Egyik képviselőjük, Morisson így érvelt: „Egy nemzet elévülhetetlen joga, hogy társadalmi szerződésének pontos cikkelyével büntetéseket jelöljön ki bizonyos vétkekre, s elítélje a bűnöst. A vádlottat azonban csak akkor lehet bíróság elé állítani, csak akkor lehet elítélni, ha bűnére korábban létezett már egy kifejezett törvény, amelyet alkalmazhatnak. [...] A király személye szent és sérthetetlen! Az alkotmány nem érvényes már, mondhatják, és a király sérthetetlensége is megszűnt vele. Polgárok, emlékeztetnem kell önöket egy olyan igazságra, amelyet fontos lenne elterjeszteni, amely nélkül már elmerültünk volna az anarchia minden szörnyűségében. Ez az igazság pedig az, hogy egyetlen törvényt sem érvénytelenít visszamenőlegesen egy későbbi törvény. Elismerem, hogy az alkotmány nem érvényes már, de felteszem a kérdést, hogy vajon elvethetünk-e egy törvényt, amely a bűn elkövetése idején fennállt és meghatározta a büntetést, ha már nem érvényes abban a korszakban, amelyben a büntetéssel foglalkozunk?”
A gironde-i konventtag a nullum crimen sine lege elvét kívánta a per zsinórmértékévé tenni, vagyis az egykori uralkodót ugyan felelősségre lehet vonni, de kizárólag azokért a cselekedetekért, amelyeket felelősségre vonhatóságának megállapítása után követett el. Ellenben a hegypártiak úgy vélték, hogy augusztus 10-én a nép eltörölte a monarchiát, ezzel visszanyerte teljes szuverenitását, így a monarchia alkotmánya sem lehet hatályos, tehát a volt király sem sérthetetlen többé. A hegypárti érvelésből az következne, hogy a király életéről-haláláról a szuverén nép döntsön, így kívánta a Gironde is, sőt, Condorcet hozzátette, hogy Lajost örökös száműzetéssel kellene sújtani, hiszen egy születő köztársaságot, amely az igazságosság eszméjére kíván támaszkodni, felkent képviselői nem mocskolhatják be vérrel. Thomas Paine ennél is tovább ment: azt javasolta a Konventnek, hogy az uralkodót küldjék az Amerikai Egyesült Államokba, ahol „átnevelthetnék őt jó polgárrá”.
A király haláláról végül nem a szuverén nép, hanem a Konvent határozott. A felelősségre vonás kapcsán még egy fundamentális kérdésről kellett határoznia a bírói fórummá átalakult testületnek, nevezetesen arról, hogy az igazságszolgáltatás alapelveit érvényre juttató perben hozott ítélet alapján mondják ki Lajos bűnösségét, vagy a felelősség megállapítása a „forradalmi igazságszolgáltatás” jegyében pusztán politikai aktusra szorítkozzék. Robespierre ez utóbbi mellet érvelt, amikor a Konvent színe előtt kijelentette, hogy „…itt nincs szó semmiféle perről, Lajos nem vádlott, önök nem bírák; önök nem lehetnek mások, mint államférfiak és a nemzet képviselői. [Önöknek] közüdvöt érintő intézkedést kell foganatosítaniuk, nemzeti, gondviselésszerű aktust kell végrehajtaniuk.” A Konvent nem alkotott semmiféle törvényszéket;
a képviselők bírák, ügyészek, prókátorok és esküdtek voltak egy személyben.
A vádlottat megfosztották a fellebbezés jogától, holott a szuverén néptől akár kegyelmet is kérhetett volna, ha a hatalom birtokosai következetesek maradnak imádott elveikhez.