„Nem merült fel olyan esemény”
A kérdés továbbra is csak az, ha ilyen jó a konstrukció, miért kell titkolózni az árat illetően, s hogy miért kellett tulajdont szerezniük a Spéder-érdekeltségeknek. Úgy ráadásul, hogy a többségről is lemondott az állami vállalat, sőt, amikor idén visszaszerezhette volna azt, akkor sem élt a lehetőséggel. (Az FHB Spéder-közeli cégnek adott el egy részvényt, amire a Postának elővásárlási joga volt és az MPT alapszabálya szerint írásbeli hozzájárulást is kellett adnia a tranzakcióhoz. Itt és itt írtunk erről.) Erre vonatkozó kérdéseinkkel sem jutottunk messzire a múlt heti találkozó során. Idézzük:
„Van papírjuk arról, hogy hozzájárultak az FHB részvény-értékesítéséhez?
Nincs.
Az MPT alapszabályának 4.1-es pontja rögzíti, hogy harmadik félnek történő részvény-értékesítés csak az összes részvényes írásbeli beleegyezésével lehetséges. A Spéder-bank tehát alapszabály-ellenesen adta el egy törzsrészvényét?
Nem merült fel olyan esemény, hogy érvényesíteni kellett volna ezt.
Ez nem eldönthető, hanem szabály. Kell az írásbeli hozzájárulásuk.
Nem merült fel olyan esemény, amelyhez a Posta írásbeli engedélye kellett volna.
Tehát nem adtak írásbeli engedélyt.
Nem merült fel olyan esemény, hogy kellett volna.
Miért nem éltek elővásárlási jogukkal? Volt egy eladó részvény, azzal visszaszerezhették volna az MPT-ben a többséget, az irányítást.
A Magyar Posta nem modott le semmilyen jogáról, hiszen, ismétlem, nem merült fel ilyen esemény. A többi a partnerre tartozik. Ennyit tudok mondani.”
Az üzleti titokra való hivatkozás itt is, a vételár esetében is általános, Szarka Zsolt pedig többször kiemelte, hogy bár a Posta állami cég, a piacon él meg, tehát nem adóforintokból. Lázár János az országgyűlésben 2016. március 29-én ugyanezzel érvelt Tóth Bertalan szocialista képviselő azonnali kérdésére adott válaszában:
„Azt tudom önöknek jelenteni, hogy az elmúlt években a Posta mindenféle állami és európai uniós támogatás nélkül nyereséget produkált. Tehát olyan nagy baj nem lehet, hogyha a Posta nem szorul az adófizetők támogatására, hanem egy teljesen liberalizált piacon képes megállni.”
A kijelentés azonban nem teljesen fedi a valóságot. 2014. november 12-én az Országgyűlés Költségvetési bizottsága a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény módosításáról döntött, s „egyetemes postai szolgáltató méltánytalan többletterhének megtérítése” jogcímen 9.122 millió forintos támogatást irányzott elő (lásd az előterjesztés 6. és 14. oldalán). Ezt a Miniszterelnökség saját beszámolója alapján (136. oldal) át is utalták a Postának.
Mennyi az annyi?
A postai titkolózást ennek ellenére két hónapja törvény is védi – habár Áder János alkotmányellenesnek ítélte a Posta-törvény módosítását, az Alkotmánybíróság nem osztotta az államfő aggodalmait és úgy látta, lehetnek olyan üzleti érdekei a cégnek, amelyek előbbre valók a nyilvánosságnál.
A gond csupán az, hogy egy ilyen rendszerben, amelyben a Posta már régen összegabalyodott az FHB-val és a Takarékbankkal, elvben akár úgy is megszerezhették a Spéder-érdekeltségek az MPT felét, hogy a pénzt egyik zsebükből a másikba tették: elég, ha a kapott pénzből a Posta vagyonkezelője FHB-kötvényeket, részvényeket vásárol, amint arra egy kisebb összeg erejéig egyébként volt is példa az értékesítés után: 2015 decemberében a Vagyonkezelő ugyanis 95 millió Ft értékben részvényeket vásárolt a döntően az üzletrészek értékesítésből származó szabad pénzeszközei terhére.
