– mert egy művésztől művészetet várunk el, nem pedig politikai állásfoglalást és világnézeti útmutatást. Az idő úgyis megrostál mindent: gondoljunk bele, mennyire groteszk lenne mondjuk Cellini vagy Villon emberi világnézetét és a korabeli büntetőjoghoz való viszonyulását számon kérni, ahelyett hogy a műveiket csodálnánk. (Bár ha az észak-amerikai és a nyugat-európai kulturkampf így halad, ide is elérkezünk rövidesem, amikor az összes 19–20. századi szobrot ledöntötték már, és régibb korokhoz kell nyúlni...)
Ez az egész szereptévesztés modern korunk bolondériája: amikor hollywoodi színészek és magyar rendezők politikai és világnézeti állásfoglalásait veszik komolyan, ahelyett hogy egy sorba utalnák őket a pékek, a kőművesek és a sporthorgászok hasonló állásfoglalásával.
Mint írja, „Márai magyarságról és Magyarországról alkotott képe, ami az írásaiból kirajzolódik, kísértetiesen emlékeztet a néhai SZDSZ országimázsára és honfitársaikról alkotott véleményére." Külön idézi a parasztságról írt lesajnáló sorait. Ezt azért tartom érdekesnek, mert például Prohászka Ottokár naplójában vagy Szabó Dezső Az elsodort falu-jában is vannak a vidéki lakossággal szemben igencsak kritikus megjegyzések. Mihez kezdjünk a populizmus (mindenfajta negatív kitétel nélkül) korszakában az ilyen megjegyzésekkel? Hol válik el a nemzetjavító korholás és az SZDSZ-féle országimázs?
Vélhetőleg nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk: Márai nem ismerte a vidék Magyarországát (többször is céloz erre.) Honnan ismerte volna? Kassa után világ életében nagyvárosokban élt – mondhatni a boulevard-okon és körutakon belül. Ez viszont nem akadályozta őt lesajnáló megjegyzések és általánosító értékelések megfogalmazásában. Ugyanakkor talán azt is megkockáztathatjuk, hogy Szabó Dezsőnél kevesen ismerték jobban a magyar falut, még ha ő erre egy parasztmítoszt épített is fel, annak minden torzításával/torzulásával.
S hogy a kétféle kritika hol válik el? Ott, ahol az atyai pofon az utcán egy ismeretlentől kapott pofontól.
Ott, ahol a lenézés a szeretettől.
Egyébként a nemzet korholása/szidása/szapulása a magyar irodalomban egy kétszáz éves tradíció – de hogy ezt jobbító szándék vezette, vagy legfeljebb az elkeseredés, amit szerettünk vélt vagy valós sorvadása, pusztulása kapcsán érzünk, az nagyon sokáig nem volt kétséges. Ám aztán a 20. század az ellenkezőjét is elhozta. S ennek politikába átszűrődése volt az SZDSZ-országimázs, ami már nyomokban sem tartalmazott szeretetet, csak megvetést. Persze minden ilyen párhuzam, főleg ha retrospektív, sántít: Márai a saját „kiművelt polgár” mítoszának a foglya volt, s ez eléggé magyarázza sokszor pökhendi, másokat lesajnáló, lenéző megjegyzéseit. El kell fogadni ilyennek: gyarló embernek, akinek voltak tévedései, hiúságai, kicsinyességei. Viszont
istenáldotta tehetség volt, s kétségtelenül a 20. század legnagyobb magyar íróinak egyike, aki csodaszép regényeket hagyott ránk örökül.