Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás
Az elmúlt hetekben számos spekuláció és találgatás látott napvilágot a közoktatásban uralkodó pedagógushiányról. Egyes vélemények szerint akár ezres nagyságrendű tanárhiány is fennállhat, de a valós helyzet feltárása nem egyszerű feladat. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a 2023-2024-es tanévben az általános iskolákban dolgozó tanárok száma közel 1200 fővel csökkent az előző évhez képest, míg a középfokú oktatási intézményekben a tanárok létszáma nagyjából változatlan maradt – írta meg a VG.
A pedagógushiány valódi mértékének megállapítása azonban kihívást jelent, mivel az üres álláshelyekről nem áll rendelkezésre teljes körű információ. A KSH szerint az oktatási szektorban az év első negyedében összesen 7030 betöltetlen pozíció volt, de ezek az adatok az oktatás egészére vonatkoznak, nem kizárólag a közoktatásra. A köznevelésért felelős minisztérium úgy véli, hogy a pedagógusok toborzása nem kötelező jellegű, így nincs pontos nyilvántartás arról, hány tanárt keresnek az állami, egyházi és magánintézményekben.
A Belügyminisztérium véleménye szerint a tanév szeptemberi indítása komolyabb zökkenők nélkül megvalósulhat. A tárca szerint a pedagógushiányról szóló híradások gyakran eltúlzottak, és becsléseik szerint a tanárhiány mindössze 1 százalék körül mozog, ami egy ilyen méretű rendszerben nem jelentős.
A pedagógushiánnyal foglalkozó közlések többsége hatásvadász és messze áll az igazságtól”
– fogalmazott a tárca. Ugyanakkor elismerték, hogy egyes intézményekben és tantárgyaknál időnként problémaként jelentkezhet a tanárhiány, amely megoldást igényel.