Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
De ezúttal a Főtaxi-csoporttal működne együtt a cég.
Nyolc évvel a kivonulásuk után az Uber a visszatérne Budapestre – szúrta ki a Telex. Mint a portál tájékoztat, a cég egyik friss sajtóközleménye szerint „Magyarország egyik legnagyobb és legrégebb taxiszolgáltatójával, a Főtaxi-csoporttal együttműködésben működnének, és ezzel Budapest az európai nagyvárosok közül az elsők között lesz, ahol ilyen együttműködést alakít ki az Uber”. Azt is írják: az engedélykérelmet kedden nyújtotta be az F Mobilitás Kft., a Főtaxi leányvállalata.
Korábban a Mandiner megírta: „az Uber Hungary Kft. 2014 novemberében kezdte meg magyarországi működését, a cégnek 26,203 millió forint nettó árbevétele és 4,071 millió forint vesztesége volt” 2015-ben a nyilvánosan hozzáférhető cégadatok szerint. Az okostelefonokra letölthető utazásmegosztó alkalmazással az autósok és az utasok online találhattak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történt. Az Uber-sofőrök magyarországi számlájukra kapták meg bevételeiket.
Az Uber azonban a taxitársaságok tiltakozását váltotta ki, mert szerintük a cég ugyanolyan személyszállítási szolgáltatást végzett, mint ők, miközben nem feleltek meg a taxisokra vonatkozó szabályoknak. Az Uber ugyanakkor azt állította, hogy nem taxi, hanem egy technológiai rendszer, egy informatikai cég, amely olyan online piacteret üzemeltet, amelyen keresztül különböző jellegű szolgáltatások működnek.
2016-ban aztán döntés született arról, hogy már csak adószámmal együtt lehetett Uberezni, egy hónappal később a NAV bejelentette: az Uber-ügyben új nyomozást indítottak
a pénzügyi nyomozók.
Az ügy odáig fajult, hogy az Országgyűlés 2016. június 13-án törvényjavaslatot fogadott el, amely alapján ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak. A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet. A diszpécserszolgálati tevékenységről rendelkező kormányrendelet szerint önálló diszpécserszolgálati tevékenységet vállalkozás a közlekedési hatóság által kiadott engedély birtokában végezhet.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi közleménye alapján a jogszabály szerint a jogellenesen működő személytaxis személyszállítás a jövőben azzal is szankcionálható lesz, hogy az engedély nélkül végzett tevékenységhez használt személygépkocsit első alkalommal 6 hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki kell vonni a forgalomból. A járművezető kilenc büntetőpontot kap, ismételt elkövetés esetén újabb kilencet, vagyis ebben az esetben automatikusan fél évre visszavonják a vezetői engedélyét.
2016. júliusában az Uber aztán bejelentette: kivonul Magyarországról.
A Telex keddi cikkében azt írja: a cég friss közleménye szerint az Uber által használni kívánt diszpécserszolgáltatás „teljes mértékben megfelel majd a helyi szabályozási követelményeknek.”
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: freestocks-photos képe a Pixabay -en.