a mégoly csendes karanténban sem fogunk eljutni a megvilágosodáshoz.
„A sztoikusok így beszélnek: »Vonuljatok magatokba; ott lelitek meg nyugalmatokat. « És ez nem igaz. Mások így szólnak hozzánk: »Lépjetek ki magatokból: keressétek a boldogságot a szórakozásban.« És ez sem igaz. Jönnek a betegségek. A boldogság sem rajtunk kívül, sem bennünk nincsen; Istenben van, egyszerre kívülünk és bennünk.”
Kicsapongás vagy rezignált magunkba merülés? Milyen olcsó, fals opciók. Pascal, mint mindig, a kiszolgált egzisztenciális kiskapuk helyett most is a legnehezebbet, a leginkább emberpróbálót: az I-betűs megoldást kínálja.
De mi van, ha végül legyűr bennünket a betegség? A dolorista, szenvedésfixált Pascal itt van csak elemében – vigyázat: önimádat hizlalta huszonegyedik századi ösztöneinknek nem fog tetszeni, amit mond. Az Ima, amelyben a betegségek helyes használatát kéri Istentől nevű szövege tizenöt tételben botránkoztat meg bennünket. „Érzem, nem szerethetem a világot úgy, hogy eközben ne bosszantanálak Téged, egyben ne lennék a magam ártalmára és megszégyenülésére; és lám, még mindig a világban lelem kedvemet” – írja. És ismét eszünkbe jutnak azok a kétségbeesett műveletek, amelyekkel a világot – filmek, koncert, színház, aerobikedzés, pszichoterápia, munkahelyi meetingek és így tovább – igyekezzük átmenekíteni a járványhelyzet egyre kaotikusabb frontvonalain. (Jóllehet ezek a műveletek, mint a szépemlékű Korom Mihály fogalmazna, emberileg érthetők… – érezzük fontosnak hozzátenni. De hát Pascal pont ezektől a jóllehet-ektől próbálna megszabadítani bennünket.) 
A betegség, a fájdalmak nyilvánvalóvá teszik, „kiábrázolják” lelki bajainkat, mondja Pascal. Alkalmat nyújtanak arra, hogy észrevegyük azt, amit nem éreztünk lelkünkben, „jóllehet teljes volt nyomorúsággal és be volt borítva fekéllyel.” „Legyen boldogságos az én testem is, nem önmagáért, nem is azért, amit magában foglal, hiszen mindez haragodra érdemes; hanem ama számos betegségért, amit hordoz, mert egyedül ezek lehetnek méltók szeretetedre.”