A koronavírus nem csupán a hétköznapokat, de az Európai Parlament működését is megváltoztatta. A járvány tavaszi tombolása óra az Európai Parlamentben is távmunka zajlik.
„A parlament plenárisa most nem egy teremben fog ülésezni, hanem kettőben, annak érdekében, hogy megfelelő távolságra tudjanak leülni egymástól a képviselők. Egy-egy szék mellett két üres szék lesz, és így garantálni tudjuk a másfél méter távolságot. Arra ösztönözzük a képviselőket, hogy aki itt van már Brüsszelben, az jöjjön be a plenáris ülésre, viszont a többiek saját otthonukból vagy irodájukból is következik az ülést, és szavazhatnak” – foglalta össze a jelenlegi helyzetet Balázs Eszter, az EP magyar sajtóreferense. A képviselők onnan jelentkeznek be ahonnan szeretnének, legyen az park, a saját nappalijuk vagy a brüsszeli irodájuk.
A fenti működési mód azonban bármely jól is hangzik, nem teljesen jogszerű. Olyannyira nem, hogy a tavasz óta meghozott EP-döntéseket akár érvényteleníteni is lehetne visszamenőlegesen, megsemmisítve ezzel az EP több hónapnyi munkáját. Természetesen ez senkinek sem áll érdekében, azonban a napi politika könnyen felülírhatja a jelenlegi helyzetet – az EU intézményi működése tisztázásra szorul.
Szájer József, a Fidesz Európai Parlamenti képviselője tanulmányában már tavasszal felhívta erre a helyzetre a figyelmet, azonban szavai süket fülekre találtak. Az EU intézményrendszerének működése a mai napig nem tisztázott a pandémiás helyzet közepette, ezzel pedig nemcsak saját működését veszélyezteti, hanem – Szájer érvei szerint – a jogállamiság feltételrendszerének sem felel meg.
A koronavírus-járvány során olyan sajátos helyzetekkel áll szemben az EU-s intézményrendszer, amelyekre nincs elfogadott különleges jogi szabályozás vagy rendkívüli jogrend. De miért sérti az EP működése a joguralom elvét? A képlet egyszerű, a törvényesség alapja a jog uralma, a joghoz kötött működés.
A joguralom elvéből következik, hogy az Unió intézményeinek tevékenysége összhangban kell álljon az Unió életét és működését szabályozó Szerződésekkel. Ahogyan az Európai Unióról szóló szerződés 13. cikke kiemeli: „az intézmények célja az Unió értékeinek érvényesítése, célkitűzéseinek előmozdítása, az Unió, valamint polgárai és a tagállamok érdekeinek szolgálata, továbbá az Unió politikái és intézkedései egységességének, eredményességének és folyamatosságának a biztosítása”. A jogbiztonság – azaz jogrendszerbeli következetesség, kiszámíthatóság és stabilitás –, mint a jogállamiság nélkülözhetetlen eleme, a bizalom egyik előfeltétele, ennek hiánya pedig súlyosan rombolhatja egy intézmény tekintélyét és tényleges erejét. Az elmúlt hónapok legforróbb európai uniós témája a jogállamiság, ebben pedig az Európai Parlamentnek mindenképpen példát kellene mutatnia főleg, hogy folyamatosan a jogállamiság tagállamok általi betartásáért száll síkra. A pandémia miatti vis maior alkalmazhatósága egy szélsőségesen bizonytalan terület, amelyet kizárólag az arányosság és a célhoz rendeltség elveit követve szabad használni, kis ideig – ebből a helyzetből pedig már rég kifutott az EP.