez természetesen tisztelni kell a sajtószabadságot is, úgy a magánmédiumokét, mint az államiét. Nem irányíthatja őket vaskézzel a kormány, nem lehetnek áldozatai bosszúnak, elnyomásnak, s