A joguralom elvéből következik, hogy az Unió intézményeinek tevékenysége összhangban kell álljon az Unió életét és működését szabályozó Szerződésekkel. Ahogyan az Európai Unióról szóló szerződés 13. cikke kiemeli: „az intézmények célja az Unió értékeinek érvényesítése, célkitűzéseinek előmozdítása, az Unió, valamint polgárai és a tagállamok érdekeinek szolgálata, továbbá az Unió politikái és intézkedései egységességének, eredményességének és folyamatosságának a biztosítása”. A jogbiztonság – azaz jogrendszerbeli következetesség, kiszámíthatóság és stabilitás –, mint a jogállamiság nélkülözhetetlen eleme, a bizalom egyik előfeltétele, ennek hiánya pedig súlyosan rombolhatja egy intézmény tekintélyét és tényleges erejét. Az elmúlt hónapok legforróbb európai uniós témája a jogállamiság, ebben pedig az Európai Parlamentnek mindenképpen példát kellene mutatnia főleg, hogy folyamatosan a jogállamiság tagállamok általi betartásáért száll síkra. A pandémia miatti vis maior alkalmazhatósága egy szélsőségesen bizonytalan terület, amelyet kizárólag az arányosság és a célhoz rendeltség elveit követve szabad használni, kis ideig – ebből a helyzetből pedig már rég kifutott az EP.
A vis maior felmentést adhat egy ideig, azonban huzamosabb használata nem mentesíti az Európai Parlamentet az alól, hogy tevékenysége jogszerűségének alátámasztása érdekében egy olyan jogi keretet alkosson, amely biztosítja a kiszámíthatóságot, a jogbiztonságot és a jogállamiságot. Szájer kiemeli, hogy „jelenleg hiányzik a jogi alap, amely mentesítené az intézményeket az EU hatályos szabályainak és eljárásainak betartására vonatkozó kötelezettsége alól” , így a jelenleg hatályos uniós jog még a pandémiás krízishelyzetben is általánosan alkalmazandó.
Az Európai Parlamenten kívüli EU-s intézmények működésének során a különleges jogrend hiánya kevésbé lényeges, ugyanis az Európai Tanácsban bevett módszer a videokonferencia; a Bizottsági döntéshozatal pedig személyhez kötött, míg az egyéb tevékenyégek vonatkozásában személyes részvételt és jelenlétet nem igénylő szabályok vannak hatályban. Azonban
az Európai Parlament működésének esszenciája és feltétele a személyes fizikai jelenlét,
mivel az Eljárási Szabályzat (EJSZ, az EP házszabálya) minden rendelkezése a képviselők fizikai jelenlétét feltételezi. Ahogyan arra Szájer rámutat: „a jelenlét egy jogi tény, amelynek az EJSZ-ben számos jogkövetkezménye van, sok esetben éppen a tevékenység érvényességére vonatkozóan, ezen szabályok figyelmen kívül hagyása és az ebből adódó eljárási hibák pedig jogszerűtlen döntésekhez és egy uniós intézmény által elkövetetett súlyos jogállamisági vétséghez vezetnek”.