Ő az a magyar szinkronhang, akit mindenki ismer, de senki nem tudja, kicsoda

Az internetes szinkron adatbázis adatai szerint közel nyolcezer produkcióban hallhatjuk őt.

Hogyan épít egyszerre globális falansztert és tart kis csoportos pszichodráma-önképzőköröket a liberalizmus?
A kortárs posztmodern liberalizmus sajátosan paradox jelenség, az ellentmondásoknak és az azokból kitüremkedő kettős mércéknek se szeri, se száma. Sokakat foglalkoztató kérdés például, hogyan képes a liberális életmód-narratíva a mindent maga alá gyűrő globalizációt és a szélsőséges individualizmust egyaránt dicsőíteni. Hogyan vagy miért lehetséges az, hogy ugyanazon „igazságeszményen” belül ilyen jól megfér egymás mellett az uniformizáló világegyesítés és a sokszínűség már-már természetellenességbe hajló hangsúlyozása? Mi lehet az oka vagy gyökere annak, hogy az újkori liberális próféták egyaránt üdvtörténetként adják elő a világkereskedelem által előidézett fogyasztási, technológiai vagy kulturális egyneműsítést, miközben komoly erőket mozgósítanak annak érdekében, hogy identitáspolitikájuk – amely az emberek között meglévő különbségek mentén újabb és újabb (kis) csoportokat képez – dominánssá váljon?
Egyetemlegesség és partikularizmus, egységesítés és széttöredezettségre való vágy ilyetén kettőssége persze nem csak a jobboldaliaknak szúr szemet. Például a mai liberalizmust klasszikus alapokon kritizáló amerikai Samuel Moyn is felhívja arra a figyelmet Not Enough – Human Rights in an Unequal World (nem elég – emberi jogok egy egyenlőtlen világban) című könyvében, hogy ha korunk „big picture-jét” nézzük, közös hívószó a neoliberális gazdaságpolitika, valamint az újabb és újabb identitásoknak teret követelő emberijogizmus is. Számosan – szintén a kritikusok közül – a mindkét tendencia elevenét képező korlátlanságban, a „határoknélküliség ethoszában” jelölik meg az ellentmondás lehetséges feloldását. A francia konzervatív Grégor Puppinck szerint a liberálisok „cseppfolyós társadalmakat akarnak, amelyek olyanok, mint a pénzügyi világ is, ahol a tőke határok nélkül mozog”. Szerinte ebben a liberális disztópiában az egyszerre univerzális és fragmentált társadalmaknak nincsen valódi közös identitásuk, vallásuk és határaik, „mindenki felcserélhető valaki mással”. A neoliberális rendet balos szájízzel kritizáló Byung-Chul Han is a határtalanságban kapcsolja össze a liberális gazdasági és politikai-jogi törekvéseket: szerinte a korábbi korszakok a „kell” kötelezettsége mentén keretezték a társadalmi struktúrák működését, a neoliberalizmus kulcsszava viszont a „lehet”. Ez persze elsőre szépen hangzik, csak aztán – mondja Han – a pozitivitás túlcsordul, ugyanis „a »kell«-nek van határa, a »lehet«-nek viszont nincs. Következésképp határtalan a kényszer, ami a »lehet«-ből származik”.
Valamennyi válasz vagy feltevés helyesen ragadja meg az okokat vagy a jellemzőket, azonban figyelmen kívül hagyja a neomarxista alapokat mára magáévá tevő liberális kulturális és politikai elit valós céljait. E cél ugyanis nem más, mint hogy a „felülről”, globális szintről érkező egyneműsítéssel és az alsó szintek atomizálásával megszüntessék a középső szintet, kiiktassák az „arany középutat”: a társadalmak normális, nemzeti és családi keretekbe ágyazott létét. A nem horizontálisan, hanem vertikálisan – tehát felülről és alulról – zajló (dez)integrációs támadás egyetlen rendeltetése, hogy hiányozzon az emberek életéből a „természetes gravitáció”, hogy légüres térbe kerülve fogódzók nélkül lebegjenek. Ez lenne tehát az az Emberiség, amely otthonosan mozog az egész világban, miközben valódi otthona nincsen.