A határtalan hadviselést négy dologgal jellemzik: 1) mindenirányú, hiszen minden(hol) lehet csatatér, a háború ölthet klasszikus katonai formát, irreguláris arculatot és nemkatonai, sőt erőszakot nem alkalmazó is lehet; 2) ezek szimultán működnek, vagyis egyidejűleg, egymással párhuzamosan hatnak; 3) aszimmetrikus, hiszen az erők közötti egyensúly számos területen (például katonai és gazdasági erőt, információs és technológiai lehetőségeket tekintve) nem érvényesül; végül 4) többdimenziós, amely azt jelenti, hogy a számos katonai és nemkatonai terület egyenrangú és egymással koordinált félként vesz részt a jövő hadviselésében. A „korlátlan háború” korában tehát már nem a fegyvertípus határozza meg a harccselekményt, hanem fordítva.
Az újtípusú, negyedik generációs hadviselés (4GW) másik kulcsfogalma a hibrid hadviselés. Ezzel kapcsolatban a legrangosabb orosz katonai folyóiratban írott összefoglaló szerint „a jövő háborúiban semmilyen hadicélt nem lehet elérni, ha a hadviselő felek egyike nem tud információs fölényt kialakítani a másik fölött. […] Korábban háromdimenziós háborúkat vívtak: földön, vízen és levegőben, ehhez most egy új környezet csatlakozott – az információ terepe” (S. G. Chekinov–S. A. Bogdanov: The Nature and Content of a New Generation War. 2013). A kínai szerzőkhöz hasonlóan kifejezetten az amerikaiak Öböl-háborús sikere és új haditechnikai fejlesztései által kiváltott – legalább annyira gyakorlati, mint elméleti – szöveg szerint az újgenerációs háború fő súlypontja az információs és pszichológiai harctérre esik, ahol főleg nemkatonai eszközökkel és indirekt módon folyik majd a küzdelem. Például úgy, hogy „az agresszor a megtámadandó ország polgári struktúráit is bevonja a küzdelembe, különösen a tömegmédiát, a kulturális intézményeket, a nemkormányzati szervezeteket és a kívülről finanszírozott mozgalmakat […] ezek mind részei a megosztott támadásnak, amikor is az adott ország társadalmi rendszerének rájuk eső pontjait támadják, például a demokrácia és az emberi jogok állítólagos terjesztése érdekében.” Ilyenformán a háborús győzelem már jóval a szárazföldi csapatok elindítása előtt bekövetkezik – ha arra egyáltalán szükség van!
E hibrid háború során tehát a legfontosabb cél az információs aszimmetria kialakítása, amelynek révén a háború nem a csatatereken, hanem a hátország lakóinak agyában folyik, golyók helyett képekkel és üzenetekkel. A hadicél indirekt módon meggyőzni, és nem közvetlenül legyőzni. Miután ez a nemkonvencionális, komplex, vegyes hadviselési mód integrálja a katonai, politikai, gazdasági és kulturális területeket,
a háború mindenütt jelenvalóvá, de egyben nyomon követhetetlenné is vált.
A választásokba való külső beavatkozás, a felségjel nélküli fegyveresek bevetése, összehangolt sajtótámadások indítása, a háttérből mozgatott terrorcsoportok és ügynökszervezetek alkalmazása vagy a demográfiai többlet fegyverként való használata elmossa a különbséget a hadviselés módjai, de a háború és béke között is. A hibrid hadviselést nemcsak államok alkalmazzák más államokkal szembeni konfliktusaikban, hanem nemállami szereplők is bevetik államok ellen. A „civil” szervezetek, nyomásgyakorló csoportok, aktivisták és a kívülről finanszírozott média olyan globális struktúrákhoz kötődik, amelyek fő ellensége a nemzetállami szuverenitás, az államhatárok védelme és a nemzeti érdek képviselete. E belpolitikai hibrid hadviselés során értelemszerűen kizárólag a legszélesebben értelmezett információs hadviselést alkalmazzák a katonai helyett.
A 2010-es években a globális nemállami szereplők nemkatonai hadviselését tapasztaljuk, elsősorban a közép- és kelet-európai nemzetállamokkal szemben, amelynek egyaránt része a pénzügyi spekuláció és a gazdasági, politikai destabilizálás, a kormányellenes NGO-k és az ellenzéki média finanszírozása, a bevándorlás támogatása és szervezése, vagy a tüntetésszervezők kiképzése. Ahogy nő az időbeli távolság, úgy válik egyre zavarosabbá a 2014-es Majdan-felkelés háttere, de világosabbá az új ukrán kormány gazdasági lépéseinek kedvezményezettje. Aki ugyanaz a személy, Soros György, akihez Macedónia 2015 és 2017 közötti, elhúzódó válságának szálai is vezetnek. Az általa fenntartott szervezetek és személyek által kilobbizott korrupcióellenes ügyészség a felelős Románia jó ideje tartó, permanens kormányozhatatlanságáért is, de a 2018 elejei szlovákiai tüntetések okozta kormányválság és a magyar választások hangulatának megalapozása szintén helyi szervezeteihez kötődik. A stratégia Varsótól Szkopjéig és Prágától Kijevig ugyanaz: információs fölényt szerzeni, diszkurzív többséget létrehozni, narratív hatalmat építeni, főként a morális nyomásgyakorlás fokozásával. Éppen ezért minden Soros-NGO nemzetbiztonsági kockázatot jelent, mivel a nemzetállammal ellenséges, külföldi érdekeket képviselő ügynökszervezetként működik. Miután az egykori vasfüggöny keleti felén a migrációval kapcsolatos érzékenyítés hatástalan, a globális „civil” struktúra leginkább a korrupció vádját használja fegyverként. A végső cél nem más, minthogy a „nyitott társadalom” lezárja a nemzetállamok korát.
Európában 1974-ben hajtottak végre utoljára sikeres katonai puccsot, mégpedig – az 1967-ben szintén államcsínnyel hatalomra jutott görög „ezredesek rezsimje” által támogatott – ciprusi görög tisztek; ezt követően 1981-ben Jaruzelski tábornok vezetett be törvénytelenül diktatúrát Lengyelországban. (A II. világháborút követően az elvetélt európai puccsok kivétel nélkül dél-európai országokban fordultak elő.) Pedig a kontinens viharos hatalomváltásokat élt meg korábban: 1917 és 1939 között tizenkét országban tizennyolc alkalommal zajlott le sikeres államcsíny. A hadviselésben bekövetkező változások előbb-utóbb meglátszanak a politikán is. A hadsereg és a civil politika viszonya mindig is kényes és változó volt (Samuel P. Huntington: The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations. 1957), de a polgári pacifikáció soha nem jutott olyan fokra, mint a mai Európában, ahol a honvédelmi miniszterek is civilek, a katonai erények elrejtésére kínosan ügyelnek, a hadsereget és az erőszakszerszámokat pedig majdhogynem láthatatlanná teszik. Katonai hatalomátvételre jó ideje nincs is kilátás, a civil társadalom hegemóniája azonban olyan erős, hogy az állam többi szféráját – főleg külső segítséggel – maga alá gyűri. Az antidemokratikus hatalomváltásokat korunkban egyre kevésbé a pacifikált katonák, mint inkább az agresszív „civilek” hajtják végre. Egy globális hibrid háború frontvonalán állunk, ahol az információs hadviselést helyettesítők sokasága gyakorolja.