Magyar tehetség is szerepel az idei Oscar-jelöltek között
Jancsó Dávidot A brutalista vágójaként jelölték a 97. Oscar-díjra.
Három különböző korú nő, három különböző élet egy helyen. A Minden, ami fénynek tűnik Mumbai nyomorát, kultúráját és hagyományait mutatná be e sorsokkal, de igazából egyiket sem ismerjük meg.
Egyre inkább gyanús, ha a szakma kritikusai valamit hatalmas örömködéssel rajonganak körbe a filmfesztiválokon, amire így prekoncepció szintjén a számos díjra jelölt transz drogkartell-musical Emilia Pérez lehet a legjobb példa, de akár az indiai Minden, ami fénynek tűnik is ide sorolható. A Cannes-ban díjat nyert alkotás a Rotten Tomatoes oldalon lényegében 100 százalékon áll a kritikusoknál, miközben ódákat zengnek róla, miszerint
ez egy „bátor feminista dráma”, egyébként pedig egy „vizuális költemény” – és hasonlóan pátoszos szavakkal illetik a filmet, ami február 6-án Magyarországon is moziba kerül.
És egyébként a művészfilmes elemekkel is operáló dráma (?) képes érdekességet és figyelemfelkeltő témákat felmutatni, már csak idegen kultúrája és közege miatt is. A kezdetben monológokkal az egykori Bombay, 1995 óta újra Mumbai várost bemutató indiai mű azonban igen gyorsan letesz arról, hogy mélyebben elmerüljön az ottani élet és közösség titkaiban, és beéri lényegében annyival, hogy röviden bemutatja a helyi illúziónak számító népi konszenzust, amely annyiban merül ki, hogy „még ha a csatornában is élsz, nem érezhetsz haragot”.
Ezt is ajánljuk a témában
Jancsó Dávidot A brutalista vágójaként jelölték a 97. Oscar-díjra.
Prabha nővér (Kani Kusruti) a kórházban a megbízhatóság mintapéldája, aki hűségében is megingathatatlan, pedig Németországba költözött férje felől már egy teljes éve nem hallott. Az egyik orvos ugyan láthatóan közeledne hozzá, de Prabha a negatív jelek és a kapcsolati előzmények ellenére sem akarja venni a lapot. A nővel együtt élő, fiatalabb Anu nővér (Divya Prabha) az ő szöges ellentétje, hiszen nem szeretné, ha szülei ismeretlen kérőhöz adnák, ráadásul
titkos kapcsolatba kezd egy muszlim fiatalemberrel, akivel jobb híján a szabadban keresnek a romantikus találkozásokhoz megfelelő helyszínt, közben elhanyagolva még a lakbér fizetését is.
Nem utolsó sorban pedig ott a konyhán dolgozó Parvaty (Chhaya Kadam), akit férje halálát követően ki akarnak lakoltatni a lakásából, és mivel a tulajdonjogról semmiféle hivatalos papírral nem rendelkezik, alternatívában sem reménykedhet. A három nő élete összekapcsolódik a történetben, amely a felmerülő kérdésekre végül nem ad érdemi választ, sőt igazából rengeteg szempontból a levegőben hagy érdekesnek tűnő momentumokat.
Ezt is ajánljuk a témában
F. W. Murnau 1922-es klasszikusa a második remake-jét kapta meg, de míg a horror nem, addig az eredetijét naggyá tevő expresszionizmus kimondottan hiányzik belőle.
Kis képzavarral élve. Mert bár az első óra az idegen kultúra, idegen helyszín és közeg miatt érdekesnek tűnik, a felületes bemutatáson kívül semmit nem tudunk meg. Az látszik, hogy a nyomor egészen más kategóriát képvisel, mint régiónkban, de Payal Kapadia rendező ezzel sem foglalkozik sokat, ahogy a három nő életéből is majdhogynem csak egy pillanatot tár a szemünk elé. Ezt pedig szerintem túlzás a barátság szemléletes bemutatásának beállítani.
Főleg, hogy az utolsó harmadban a túlzottan elnyújtott jelenetek és az gyengébben megírt események már-már élvezhetetlenül unalmas cselekményt eredményeznek, és az így okozott álomból a fináléban egy táncoló büfés gyerek ébreszti fel a nézőt.
A Cannes-ban nagydíjas indiai film a magyar mozikban
Ami kérdésként felmerülhet, az az, hogy igazából kinek szól a Minden, ami fénynek tűnik? Mit imád rajta annyira a liberális szakma? Miért gondolták úgy Cannes-ban, hogy megérdemli a nagydíjat, ami hivatalosan a kiemelkedően tehetséges rendezésről, nagyfokú eredetiségről és útkereső szellemiségről szól? Mert bár az indiai alkotást rossznak sem mondanám, ezek egyike sem jellemző rá.
Nyitókép: Mozinet
A 118 perces Minden, ami fénynek tűnik 2025. február 6-tól nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.