Ha bárkinek is számítana a rabszolga-kereskedelem elleni küzdelem emléke Közép-Európában, nem a Black Lives Matter budapesti fiókszervezetét építgetnék, hanem Szent Adalbert oltáregyletet alapítanának Esztergomban és az egykori prágai rabszolgapiacon mondatnának Te Deumot azért a nagyszerű civilizációért, amely a keresztény testvériség nevében már ezer éve eltörölte a rabszolgaságot. Csakhogy a mi tüntetőink Adalbert püspökkel ellentétben nem az elidegeníthetetlen emberi méltóságért szállnak síkra, hanem a múlt eltörléséért. Jól ragadja meg törekvésük lényegét Csejtei Dezső, amikor spengleri hangvételű publicisztikájában arról ír, hogy a tüntetők „a szobrok alakjában térré sűrűsödött történelmi időt igyekszenek agyonütni”. Nem egyik vagy másik szoborral van bajuk, hanem a formával mint olyannal. A meghatározottal, az arányossal, az autoritás magaslatára emelt emberi alakkal és a mögötte lévő szellemiséggel.
Idézzük csak fel egy pillanatra Pauszaniasz útleírásának egy részletét, ami jól megvilágítja, hogyan tekintettek az ókori görögök a test és a lélek kapcsolatára! Mint ismeretes Aktaión, a meztelenül fürdő Artemiszt megleső – merő irónia mondatja így velem – heteroszexuális fehér férfi testét szétszaggatták az istennő vadászkutyái. Az már kevésbé köztudott, hogy amikor nyughatatlan lelke földúlta a hegyláncoktól övezett békés boiótiai tájat, a helyiek isteni jóslatnak engedelmeskedve egy szoborban testesítették meg és saját képmásában kötötték meg szellemének pusztító erejét. A szobrok azóta is sokszor bizonyították mágikus hatékonyságukat a politikában, de ez a mítosz kristálytiszta üzenettel bír és félreérthetetlenül alátámasztja Theodor Däubler igazságát is miszerint „az ellenség önmagunk testet öltött kérdése”. A szellemnek ebben a világban mindig is eidólonra lesz szüksége ahhoz, hogy saját magára és ellenségére ismerjen. A tartalom és a forma korszakról korszakra egymásra talál.
Ösztönösen tudják ezt a tüntetők is, épp csak arról nem vesznek tudomást, hogy
még a ledöntött szobroknak is súlya van, a szellemük pedig visszajár.
Nemde azt olvassuk a Louis Bonaparte brumaire tizennyolcadikájában is, hogy „valamennyi holt nemzedék hagyománya lidércnyomásként nehezedik az élők agyára”? Ne kutassanak emlékeik között, legyen elég annyi, hogy ezt a lidércnyomást igencsak tetézni fogja, ha majd a csendes többség is hozzászól a ma zajló „vitákhoz”.