Nem szállít Magyarországra kőolajat a Barátság vezeték: a Mol is reagált a kialakult helyzetre
Ugyanakkor a technikai fennakadás nem okoz problémát a térségben.
A MCC Feszten a Richter, a MOL és az MVM vezetője beszélgetett nemzetközi terjeszkedésről, mindannyian egyetértettek abban, hogy egy cég életében fontos és szinte elmaradhatatlan dolog a külföldi akvizíció.
Nyitókép: MCC
Az MCC Feszt pénteki napján tartott kerekasztal-beszélgetést Világi Oszkár, a MOL-csoport vezérigazgató-helyettese, Mátrai Károly, az MVM Csoport vezérigazgatója és Orbán Gábor. a Richter Gedeon vezérigazgatója. A téma nem volt más, mint hogy egy vállalat vajon mikor éri el növekedési korlátait egy adott ország határain belül, hogyan lehet ezeket a jeleket észrevenni és azonosítani.
A beszélgetés során a cégvezetők elárulták, milyen szükséges és elégséges feltételei vannak egy sikeres külföldi piacra lépésnek, befektetésnek, cégvásárlásának és mennyire aktívak a magyar vállalatok a külföldi piacokon. Megtudtuk többek között azt is, van-e kiemelt jelentősége a Kárpát-medencének a magyar cégek piacra lépése, kifektetése szempontjából. Orbán Gábor szerint a Richter Gedeon Nyrt. vezetője szerint a gyógyszeripar nem olyan szektor, mint mondjuk az energiaipar, ahol pár cég leuralja az szektort, náluk több a versenyző, ráadásul
a magyar piac telített, muszáj terjeszkedni világszinten.
Mátrai Károly arról beszélt, hogy cége erős hazai fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben, óriásira nőttek itthon, hiszen az MVM a hazai termelés gerincét adja a villamosenergia-szektornak. Mint mondta, az MVM a teljes hazai fogyasztás 40 százalékát termeli, egyértelműen meghatározó szereplő lett a magyar piacon. Szavai szerint az MVM életében 2020 volt egy kiemelt év, ugyanis ekkor kezdett az MVM külföldre is, először Csehországba terjeszkedni.
Addig a pontig nem nagyon mentünk külföldre, ám most is elsősorban csak a szomszédos országokban vagyunk jelen”
– jegyezte meg Mátrai Károly.
Az MVM vezérigazgatója kiemelte, annyira nem nagy a cég külföldi jelenléte, hogy a bevételük és ebitdájuk körülbelül 15 százaléka érkezik csak külföldről, 19 ezer dolgozójuk közül 1500-an külföldiek.
Ezzel szemben Világi Oszkár úgy szólt, hogy a MOL már negyed évszázada van jelen külföldön, 1999-ben végezték az első külföldi akvizíciót és mint mondta, a MOL megnagyobb értéke, hogy a cégcsoport nagyon hatékonyan tud multinacionális vállalat lenni. Mint mondta, a MOL-nak összesen 27 ezer alkalmazottja van világszerte, elsősorban Afrikában, Ázsiában és Európában, ebbe pedig nem tartozik bele az a 40 ezer ember, akik a kutakon dolgoznak.
Elárulta, hogy a MOL kutak mögött mindig van nagykereskedelem, rengeteg MOL-termék megy exportra, ennek is köszönhető, hogy a hazai olajvállalat bevételének nagy része az exportból származik, olyan helyen is jelen van a MOL, mint Pakisztán vagy Irak.
Mátrai Károly szerint az MVM nagyjából mostanra érte el, hogy kinőtték Magyarország kereteit, itthon terjeszkedni és tovább nőni teljesen állami tulajdonú cégként már problémás lenne, jónak tartja, ha vannak versenytársaik, azonban ha nőni akarnak, el kell hagyni az országot.
Tudatos a stratégiánk, hol akarunk terjeszkedni”
– jegyezte meg. Mint mondta, némi csibészség is kell a részükről, hogy állami cégként külföldön terjeszkedjenek.
Világi Oszkár ezek után elárulta, az elmúlt években nyolcszáz kúttal nőtt Európában a MOL hálózata, ráadásul kiszolgálják azokat a piaci szereplőket is, akiknek nincsen a régióban finomítójuk, így például a Shellt.
Minden terjeszkednek van ára. Ez az egyetlen út a nagy cégeknek, terjeszkedni kell. A külföldi terjeszkedés nem mindig harcmentes”
– mondta Világi, aki szerint a külföldi akvizíció során elkerülhetetlen, hogy egyes érdekek sérüljenek.
Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója kifejtette, már névadó alapítójuk, Richter Gedeon is a terjeszkedésben hitt, Magyarország a KGST-időben lett a gyógyszeripar központi helyszíne, a vállalat a rendszerváltás után is sikeres maradt és örömének adott hangot, hogy meg tudta tartani vezető pozícióját.
Jó gazdának kell lenni ott, amit megszereztünk”
– szögezte le a külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban, majd elárulta, hogy tavaly összesen 306 millió doboz gyógyszert gyártottak le, ami nagyjából a teljes éves gyógyszerfogyasztás hazánkban.