A vételár körüli titkolózás azért is furcsa, mert ma már a beszámolókból elég jól kikövetkeztethető az összeg.
1. A Magyar Takarékszövekezeti Bank Zrt. (rövid neve: Takarékbank Zrt.) 2015. évi éves beszámolójának kiegészítő melléklet 30. oldala szerint az MPT Security Zrt. 481 millió forint névértékű (40%) részvényének könyv szerinti értéke 2015. december 31. napján 1,32 milliárd forint.
2. Az FHB Jelzálogbank Nyrt. 2015. évi éves beszámolójának kiegészítő melléklet 30. oldala szerint (teljes beszámoló 66. oldala) az MPT Security Zrt. 330 millió forintértéken (9,992%) részvényt értékesített az FHB Invest Kft.számára. Az FHB Invest Kft. egyedüli tagja az FHB Jelzálogbank Nyrt.
3. A Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. 2015. évi éves beszámolójának kiegészítő melléklet 19. oldala szerint az MPT Security Zrt. 1,203 milliárd forint névértékű (50%) üzletrészének könyv szerinti értéke - ami a korábbi apportáláskor meghatározott értékkel azonos - 2015. december 31. napján 1,548671 milliárd forint.
Az MPT Security Zrt. 601,5 millió névértékű, 50% tulajdoni hányadot jelentő részvényeinek könyv szerinti értéke a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. könyveiben tehát 1.548,671 millió forint. Ebből következően az általa értékesítésre került 10% szavazati arányt biztosító, 60,15 millió névértékű részvény 309,7342 millió, míg a 40% szavazati arányt biztosító, 240,6 millió névértékű részvény 1.238,9368 millió forint könyv szerinti értéken tartják nyilván.
A Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt. beszámolója szerint az előzőekben megjelölt részesedések értékesítésével 156,89 millió forint árfolyamnyereséget ért el (MPT Security Zrt. és egy másik cég, az oktatással foglalkozó MPTO Kft.). Ez az eredmény az apportáláskor készült vagyonértékeléshez viszonyítottan keletkezett (Lásd beszámoló 5. oldal és a vagyonértékelés). Ezen összeggel fizettek többet a vevők a részesedések könyv szerinti értékénél. Ebből következően 1,721 milliárd forint bevételre tett szert a tulajdonrészek eladásából 2015-ben a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt.
Ezen értékek összhangban vannak a részesedést megszerző vállalkozások könyveiben megjelölt értékekkel. Azaz: az MPT Security Zrt. részvényeinek tíz százalékát az FHB Jelzálogbank Nyrt. 330 millió, míg azok negyven százalékát a Takarékbank Zrt. 1,32 milliárd forintért szerezhette meg. Az összeg tehát reálisnak látszik. A kérdés továbbra is az, miért volt szükség az eladásra?
Így volt biztonságos?
Főleg, hogy a biztonság kérdése is szempont a Posta esetében – ezért is nem rendeli meg a szolgáltatást a piacról, s ezért érte meg neki saját céget fenntartani eddig is. Ez teljesen érthető: nem lenne jó, ha külföldi multinak lennének kitéve olyan szolgáltatások, mint például a nyugdíjak postázása. Politikailag is kockázatos lehet, ha mondjuk egy kampány kellős közepén derül ki: akadozik a postai készpénzellátás. A kérdés csupán az, ezzel a megoldással biztonságosabb helyzetbe került-e a Posta és vele a politika. A Takarékbank vagy az FHB nélkül ugyanis ma semmilyen döntést nem lehet meghozni az MPT-ben. Egy olyan nagyvállalkozónak van tehát befolyása az ügymenetre, akinek a nyaka körül éppen most szorul a politikai hurok.
S nem is az MPT az egyetlen ilyen cég. A már említett MPTO Kft., a posta oktatási társaságának magánosítását a jelek szerint ugyanebből a partitúrából vezényelték, s általa Spéder Zoltánnak hozhat majd hasznot a postás- és takarékszövetkezeti munkatársak informatikai képzése is – de ez már másik történet.