A maradinak titulált konzervatív oldal – amelyet éppen a vallásosságával összefüggésben kritizál lassan egy évszázada a nyugati világban az úgynevezett felvilágosult baloldali értelmiség, mondván, nem elég nyitott és dogmatikusan gondolkodik – szellemi irányzata az, amely manapság egyedüliként nyitott a vitára, képes érveléssel alátámasztani az álláspontját és rendkívüli nyitottságot mutat minden olyan újszerűnek ható gondolat irányába, amely eddig általánosan démonizálva volt.
A felvilágosult liberális eszme pedig a karaktergyilkosság, a verbális és – az Amerikai Egyesült Államokból érkező képsorok alapján – a nonverbális erőszak, a stigmatizálás, a kiközösítés és a cenzúra eszközeitől nem hogy visszariadva, hanem ezeket mesterien alkalmazva lép fel a totális, más „isteneket” megtűrő, pogány római birodalmi vallásosságot idéző ellenkultúra igényével, amely csak akkor toleráns, ha a tömjénszem elégett e világ császárának oltárán.
A pilátusi kérdés: mi az igazság?
Általános tendencia, hogy a baloldali politikai kijelentéseket kritika nélkül, már-már egyfajta hittel kell elfogadni – különösen igaz ez, amikor mindenfajta tudományos vagy akár biológiai, a józan ésszel szembemenő hittételről van szó –, miközben a keresztény oldal egyre absztraktabb módon próbál érvelni egy olyan, csupán látszólagos dialógus közepette, amelyben mind a két oldal tudja, hogy a másiktól nem tud és nem is akar tanulni. És éppen ebben áll a probléma: itt már nem ötletekről és eszmékről van szó, vagy ezek ütköztetéséről, amelyből még valami jó is kisülhet. Itt
két egymástól teljesen eltérő antropológia, filozófia és teológia találkozik, amelyek éppen e fundamentális különbségeik miatt radikálisan eltérő társadalom- és világképet hoznak.
Anélkül, hogy bárki kimondaná, a kérdés egészen egyszerűen az, amit a pogány Pilátus is feltett Krisztusnak: mi az igazság? A világot és benne az embert saját kényük-kedvük szerint saját képükre és hasonlatosságukra formálni kívánóknak van igazuk, vagy azoknak, akik még meg tudnak tűrni egy nagyobb urat az ember és a világ felett?
Ha tehát a keresztény kultúra megmentése a cél, a kereszténység diadala a bálványimádás felett, akkor a legtöbbet mindenki azzal teheti, ha bűnbánatot tart és megtér: nem éri be a „minden (karácsony és húsvét) másnapi” szentmisével, nem éri be azzal, hogy „meg szokás keresztelni a gyereket”, nem éri be azzal, hogy „a lényeg, hogy jöjjenek a misére”. Hanem az ellenség hazugsága miatt üresnek hitt trónusra visszaülteti azt az Istent, akinek helyes imádását Szent István államalapító királyunk a magyar nép és nemzet számára elrendelte, és akinek szűzi édesanyjában szerencsések vagyunk ezer éve égi patrónánkat tisztelni.
Engedjük vissza az Egyházat abba a normaképző szerepbe, amely egy keresztény társadalomban sajátja,